Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 21:03
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
GM vet att han står överst på polisens lista.
Vad menar du med det?
Citera
2025-12-31, 21:07
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Vad menar du med det?
Kan inte bryta sina rutiner,drar ytterligare misstankar.
Citera
2025-12-31, 21:15
Medlem
Citat:
Nej i det här fallet går det inte trovärdigt att peka på alternativ gärningsman eller hävda dråp eller nödvärn.
Såg att en MOD i tråden trodde att man kan ändra gärningen från mord till dråp om GM har en diagnos?
Det får mig att undra hur man tillsätter våra moderatorer...

Jag är inte MOD men...

Nej: “Diagnos = dråp” stämmer inte som generell regel.
Ja: Psykiskt tillstånd kan påverka uppsåt (rubricering i vissa fall) och/eller straff/påföljd (vanligast), men det är alltid kopplat till konkreta omständigheter och juridiska rekvisit.

Rubricering i svensk rätt är:
Mord = uppsåtligt dödande.
Dråp = samma uppsåtliga dödande, men “mindre grovt” med hänsyn till omständigheterna.
Högsta domstolen beskriver detta rakt som att man döms för mord eller om omständigheterna gör brottet mindre grovt, dråp.

Psykisk problematik kan spela in på följande tre vis:
Uppsåt-frågan (kan ändra rubricering, men då handlar det om uppsåt/insikt).
Om någon p.g.a. t.ex. psykos inte haft uppsåt (eller inte förstått vad som sker) kan rubriceringen i vissa fall hamna på annat (t.ex. vållande). Det är inte “diagnos = dråp”, utan bevisfrågan om uppsåt.
“Mindre grovt”-bedömningen (kan i teorin bidra, men kräver omständigheter).
Dråp kräver att omständigheterna gör gärningen mindre grov. Det är en helhetsbedömning, inte en diagnosetikett.
Straffmätning/påföljd (oftast här psykisk störning får effekt). Psykisk störning kan vara förmildrande vid straffmätningen (29 kap. 3 § BrB) och påverka om det blir tidsbestämt/livstid m.m.

Och vid allvarlig psykisk störning kan påföljden bli rättspsykiatrisk vård i stället för fängelse (det är påföljden som ändras, inte automatiskt brottsrubriceringen).
Citera
2025-12-31, 21:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Ok.
Ja det är klart, tycker synd om den här tjejen och hennes anhöriga.
Väldigt störigt med såna här samvetslösa människor som Robin.
Han borde ha varit inlåst i förebyggande syfte sedan kidnappningen 2019, det är det som är så irriterande.
Ja att de ska krävas ett mord är skamligt. Men denna gång är sista tror jag och hoppas iaf
Citera
2025-12-31, 21:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Risken finns att han fotat den styckade my.och skickat till olika perversa personer...fina my
Så jäkla sorgligt..
Klart att han gjort de, även filmat! Han hade många timmar på sig att uppleva de han alltid drömt om
Citera
2025-12-31, 21:18
Medlem
Mindbusinesss avatar
Man sökte ju intensivt vid Uttran. Någon som greppat varför. Vekar ha varit ett villospår.
Citera
2025-12-31, 21:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Man sökte ju intensivt vid Uttran. Någon som greppat varför. Vekar ha varit ett villospår.
Skenmanöver från polisens sida för att lura GM att han är safe och grönt ljus att åka ut å börja gräva ner kvarlevor
Citera
2025-12-31, 21:26
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenIorten
Jag är inte MOD men...

Nej: “Diagnos = dråp” stämmer inte som generell regel.
Ja: Psykiskt tillstånd kan påverka uppsåt (rubricering i vissa fall) och/eller straff/påföljd (vanligast), men det är alltid kopplat till konkreta omständigheter och juridiska rekvisit.

Rubricering i svensk rätt är:
Mord = uppsåtligt dödande.
Dråp = samma uppsåtliga dödande, men “mindre grovt” med hänsyn till omständigheterna.
Högsta domstolen beskriver detta rakt som att man döms för mord eller om omständigheterna gör brottet mindre grovt, dråp.

Psykisk problematik kan spela in på följande tre vis:
Uppsåt-frågan (kan ändra rubricering, men då handlar det om uppsåt/insikt).
Om någon p.g.a. t.ex. psykos inte haft uppsåt (eller inte förstått vad som sker) kan rubriceringen i vissa fall hamna på annat (t.ex. vållande). Det är inte “diagnos = dråp”, utan bevisfrågan om uppsåt.
“Mindre grovt”-bedömningen (kan i teorin bidra, men kräver omständigheter).
Dråp kräver att omständigheterna gör gärningen mindre grov. Det är en helhetsbedömning, inte en diagnosetikett.
Straffmätning/påföljd (oftast här psykisk störning får effekt). Psykisk störning kan vara förmildrande vid straffmätningen (29 kap. 3 § BrB) och påverka om det blir tidsbestämt/livstid m.m.

Och vid allvarlig psykisk störning kan påföljden bli rättspsykiatrisk vård i stället för fängelse (det är påföljden som ändras, inte automatiskt brottsrubriceringen).
Bra sammanfattning!
Du har inte mer att komma med vad som hänt de sista åren vad gäller praxis mm?
Själv ser jag att domstolar mer sällan dömer till rättspsykiatrisk vård, livstids fängelse känns vanligare.
Vi kan ännu inte se nån skillnad på hur man idag bedömmer livstid då det går att pröva det efter 16 år.
Regeringens intertioner är väl ändå rätt klar. Ingen ska komma ut om den kan ses som en fara för samhället eller icke färdigbehandlad. Vilket är en enorm skillnad mot garanterad frigivning efter 2/3 delar
Citera
2025-12-31, 21:36
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Skenmanöver från polisens sida för att lura GM att han är safe och grönt ljus att åka ut å börja gräva ner kvarlevor
Jag tror inte på det.
Jag tror de följde flera spår parallellt.
De hade väl avslutat operationen vid sjön när han greps?
Citera
2025-12-31, 21:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jag tror inte på det.
Jag tror de följde flera spår parallellt.
De hade väl avslutat operationen vid sjön när han greps?
Nej, den avslutades efter gripet! 22 nånting
Citera
2025-12-31, 21:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Ja mycket bra jobb med att låt henne gå själv från stationen och bli mördad.

Som förälder till barn nära i ålder ( något yngre), men i liknande situation, dvs tjej, studerat både i Lund och i Uppsala, på besök hemma över jul, känner jag djupt med familjen.

Vid besöken hemma är det frekvent umgänge med kompisar i stan. De har inte träffats på ett tag. Middagar hos varandra, ute och äta. Ta en öl på stan.

My var 25 år. Min dotter något yngre. De är vuxna. Man är orolig, vill veta att de har koll på varandra ( kompisarna), men man kan inte heller ständigt vaka över varje steg. Det är en del i att själv växa upp, ta eget ansvar. Och man orkar inte vara vaken flera gånger i veckan för att hämta sena nätter.

I stället kan man pränta in ( försöka) att de som kompisar ska hålla ihop hela kvällen, hålla kontakt, ha platsdelning med oss, se till att alla är säkra om någon druckit för mycket ( sätta i taxi hem) osv. Ringa om druckit för mycket ( bättre än arr försöka mörka och utsätta sig för risker).

Jag är övertygad om att hur än Mys föräldrar gjort, känner de skuld.

Problemet är att det är ju inte deras fel att en sjukt farlig person är ute och fiskar offer. Den här personen hade lyckats få tag på någon, förr eller senare. Barn eller annan.

Vi kan inte skydda oss till den grad att vi inte kan gå ute på kvällen. Det kan ske i joggingspåret, på väg från affären, i huset…

Det är från det andra hållet vi i samhället måste jobba.
Citera
2025-12-31, 21:39
Medlem
Citat:
Bra sammanfattning!
Du har inte mer att komma med vad som hänt de sista åren vad gäller praxis mm?
Själv ser jag att domstolar mer sällan dömer till rättspsykiatrisk vård, livstids fängelse känns vanligare.
Vi kan ännu inte se nån skillnad på hur man idag bedömmer livstid då det går att pröva det efter 16 år.
Regeringens intertioner är väl ändå rätt klar. Ingen ska komma ut om den kan ses som en fara för samhället eller icke färdigbehandlad. Vilket är en enorm skillnad mot garanterad frigivning efter 2/3 delar

Vad för praxis är du ute efter rent konkret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in