2026-09-08, 17:22
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
https://www.instagram.com/falletelsa/reel/DVqN-WcDeO9/?hl=es-la
Eftersom Ekstav säger i sitt vittnesmål att Uppsala har en journal och Örebro en annan när det gäller dom % som man hävdar att dessa 900kcal representerar så måste all feedback som Victoria gett tolkats helt olika av dessa vårdinstanser... vilket i min värld gör det omöjligt att erbjuda adekvat vård till Elsa... Vad är din syn på det?
Det är ju trots allt detta som Victoria haft åsikter om att nåt inte stämmer och till slut gjorde en Ivo anmälan (helt enligt hennes skyldighet som föräldrar och assistent)...enl min mening så har Victoria sett ett skenande förlopp där Elsa bara blir sämre och sämre iom att det underskottet som 900 kcal ger blir bara större och större ju äldre hon blir...
Under det förloppet uppehöll akademiska inte god kontakt. De var grovt oskickliga med att hålla sitt ansvar gentemot Elsa. Det ledde till otroligt stort lidande för Elsa. "Redan i hissen hör vi hur Elsa skriker" står det i journalerna när Elsa åker in akut.
Citera
2026-09-08, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Vild-Hasse!
Jag håller med om att socialen reagerat felaktigt, överreagerat nåt så in-i-hel-vete. Stackars Elsa och hennes nära och kära!!
För jä--ligt och vidrigt gjort av tjänstemän i Örebro att mörka utredningen som ringade in tjänstefelen mm. Usch!!
Bra att mamman V vände sig till media.
När jag tar del av det som synliggjorts för allmänheten tycker - också - jag mig se luckor i beskrivningarna när det kommer till att dokumentera/redovisa medicinering och droppet.
Detta väcker frågor:
- Har mamman och styvpappan skött sina åtaganden som personliga assistenter enligt lagar och alla regler?
- Viktoria pratar om att hon lämnat "feedback"...Hurdå ?
- Fick inte Elsa besök kontinuerligt av sjuksköterska i hemmet?
Om det fanns kritik emot hur dom skötte sitt jobb som assistenter så hade det bara varit att säga upp dom, men det gjorde man inte!!
Orosanmälan är riktad mot Victoria som mamma, Mattias nämns inte ens..
Citera
2026-09-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Under det förloppet uppehöll akademiska inte god kontakt. De var grovt oskickliga med att hålla sitt ansvar gentemot Elsa. Det ledde till otroligt stort lidande för Elsa. "Redan i hissen hör vi hur Elsa skriker" står det i journalerna när Elsa åker in akut.
Vilket rimmar enormt illa med att vården inte gjort dom iakttagelser om problem som Victoria rapporterat om...Nån ljuger duktigt alltså
Citera
2026-09-08, 19:09
Medlem
Och du har fortfarande inte förstått syftet med tvångsvård.

Även om man uppfyller de förvaltningsrättsliga kraven på att utreda fullt ut så ger detta långt ifrån alltid entydiga svar. Därför är lagstiftningen utformad som den är med risker för barnets hälsa och utveckling. Det är också därför tvångsvården ska upphävas när det står klart att den inte behövs. Ibland beror det på förändringar hos vårdnadshavarna och ibland beror det på att fler omständigheter som kan anses vara skyddsfaktorer kommit fram.

Om vi försöker bortse från att media och kändisar beklagligt nog påverkat besluten i detta ärende och istället ser på hur utfallet skulle se utan media och den osnutne gaphalsen så är det alltjämt min uppfattning att det objektivt sett fanns skäl till ett omhändertagande så som det nu skedde. Utifrån då kända uppgifter fanns en påtaglig risk för flickans hälsa. Detta alldeles oavsett om flickans vårdnadshavare fått fel information, missförstod, medvetet vilseledde vården eller bara hade gett upp. Ni som tycker annorlunda får givetvis göra det, men det är inte så rättspraxis ser ut i Sverige just nu. Den information som fanns räcker till ett omhändertagande. Flickans hälsa var i fara givet den information som fanns i vårdens orosanmälningar. Var orosanmälningarna helt korrekta? Sannolikt inte, uppgifterna spretar, men det mående som vårdnadshavarna i detalj redovisat för och som föranledde placeringen upphörde mer eller mindre omedelbart hon inte längre kvar hos vårdnadshavarna. Detta bortses från av de flesta systemhatarna i tråden.

Det var också på exakt samma sätt, korrekt att vården sedan upphörde. Varken vårdnadshavarna eller barnet kan rimligen vis sig på någon vårdinstitution i Sverige utan att bli igenkända. Dvs risken för att barnet hälsa eller utveckling skulle skadas har efter att flickan fysiskt tillfrisknat därmed upphört.

Kunde man gjort detta utan ett omedelbart omhändertagande? Kanske, men det är också tydligt att vårdens bild har varit att det varit mer eller mindre omöjligt att få till en behandlingsallians. Det var ju det som var skälet till orosanmälningarna, fast i lite olika skepnad.

Granskningarna då? All kritik?

Om man ger sig på att kritisera systemet så vore det klädsamt om man i alla fall försökte sig på att samtidigt förstå komplexiteten och behovet av tempo som ibland uppstår. De granskningar jag läst (vet inte om det är alla) innehåller enligt min uppfattning inga fynd som är anmärkningsvärda. Ett visst mått av vingelmån måste få finnas annars skulle man inte kunna rädda några barn från fruktansvärda förhållanden av rädsla för att göra fel. Det vore, hoppas jag alla inser, sämre.

Detta sagt så finns det en massa lärdomar för alla inblandade att dra av detta ärende. Tror dock systemhatarna är rätt långt ifrån relevanta lärdomar i sina subjektivt grundade slutsatser i tråden. Det finns många lösa trådar i ärendet som av fullständigt naturliga skäl inte förklarats av vårdnadshavarna.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du försöker framställa det som att man måste hålla två tankar i huvudet, men du missar helt vad förvaltningsrättslig saklighet och källkritik handlar om.

​När du själv medger att socialtjänsten inte utredde alternativa, mindre ingripande sätt att fasa ut droppet, medger du i praktiken ett brott mot 5 § och 23 § Förvaltningslagen.

LVU får enligt lag enbart användas som en sista utväg när all frivillighet och alla andra alternativ är uttömda.

​Källkritik är inte "åsikter". Det handlar inte om huruvida en läkare skrivit i en journal att vården orsakade mardrömmar'. Det handlar om att när man kontrollerar socialtjänstens utredning (sekundärkällan) mot de faktiska läkarantagandena och kirurgintygen (primärkällorna), så ser man att myndigheten klippte bort avlastande medicinsk fakta för att måla upp en akut bild som det saknades täckning för i rådatan.

​Att ett barn berövas sin trygghet och drabbas av svårt psykiskt lidande genom en felaktig tvångsseparering kan inte viftas bort med att droppet togs bort.

Man botar inte ett tillstånd genom att skapa ett nytt trauma, särskilt inte när samma medicinska mål hade kunnat uppnås i hemmet om myndigheten skött sitt utredningsansvar.

​Sluta blanda ihop myndighetsfel med föräldrars känslor. När underlaget för statens mest ingripande tvångsåtgärd friseras och alternativa lösningar raderas ut ur akten, då är det inte en sannolikhetsbedömning, då är det ett förvaltningsrättsligt haveri.
Citera
2026-09-08, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, men eftersom mamman nu upplevde så många problem med Elsas mående och kontakterna med regionen hade det varit bra med en samverkan med kommunens hemsjukvård och skolan.

Citat:
Om det fanns kritik emot hur dom skötte sitt jobb som assistenter så hade det bara varit att säga upp dom, men det gjorde man inte!!
Till VildHasse!
Angående den "feedback" som Viktoria säger sig ha gett undrar jag:
- Hur och när och till vem förmedlades denna feedback ?
Citera
2026-09-08, 19:28
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Återigen, lyssnar man på Victorias berättelse om vad som hände med vården i avsnitt 58 och 59 så ser man att det inte har något med inrapporterad mat att göra med.

https://www.radio.se/podcast/mom2mom2

De som medicinskt misshandlade Elsa var vården, inte Victoria.

Citat:
Till VildHasse!
Angående den "feedback" som Viktoria säger sig ha gett undrar jag:
- Hur och när och till vem förmedlades denna feedback ?
hon återberättar allt här.
Citera
2026-09-08, 19:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Säga upp dem”!? Föräldrarna väljer vem som ska stå för assistansen. Det får inte vården lägga sig i. Har du ingen koll alls?
Citera
2026-09-08, 19:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Och du har fortfarande inte förstått syftet med tvångsvård.

Även om man uppfyller de förvaltningsrättsliga kraven på att utreda fullt ut så ger detta långt ifrån alltid entydiga svar. Därför är lagstiftningen utformad som den är med risker för barnets hälsa och utveckling. Det är också därför tvångsvården ska upphävas när det står klart att den inte behövs. Ibland beror det på förändringar hos vårdnadshavarna och ibland beror det på att fler omständigheter som kan anses vara skyddsfaktorer kommit fram.

Om vi försöker bortse från att media och kändisar beklagligt nog påverkat besluten i detta ärende och istället ser på hur utfallet skulle se utan media och den osnutne gaphalsen så är det alltjämt min uppfattning att det objektivt sett fanns skäl till ett omhändertagande så som det nu skedde. Utifrån då kända uppgifter fanns en påtaglig risk för flickans hälsa. Detta alldeles oavsett om flickans vårdnadshavare fått fel information, missförstod, medvetet vilseledde vården eller bara hade gett upp. Ni som tycker annorlunda får givetvis göra det, men det är inte så rättspraxis ser ut i Sverige just nu. Den information som fanns räcker till ett omhändertagande. Flickans hälsa var i fara givet den information som fanns i vårdens orosanmälningar. Var orosanmälningarna helt korrekta? Sannolikt inte, uppgifterna spretar, men det mående som vårdnadshavarna i detalj redovisat för och som föranledde placeringen upphörde mer eller mindre omedelbart hon inte längre kvar hos vårdnadshavarna. Detta bortses från av de flesta systemhatarna i tråden.

Det var också på exakt samma sätt, korrekt att vården sedan upphörde. Varken vårdnadshavarna eller barnet kan rimligen vis sig på någon vårdinstitution i Sverige utan att bli igenkända. Dvs risken för att barnet hälsa eller utveckling skulle skadas har efter att flickan fysiskt tillfrisknat därmed upphört.

Kunde man gjort detta utan ett omedelbart omhändertagande? Kanske, men det är också tydligt att vårdens bild har varit att det varit mer eller mindre omöjligt att få till en behandlingsallians. Det var ju det som var skälet till orosanmälningarna, fast i lite olika skepnad.

Granskningarna då? All kritik?

Om man ger sig på att kritisera systemet så vore det klädsamt om man i alla fall försökte sig på att samtidigt förstå komplexiteten och behovet av tempo som ibland uppstår. De granskningar jag läst (vet inte om det är alla) innehåller enligt min uppfattning inga fynd som är anmärkningsvärda. Ett visst mått av vingelmån måste få finnas annars skulle man inte kunna rädda några barn från fruktansvärda förhållanden av rädsla för att göra fel. Det vore, hoppas jag alla inser, sämre.

Detta sagt så finns det en massa lärdomar för alla inblandade att dra av detta ärende. Tror dock systemhatarna är rätt långt ifrån relevanta lärdomar i sina subjektivt grundade slutsatser i tråden. Det finns många lösa trådar i ärendet som av fullständigt naturliga skäl inte förklarats av vårdnadshavarna.
Tyvärr har tråden hittills inte lyckats nå såhär långt i resonemanget eftersom tre personer oavbrutet bokstavligen lamslår tråden.

Det är uppenbart att det fanns en påtaglig risk enligt 2 § LVU men så länge dessa tre aggressivt motarbetar allt som ens antyder det har det tyvärr inte gått att komma vidare.

Självklart hade detta kunnat lösas utan LVU och inom ramen för SIP. Det är här den stora skandalen ligger.
Citera
2026-09-08, 20:05
Medlem
Vilka är de tre menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Tyvärr har tråden hittills inte lyckats nå såhär långt i resonemanget eftersom tre personer oavbrutet bokstavligen lamslår tråden.

Det är uppenbart att det fanns en påtaglig risk enligt 2 § LVU men så länge dessa tre aggressivt motarbetar allt som ens antyder det har det tyvärr inte gått att komma vidare.

Självklart hade detta kunnat lösas utan LVU och inom ramen för SIP. Det är här den stora skandalen ligger.
Citera
2026-09-08, 20:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Vilka är de tre menar du?
Kurre, Ajogen och VildHasse5. Har du någon åsikt om SIP istället för LVU för att gå vidare i tråden?
Citera
2026-09-08, 20:13
Medlem
Nej, mamman och styvpappan har inte riktigt skött sina åtaganden som personliga assistenter enligt lagar och alla regler, detta var ju ett starkt skäl till att Elsa omhändertogs.
Citat:
Vild-Hasse!
Jag håller med om att socialen reagerat felaktigt, överreagerat nåt så in-i-hel-vete. Stackars Elsa och hennes nära och kära!!
För jä--ligt och vidrigt gjort av tjänstemän i Örebro att mörka utredningen som ringade in tjänstefelen mm. Usch!!
Bra att mamman V vände sig till media.
När jag tar del av det som synliggjorts för allmänheten tycker - också - jag mig se luckor i beskrivningarna när det kommer till att dokumentera/redovisa medicinering och droppet.
Detta väcker frågor:
- Har mamman och styvpappan skött sina åtaganden som personliga assistenter enligt lagar och alla regler?
- Viktoria pratar om att hon lämnat "feedback"...Hurdå ?
- Fick inte Elsa besök kontinuerligt av sjuksköterska i hemmet?
Citera
2026-09-08, 20:19
Medlem
Jag beskriver hur gällande rätt ser ut och min slutsats är att med aktuell rättstillämpning har man hamnat rimligt rätt. Finns det utrymme för förbättringar, absolut, det gör det alltid.

Men konsekvenserna av din uppfattning av vad som borde krävas för att omhänderta ett barn som far illa (jo, det är konsekvensen av ditt resonemang) och att det för det sämre för de barn som behöver samhällets hjälp borde vara det som ifrågasätts. Inte motsatsen.

Dina upprapade påståenden om mina slutsatser gör ju precis samma sak som du anklagar mig för. Duna subjektiva uppfattningar som dessutom i stort saknar grund. Det som talar för att min uppfattning om ärendets handläggning stämmer är att det är precis så händelseförloppet har varit. Det är så soc och domstolarna resonerar. Inte bara i detta fall utan alltid.

Det som är så fint med att bo i en hyfsat väl fungerande rättstat är att de eventuella fel och brister som ibland sker under handläggningen av ett ärende ligger till grund för förändringar och förbättringar i framtiden. Detta sker oavsett om du kallar mig systemriddare eller om SIP-möten hade löst alla världens problem eller ej. Bra va?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jasså du ger inte upp och kör vidare med dina cirkelresonemang och klassiska systemriddarkort?

Systemriddarkort som dras i inlägget
Det klassiska "Det är komplext"-kortet: Mörkläggning, kasserade/undanhållna underlag och ren felbehandling avfärdas som obetydlig "komplexitet" som vanliga medborgare helt enkelt är för okunniga för att förstå.

"Systemhatar"-kortet (Ad Hominem): Alla som påtalar dokumenterade myndighetsfel, olaglig journalspärrning eller mörkläggning stämplas automatiskt som "systemhatare" med "subjektivt grundade slutsatser" för att slippa bemöta sakfakta.

"Gaphals/Media"-kortet: Alla avslöjanden från granskande journalister, visselblåsare och oberoende utredare viftas bort som resultatet av "en osnutne gaphals" och "kändisars påverkan" i stället för riktiga fakta.

"Slutlednings- / Ändamålet helgar medlen"-kortet ("Vingelmån"): Allvarliga tjänstefel, förvanskning av underlag och brutna lagar slätas över som en nödvändig "vingelmån" och "behov av tempo" för att "rädda barn".

"Ansvarsförskjutnings"-kortet: Skulden läggs helt på föräldrarna ("svårt att få till en behandlingsallians", "lösa trådar hos vårdnadshavarna"), trots att det var sjukvården som gjorde beräkningsfel och gav felaktig behandling.

Cirkelresonemang i skribentens inlägg
1. Cirkulär legitimering via förvanskad information ("Sanningen är vad som stod på papperet då")
Premiss: "Utifrån då kända uppgifter fanns en påtaglig risk..."

Slutsats: Omhändertagandet var alltså objektivt korrekt baserat på informationen som fanns tillgänglig vid tillfället.

Resonemangets brist: Cirkellogiken uppstår eftersom den "information som fanns" var direkt förvanskad och felaktig, skapad av vården och validerad av socialtjänsten som mörkade rådata. Att hävda att ett beslut var "korrekt baserat på felaktig information" innebär att myndigheter har rätt att hitta på underlag och sedan använda sitt eget hittepå som laglig grund.

2. Cirkulär bevisföring kring tillfrisknandet (Post Hoc Ergo Propter Hoc)
Premiss: Måendet upphörde mer eller mindre omedelbart när hon inte längre var kvar hos vårdnadshavarna.

Slutsats: Därför var det separationen från föräldrarna som gjorde henne frisk.

Resonemangets brist: Skribenten bortser helt från att flickan fick ändrad medicinsk behandling och att det felräknade droppet (40 % täckning) fasades ut samtidigt. Att tillskriva separationen hela effekten när den faktiska orsaken var att sjukvården slutade felbehandla barnet är ett skolboksexempel på cirkulär bevisföring.

3. Cirkulärt resonemang kring varför LVU upphävdes
Premiss: Elsa blev frisk fysiskt och är nu för känd för att söka vård anonymt på institutionsnivå.

Slutsats: Därför fanns det inte längre någon "påtaglig risk" och LVU kunde hävas.

Resonemangets brist: Skribenten påstår att risken försvann för att "hon blev frisk under vård", men vägrar erkänna att hela den ursprungliga risken byggde på vårdens egna felberäkningar. Om "risken" försvann så fort vårdfelet rättades till, fanns det aldrig någon risk orsakad av hemmet från första början.

4. Cirkulär bortförklaring av allvarlig kritik ("Om det leder till LVU var det nog rätt")
Premiss: Vården upplevde att det var omöjligt att få till en "behandlingsallians".

Slutsats: Därför var ett omedelbart omhändertagande den enda vägen.

Resonemangets brist: Att föräldrarna kritiserade och slog larm om att barnet var utmattat och svagt (vilket berodde på vårdens eget 40-procentsdropp) tolkades av vården som "samarbetssvårigheter". Skribenten använder alltså vårdens reaktion på sin egen felbehandling för att rättfärdiga att barnet togs ifrån föräldrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in