Citat:
Ursprungligen postat av
Innerfittefett
Bra sammanfattning!
Du har inte mer att komma med vad som hänt de sista åren vad gäller praxis mm?
Själv ser jag att domstolar mer sällan dömer till rättspsykiatrisk vård, livstids fängelse känns vanligare.
Vi kan ännu inte se nån skillnad på hur man idag bedömmer livstid då det går att pröva det efter 16 år.
Regeringens intertioner är väl ändå rätt klar. Ingen ska komma ut om den kan ses som en fara för samhället eller icke färdigbehandlad. Vilket är en enorm skillnad mot garanterad frigivning efter 2/3 delar
Nu är jag inte jurist, men det finns faktiskt ganska tydlig statistik m.m:
Vid mord avgörs RPV vs fängelse främst av om gärningen begicks under påverkan av allvarlig psykisk störning (APS). Om APS saknas blir det fängelse (enligt HD-praxis).
Om APS finns är utgångspunkten enligt BrB 30:6 att man ska dömas till annan påföljd än fängelse (ofta RPV), men fängelse kan ändå dömas ut vid synnerliga skäl, särskilt om straffvärdet är mycket högt och vårdbehovet är litet.
Statistik från BRÅ:
Brå (”Personer lagförda för brott 2024”) visar att rättspsykiatrisk vård som huvudpåföljd var 378 domslut år 2024 (57 kvinnor, 321 män) och att det är +28% jämfört med 2015. Dessutom var SUP vanligt (en majoritet av RPV-domarna 2024 avsåg RPV med utskrivningsprövning).
Om man upplever att det ”blir mer livstid” så kan det hänga ihop med att straffen generellt blivit tyngre:
Brå redovisar att straffmassan ökade 13% 2024 jämfört med 2023, och i ett längre perspektiv har straffmassan ökat kraftigt sedan 2017 (BRÅ).
För ren livstid: Brå noterar att 44 personer dömdes till livstids fängelse under 2024 (1 kvinna, 43 män).
Sen har det också kommit skärpningar på gång i regelverket: i prop. 2025/26:34 föreslås/hanteras bl.a. skärpta regler för villkorlig frigivning (höjd kvotdel mot 3/4) och att tidigaste ansökan om omvandling av livstid senareläggs från 10 till 12 år (ikraft 1 jan 2026 för den delen).
Så bilden är mer ”hårdare straff + skärpt frigivningssystem” än att domstolar generellt skulle ha slutat döma till RPV. Kärnan i samhällsskyddet blir fortfarande riskbedömning, villkor/SUP, uppföljning och reaktionshastighet vid avvikelse, där kan man absolut ha åsikter om hur tajt det funkar i praktiken, som jag skrev i tidigare inlägg.