2025-12-31, 19:24
Medlem
Ni har inte hittat om han har tiktok eller?
Citera
2025-12-31, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Säga vad man vill men att anhöriga ringde polisen 10:45 tror jag de var är under all kritik, de borde stannat uppe och hämtat dottern då hade hon levt idag, polisen gjorde sitt bästa tycker jag, jag älskar inte polisen men just här tycker jag inte det är befogat att kritisera dom. Ingen hade kunnat rädda my från detta monster. Jag börjar mer o mer tro att motivet var att mörda sen leka med kroppen och jag menar inte våldtäkt med kuk utan styckningen inklusive foto/film sen sedermera dumpning

Jo, har samma tanke som dig. Tjejen My mötte nog döden bara kort tid efter att hon blivit påhoppad vid pendelstationen. Men för övrigt så var nog My rätt bekväm med att gå vägen hem till sina föräldrar (de likaså) och med hörlurar på hon har säkerligen gjort det ett antal gånger tidigare då hon bodde hemma och varit ute med kompisar till sent på kväll/natt. Inget har ju tidigare hänt.
Dessutom kan ju polisen knappast sätta in span på varenda ungdom som är "försenade" några timmar efter utekväll, men efter fynden och DNA-analys av dessa, då skedde ju allt mycket snabbt och proffsigt enligt mitt tycke.
Citera
2025-12-31, 19:25
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Menar du att jag ska sitta med insyn i polisutredningen och nu kunna berätta vilka direkta bevis som finns? Innan utredarna har utrett och medan förundersökningssekretess råder, vilket innebär att utredarna är helt tysta om de uppgifter de har.

Nej, jag är inte synsk. Jag är ledsen att höra dig besviken på den punkten. Jag kan ge exempel på vilka direkta bevis jag tror kommer att finnas, men jag har inte uppgift om detta idagsläget. Om du sitter på Flashback och tror att du ska få såna uppgifter 5 dagar efter mordet är du en idiot.

Det var du som skrev det från början.
Citera
2025-12-31, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Fast vad hjälper pengar? Vad skall dessa pengar gå till? Begravningskostnader i all ära....skall de köpa en sportbil för blodspengar? Det känns lite "weird" faktiskt.
Jag vet inte vad jag skulle slänga ut 2 millar på om jag fick dom bara för att en närstående dött i ett vansinnesdåd...hur skall man njuta av dom pengarna? Nej, det där känns bara konstigt.

Pengar kan inte ersätta ett människoliv, Men troligtvis kommer närstående vara arbetsskrivna länge och då bör pengarna hjälpa den ekonomiska bördan.
Citera
2025-12-31, 19:29
Medlem
“Begynnande demens” kan absolut ge sämre spärrar, men enstaka snuskiga skämt på FB bevisar inte demens i sig. Inläggen kan lika gärna vara en jargong, alkohol, dåligt omdöme eller liknande. Pappan verkade haft liknande jargong, hans profilbild på instagram går i samma stuk som mammans FB inlägg, han följde även mycket "naket".

Och även om man vill prata miljö så kan sexualiserad jargong/porrnormalisering i ett hem givetvis förekomma utan demens, man ser i vissa andra fall (Majas GM t ex) att familjemiljön varit grovt sexualiserad.

Citat:
Ursprungligen postat av adina
En person med begynnande demens där spärrar släppt , inte ovanligt hos dementa att börja svära och prata snusk trots att de aldrig gjort detta innan sjukdomen
Citera
2025-12-31, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Detta kommer ALDRIG vara horäckelmördarens försvar - det är dina, påhittade skäl, som du önskar denne skall åberopa - jag kan inte se det på annat vis. Hur faan kan du få jobba inom rättsväsendet - du är helt rabiat och galen!

1. Ja, helt klart möjligt.

2. Skämtar du? Vad med hammaren, DNA, handsken och buntbanden och alla andra bevis? Skulle My fallit på hammaren, månne? Kanske flera gånger?

3. Hmm, ja - My överföll missfostret med en hammare och han lyckades övermanna My och tyvärr slog han ihjäl henne och beslutade sig för att stycka kroppen för att han kände att hans "nödvärn" kanske haltade en smula...

4. Förklara då uppsåtet om det inte varit att döda - varför då tillfoga offret skador/döden, troligtvis med en hammare och inte med enkom sina händer, eller dylikt? Använder man en hammare så är man ute efter mer än att skada, lite sådär lindrigt! Vad faan, är du en idiot, eller? Vad skulle "uppsåtet" vara om inte för att döda, menar du? Bortser du HELT från DNA och andra bevis?

Detta är vad vi har för företrädare (Haaaaag) inom vårt rättssystem - känner ni inte er alla trygga?!

Jag har noterat att du fått relevanta svar på detta av andra skribenter, så egentligen finns det inte så mycket mer att tillägga. Liksom de andra skribenterna kan jag konstatera att du inte riktigt förstått syftet med mitt inlägg. Jag skrev ju att det fanns fyra möjliga alternativ till inställning hos den misstänkte. "Inställning" är inte samma sak som sanningen. En misstänkts inställning, och vad jag själv personligen tror, är heller inte samma sak. Så du kan sitta ned i båten, för vi ALLA här har samma uppfattning om vad som hänt.

Att punkten 1 är den absolut mest rimliga och troliga inställningen hos den misstänkte är ganska självklart. Där är vi överens. Dock vet vi ju bara vad hans inställning är (förnekar mord, erkänner gravfridsbrott) och i princip ingenting om hur bevisläget ser ut, vilket var den egentliga anledningen till att jag redovisade flera olika möjliga inställningar. För skulle det finnas konkret och bindande bevisning som visar att han utövat våld mot offret, så kan han ju rimligen inte hävda punkten 1 - och det är då punkten 3 och 4 kan aktualiseras.

Slutligen så vill jag bara skicka med dig att detta är ett fall och en tråd med oerhört mycket tankar och känslor, det märks på flera håll här. Så jag förstår ju att du kan uppröras av fallet. Men du börjar faktiskt på riktigt tappa det. Du måste sansa dig lite för allt du bidrager med just nu är hat, ilska, missuppfattningar och personpåhopp. Detta samtidigt som det är väldigt tydligt att du saknar basal kunskap i hur rättssystemet fungerar. Jag tror också att du märker att massa skribenter är tvungna "att plocka ned dig på jorden" hela tiden. Så nu vädjar jag till ditt inre att höja dig lite.
Citera
2025-12-31, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockstarrr
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Fast vad hjälper pengar? Vad skall dessa pengar gå till? Begravningskostnader i all ära....skall de köpa en sportbil för blodspengar? Det känns lite "weird" faktiskt.
Jag vet inte vad jag skulle slänga ut 2 millar på om jag fick dom bara för att en närstående dött i ett vansinnesdåd...hur skall man njuta av dom pengarna? Nej, det där känns bara konstigt.
Pengar kan inte ersätta ett människoliv, Men troligtvis kommer närstående vara arbetsskrivna länge och då bör pengarna hjälpa den ekonomiska bördan.
Precis. Inga pengar i världen kan ersätta förlusten, men det lär gå åt en hel del sjukskrivning och terapi för att ens hitta en anledning att gå vidare (hur man nu gör det). Långa sjukskrivingar medför stora inkomstförluster. Lägg sedan på att man kanske behöver byta område för att slippa bli påmind...

Nej två miljoner räcker inte så långt. Men det är förhoppningsvis en ekonomisk trygghet och vetskapen om att så många andra faktiskt bryr sig och lider med dom hjälper förhoppningsvis till något.
Citera
2025-12-31, 19:36
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Well, inte är jag något proffs på IT-säkerhet men de verktygen har jag svårt att tro att de existerar. Man kan väl ta sig in på nätverket möjligen men det kan ta sin tid. Att de skulle haft någon slags fjärrstyrning av GMs mobil eller dator är inte sannolikt. Man verkar kunna lokalisera platsen på mobilen som tillhör GMs nummer relativt snabbt och enkelt dock.
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Håller med dig där, de satt bara å spanade, detta är inte film utan verklighet.
Det stämmer att polis vid allvarlig brottslighet kan, inte bara lokalisera & avlyssna, utan även aktivera mobilens / datorns mikrofon + kamera m.m.
Detta kallas HDA = Hemlig Data Avläsning

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-202062-om-hemlig-dataavlasning_sfs-2020-62/
Senast redigerad av rubbergirl 2025-12-31 kl. 19:40.
Citera
2025-12-31, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuKinWangKa
RPV bör ju vara att om det utom tvivel för återfall så kan de släppas, Men finns tvivel är det inte värt risken. Och då bör läkaren som skrivit ut personen bli delansvarig om hen har fel. Då kommer de knappt våga skriva ut flk.

Problemet är att “utom tvivel” inte går att uppnå i riskbedömningar. Återfallsrisk är sannolikheter, inte facit. Om kravet blir “0% risk” blir resultatet i praktiken livstids inlåsning utan ny dom, och det är inte förenligt med rättsstat.

Och att göra enskild läkare personligt “delansvarig” för framtida brott låter intuitivt men blir kontraproduktivt: då får du defensiv medicin, mindre utslussning, sämre rehabilitering och fler patienter som stagnerar i systemet, utan att samhället blir säkrare på riktigt. Ingen läkare skulle vilja jobba inom rättspsykiatrin heller. Det som behövs är tydliga kriterier, domstolsprövning (SUP), ordentliga riskverktyg, villkor/övervakning och fungerande samverkan, inte att skrämma läkare eller vårdpersonal till att aldrig våga fatta beslut.

"0% risk” finns bara i efterhand.
Citera
2025-12-31, 19:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det stämmer att polis vid allvarlig brottslighet kan, inte bara lokalisera & avlyssna, utan även aktivera mobilens / datorns mikrofon + kamera m.m.
Detta kallas HDA = Hemlig Data Avlyssning

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-202062-om-hemlig-dataavlasning_sfs-2020-62/
Frågan är om misstänkt människorov är tillräckligt allvarligt då
Citera
2025-12-31, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Well, inte är jag något proffs på IT-säkerhet men de verktygen har jag svårt att tro att de existerar. Man kan väl ta sig in på nätverket möjligen men det kan ta sin tid. Att de skulle haft någon slags fjärrstyrning av GMs mobil eller dator är inte sannolikt. Man verkar kunna lokalisera platsen på mobilen som tillhör GMs nummer relativt snabbt och enkelt dock.

Tier One underrättelsetjänster har den tekniken. Vet inte vad som ges till Polismyndigheten. Allt är en fråga om motivation.
Citera
2025-12-31, 19:44
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Hon har lagt ut många inlägg med "sexskämt. Vilken ordentlig kvinna i medelåldern & äldre lägger ut sånt för allmän beskådning?
2 st alldagliga och tråkiga sexskämt är inte många eller ens oordentligt.

Oaktat "skämten" är det väl inte osannolikt att den missbrukande mamman och den anonyma pappan har stor del av sonens galenskap för inte är det väl så att han föddes som styckmördare. För min peng är det inte osannolikt att Robin/Vilma utsatts för sexuella övergrepp som barn ?
Senast redigerad av Taggad 2025-12-31 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in