Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 21:52
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Han åkte extremt långt, 6 mil, för att gräva ner några kroppsdelar. Borde ju ökat risken att något gått snett.

Hur gräver man ens ner kroppsdelar i december, når marken är frusen? Det är inte lätt att gräva nu direkt, och Robin ser inte speciellt fysiskt kapabel ut.
Citera
2025-12-31, 21:52
Medlem
Ro0ger79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Tror ni Vilma för närvarande har tillgång till internet? Så han läser här? Vad för typ av cell sitter han i nu?

Nej, enligt häktningsframställan belades han med restriktioner som inte tillät att kunna få brev, tillgång till omvärldsmedia etc.
Citera
2025-12-31, 21:54
Avstängd
Citat:
Han åkte extremt långt, 6 mil, för att gräva ner några kroppsdelar. Borde ju ökat risken att något gått snett.
Hade nog många gjort, ju längre desto bättre?
Citera
2025-12-31, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Problemet blir ju att en uppmärksammad gärningar som denna, genererar X gensvar och insamling - samtidigt blir en man i 30-årsåldern oprovocerat ihjälslagen utanför en bankomat en krognatt av ett förortsgäng - som ger Y uppmärksamhet i gensvar och insamling.

Gärningen. Människoliven. Sorgen, smärtan och förtvivlan är densamma i båda fallen - men värderas olika beroende på mediala trender och antalet vänner på Facebook, ungefär. Jag tycker det kan skapa en olustig känsla.
Insamlingar skall vara till ett riktat behov - om detta finnes - oavsett kön, ålder el utseende på BO❤️❤️
Jag tycker i och för sig att det är väldigt speciella omständigheter med dåden i Rönninge och Boden som sker nästan samtidigt. Båda chockerande och oerhört obehagliga och jag tror att det kanske finns ett uppdämt behov hos många av oss att hjälpa, men också att någonstans visa att det är nog nu, att det här inte är ok och att samhället nu måste agera med ändrade regler, lagar och förebyggande. När det dessutom drabbar barn på olika sätt, ett som försvann och några som blir kvar utan sin mamma så blir det på något sätt bottenlöst, och jo, jag har skänkt till båda.

Med det sagt håller jag med dig i ett större perspektiv, och mediauppmärksammhet borde aldrig vara en faktor när man ska hjälpa människor efter en kris. Låt oss hoppas att all den extra uppmärksamhet som allt detta nu fått bidrar till att samhället blir bättre på att förhindra att liknande händer igen. Det går givetvis aldrig att garantera, men i båda de här fallen finns det oerhört mycket som har gått fel som inte borde ha fått gjort det...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jag tror inte på det.
Jag tror de följde flera spår parallellt.
De hade väl avslutat operationen vid sjön när han greps?

Nej då stämmer inte. Dom hävde avspärrningarna 22.15, det minns jag väl eftersom jag reagerade att dom spärrade av runt 19 och var klara 22.15 vilket är extremt kort tid om man har hittat något. Uttran var avledning för att få honom att agera och tro att kusten är klar
Citera
Avstängd
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulietteHas
Precis min tolkning också av insatsen i Uttran, medans han tror att dom är ute och gräver där så passar han på och åker iväg men då slår dom till för det var deras plan hela tiden

Polisen såg spår av styckningen när dom gjorde husrannsakan tidigare under dagen, samtidigt som han var stressad på jobbet? Hade han kroppsdelarna med till jobbet? Annars borde väl polisen rimligen ha spärrat av huset direkt vid upptäckt av död kropp?
Citera
2025-12-31, 21:56
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja, jag brukar inte kommentera personerd utseende, men Robin-Hampus-Vilma ser skogstokig ut…som något från en mardröm, en skräckfilm.

Han gör verkligen skäl för beskrivningen ÅKERSPÖKE

https://ibb.co/S4JJbgK2

Jag tänker en obehaglig mix av Francis Dolarhyde, Jame Gumb, Jeffrey Dahmer och en släng av han Gyllensvaan som mördade paret i Mjölby.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Hur gräver man ens ner kroppsdelar i december, når marken är frusen? Det är inte lätt att gräva nu direkt, och Robin ser inte speciellt fysiskt kapabel ut.

Och mörkt och kallt och jävligt. Det är en urusel idé.
Citera
Medlem
Citat:

Han tänker väl att ju längre bort han kommer från poliserna (som söker vid vattnet) desto säkrare är han på att inte bli upptäckt.
Citera
2025-12-31, 21:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JulietteHas
Precis min tolkning också av insatsen i Uttran, medans han tror att dom är ute och gräver där så passar han på och åker iväg men då slår dom till för det var deras plan hela tiden
Ja, väl genomfört. Jag tror dom räknade med att hon högst sannolikt redan var död tyvärr, klantigt dock enligt mig att inte dumpad allt så snabbt som möjligt och sedan åka till jobbet. Då hade de nog aldrig hittat kvarlevorna och endast blod i bostaden
Citera
2025-12-31, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Polisen såg spår av styckningen när dom gjorde husrannsakan tidigare under dagen, samtidigt som han var stressad på jobbet? Hade han kroppsdelarna med till jobbet? Annars borde väl polisen rimligen ha spärrat av huset direkt vid upptäckt av död kropp?

Nej för är hon styckad så kan dom inte rädda livet på henne oavsett. Då är det bästa att vänta ut honom och fånga på bar gärning
Citera
2025-12-31, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Anders Eklund åt en pizza och drack en fanta efter mordet på Engla.

Ja, det finns sjuka individer, men jag är fortfarande i tron att styckningen sker efter protokoll för att få bort kroppen. Annars skulle det här vara det första lustmordet med styckning involverat i Sverige någonsin. Jag är skeptisk.

Detta bär ganska många likheter med Madsen. Visst de skedde väl rent tekniskt i Danmark, men jag tror baserat på vad han/Vilma sökte på i samband med förra brottet att detta inte bara var ett sätt att röja undan spår. Tvärtom kanske det var målet med allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in