Citat:
Ursprungligen postat av
Amhearst
Problemet blir ju att en uppmärksammad gärningar som denna, genererar X gensvar och insamling - samtidigt blir en man i 30-årsåldern oprovocerat ihjälslagen utanför en bankomat en krognatt av ett förortsgäng - som ger Y uppmärksamhet i gensvar och insamling.
Gärningen. Människoliven. Sorgen, smärtan och förtvivlan är densamma i båda fallen - men värderas olika beroende på mediala trender och antalet vänner på Facebook, ungefär. Jag tycker det kan skapa en olustig känsla.
Insamlingar skall vara till ett riktat behov - om detta finnes - oavsett kön, ålder el utseende på BO❤️❤️
Jag tycker i och för sig att det är väldigt speciella omständigheter med dåden i Rönninge och Boden som sker nästan samtidigt. Båda chockerande och oerhört obehagliga och jag tror att det kanske finns ett uppdämt behov hos många av oss att hjälpa, men också att någonstans visa att det är nog nu, att det här inte är ok och att samhället nu måste agera med ändrade regler, lagar och förebyggande. När det dessutom drabbar barn på olika sätt, ett som försvann och några som blir kvar utan sin mamma så blir det på något sätt bottenlöst, och jo, jag har skänkt till båda.
Med det sagt håller jag med dig i ett större perspektiv, och mediauppmärksammhet borde aldrig vara en faktor när man ska hjälpa människor efter en kris. Låt oss hoppas att all den extra uppmärksamhet som allt detta nu fått bidrar till att samhället blir bättre på att förhindra att liknande händer igen. Det går givetvis aldrig att garantera, men i båda de här fallen finns det oerhört mycket som har gått fel som inte borde ha fått gjort det...