Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 21:48
Medlem
solstrålars avatar
Tror ni Vilma för närvarande har tillgång till internet? Så han läser här? Vad för typ av cell sitter han i nu?
Citera
2025-12-31, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Det ryktas om att MGM:s pappa var transa och mamman är alltså så psykiskt sjuk att hon sitter på vårdhem.

Vi borde nog inte upphört med tvångssteriliseringarna i Sverige.
Vad jag har läst var mamman alkoholiserad. Nu bor hon på ett demensboende.
Citera
2025-12-31, 21:49
Avstängd
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Knappast. Detta handlar om en offensiv styckning.

Vad betyder det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Bra sammanfattning!
Du har inte mer att komma med vad som hänt de sista åren vad gäller praxis mm?
Själv ser jag att domstolar mer sällan dömer till rättspsykiatrisk vård, livstids fängelse känns vanligare.
Vi kan ännu inte se nån skillnad på hur man idag bedömmer livstid då det går att pröva det efter 16 år.
Regeringens intertioner är väl ändå rätt klar. Ingen ska komma ut om den kan ses som en fara för samhället eller icke färdigbehandlad. Vilket är en enorm skillnad mot garanterad frigivning efter 2/3 delar

Nu är jag inte jurist, men det finns faktiskt ganska tydlig statistik m.m:

Vid mord avgörs RPV vs fängelse främst av om gärningen begicks under påverkan av allvarlig psykisk störning (APS). Om APS saknas blir det fängelse (enligt HD-praxis).

Om APS finns är utgångspunkten enligt BrB 30:6 att man ska dömas till annan påföljd än fängelse (ofta RPV), men fängelse kan ändå dömas ut vid synnerliga skäl, särskilt om straffvärdet är mycket högt och vårdbehovet är litet.

Statistik från BRÅ:
Brå (”Personer lagförda för brott 2024”) visar att rättspsykiatrisk vård som huvudpåföljd var 378 domslut år 2024 (57 kvinnor, 321 män) och att det är +28% jämfört med 2015. Dessutom var SUP vanligt (en majoritet av RPV-domarna 2024 avsåg RPV med utskrivningsprövning).

Om man upplever att det ”blir mer livstid” så kan det hänga ihop med att straffen generellt blivit tyngre:
Brå redovisar att straffmassan ökade 13% 2024 jämfört med 2023, och i ett längre perspektiv har straffmassan ökat kraftigt sedan 2017 (BRÅ).

För ren livstid: Brå noterar att 44 personer dömdes till livstids fängelse under 2024 (1 kvinna, 43 män).

Sen har det också kommit skärpningar på gång i regelverket: i prop. 2025/26:34 föreslås/hanteras bl.a. skärpta regler för villkorlig frigivning (höjd kvotdel mot 3/4) och att tidigaste ansökan om omvandling av livstid senareläggs från 10 till 12 år (ikraft 1 jan 2026 för den delen).

Så bilden är mer ”hårdare straff + skärpt frigivningssystem” än att domstolar generellt skulle ha slutat döma till RPV. Kärnan i samhällsskyddet blir fortfarande riskbedömning, villkor/SUP, uppföljning och reaktionshastighet vid avvikelse, där kan man absolut ha åsikter om hur tajt det funkar i praktiken, som jag skrev i tidigare inlägg.
Citera
Medlem
Ro0ger79s avatar
Jag har följt tråden sen start och läst så pass mycket att ögat rycker, men ser inte om detta är nämnt någonstans..

Om MGM känner tillfredställelse av publiciteten, kan han vara en av medlemmarna som kommenterat i början av denna tråd, när hon saknades? Om inte annat för att ”stämma av” läget fram tills att han greps. Bara en tanke som gör allt extra obehagligt..
Citera
2025-12-31, 21:50
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Började 19. Då var han hemma.
De ville se hans reaktion, GM läser detta och får grönt ljus. Åker till skogen och blir gripen 21:30
Avspärrningen hävdes cirka kvart över tio på kvällen.
Han blev utlurad av polisen, ett lockbete alltså
De tar tid att plocka ihop allt som var utlagt och ta bort avspärrningar.

Han åkte extremt långt, 6 mil, för att gräva ner några kroppsdelar. Borde ju ökat risken att något gått snett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Ni har inte lika stor erfarenhet av att bli gripen av polisen som jag har och jag vet hur dom opererar dom har oerhört stränga och snäva rutiner därför stormar dom inte bara rakt in även om hon ligger där, polisen är bra men dom följer ett extremt konstig regelverk av överordnade som inte vill riskera sin postiion genom felbeslut och blir överdrivet rigida protokollsryttare detta är vanligt inom myndigheter i övrigt men speciell sorts person som dras till att bli polis gör det ännu mer inrutat nästan som på en byggarbetsplats det är väldigt macho jag har mycket stor insyn i polisen och läkare också för den delen som är bättre egentligen enligt min upplevelse men samma där det extremt stänga rutinmässiga beteendet går före magkänslan för en stor del vilket leder till en del felaktiga överdriver försiktga beslut eller tolkningar detta har jag upplevt på nära håll frekvent

Med risk för att någon kvävs av att läsa ditt inlägg när du inte punkterar så sammanfattar vi:

Polisen styrs enligt postaren av alltför rigida rutiner och hierarkier, vilket gör dem överdrivet försiktiga och kan leda till beslut som går emot sunt förnuft.
Citera
Avstängd
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ja det är det normala, men här snackar vi om en jävligt sjuk och kall varelse.
Äcklet gick ju för fan och jobbade dan efter! Det låter inte som nån som agerar i panik?

Anders Eklund åt en pizza och drack en fanta efter mordet på Engla.

Ja, det finns sjuka individer, men jag är fortfarande i tron att styckningen sker efter protokoll för att få bort kroppen. Annars skulle det här vara det första lustmordet med styckning involverat i Sverige någonsin. Jag är skeptisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Ja mycket bra jobb med att låt henne gå själv från stationen och bli mördad.

Så man ska inte låta en 25-årig kvinna gå hem ensam? Vi är väl inte i Iran?
Citera
2025-12-31, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Tror ni Vilma för närvarande har tillgång till internet? Så han läser här? Vad för typ av cell sitter han i nu?
Finns inget internet/mobil på häktet. Du visiteras naken innan du får gå in i rummet.
De enda som finns är en knapp som är till centralvakten
Citera
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar

Nej. Han sitter i en häktescell. Kanske med en roomie. Han får promenera på en inhägnad innergård en timma per dygn.
Citera
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ro0ger79
Jag har följt tråden sen start och läst så pass mycket att ögat rycker, men ser inte om detta är nämnt någonstans..

Om MGM känner tillfredställelse av publiciteten, kan han vara en av medlemmarna som kommenterat i början av denna tråd, när hon saknades? Om inte annat för att ”stämma av” läget fram tills att han greps. Bara en tanke som gör allt extra obehagligt..

Inte så ovanligt. Har hänt tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in