2026-09-08, 12:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
LSS arbetare har inte medicinsk utbildning eller licens. De delegeras uppgifter av vården.

Yttersta ansvaret för att patienten ligger hos vården.

LSS personal och sjukvårdspersonal är långt ifrånställda varandra i ansvar och mandat.

Akademiska och Örebro vägrade skicka remiss till Sahlgrenska och Victorias berättelse om hur det gick till mellan akademiska, Örebro och henne visar på en vårdgivare som straffat Victoria genom Elsa över den kritik hon gav dem över vanvård.
Alla vet att LSS och vården har olika ansvar. Det är något helt självklart. Det jag skriver om handlar om samverkan och rapportering av avvikelser. Läs gärna inläggen du svarar på så blir det mindre upprepningar i tråden.

När det gäller remissen som är en helt annan fråga så vägrade ingen att skicka remiss. Remissen schabblades bort i administrationen, vilket är vanligt förekommande. Alla som hållit på med vården vet hur dåligt det här fungerar. Till slut kom remissen fram.

Förstår du att frågan om avvikelser och frågan om remissen är helt olika saker?
Citera
2026-09-08, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
LSS arbetare har inte medicinsk utbildning eller licens. De delegeras uppgifter av vården.

Yttersta ansvaret för att patienten ligger hos vården.

LSS personal och sjukvårdspersonal är långt ifrånställda varandra i ansvar och mandat.

Akademiska och Örebro vägrade skicka remiss till Sahlgrenska och Victorias berättelse om hur det gick till mellan akademiska, Örebro och henne visar på en vårdgivare som straffat Victoria genom Elsa över den kritik hon gav dem över vanvård.
I samband med LSS har LSS-personliga assistenter i regel fått pärmar (HSL-pärmar) innehållande medicinlistor och ev dropplistor. Dessutom kontaktuppgifter till viktiga nyckelpersoner för att alltid kunna säkerställa att behandling, vård och medicinering blir rätt och riktigt. En medicinskt välutbildad sjuksköterska gör kontinuerligt hembesök, kollar hälsoläget, gör lite provtagning och tar med sig de ifyllda listorna (om dom inte redan skickats in digitalt.)
Ovanstående är i vart fall rutin i många kommuner.
Senast redigerad av commandaria 2026-09-08 kl. 12:31.
Citera
2026-09-08, 12:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
I samband med LSS har LSS-personliga assistenter i regel fått pärmar (HSL-pärmar) innehållande medicinlistor och ev dropplistor. Dessutom kontaktuppgifter till viktiga nyckelpersoner för att alltid kunna säkerställa att behandling, vård och medicinering blir rätt och riktigt. En medicinskt välutbildad sjuksköterska gör kontinuerligt hembesök, kollar hälsoläget, gör lite provtagning och tar med sig de ifyllda listorna (om dom inte redan skickats in digitalt.)
Precis. Det här är jätteviktigt och måste fungera. Avvikelser måste rapporteras.
Citera
2026-09-08, 12:36
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jo så upplever jag också hur det beskrivs av den efterforskning jag gjort. Att de inte är vårdansvariga än mer till den yttersta begränsningen. De avgör inte om vad för medicin eller behandling som är mest lämplig utan ger det till klienten de assisterar.
Citera
2026-09-08, 12:54
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nu handlar det inte om ”en outbildad förälder” utan om en LSS-utförare på heltid. En LSS-utförare är en professionell aktör som måste ha instruktioner från vården gällande dropp, kost och återrapportering för ett barn med en sjukdom som PIPO. Om underlaget från vården brister är LSS-utföraren skyldig att agera enligt gängse rutiner för samverkan mellan professionella aktörer. Det är uppenbart att så inte har skett.

Vidare har det inte framkommit var i journalen felet där det stod 100 % finns. En journal kan innehålla tusentals sidor och textjournalen och medicinlistor är olika dokument. Vidare har olika sjukhus olika journaler. Att det finns fel journaltexter är inte ovanligt.

Detta är ju en viktig fråga som är lätt att bekräfta om man har journalen. Det rapporterades om minskade symtom och förbättrat mående gentemot det rapporterade vid inneliggande observation. Hur mycket dropp som gavs inneliggande finns ju tydligt dokumenterat av den sköterska som gav droppet.

Det enda jag har sett avseende dokumentationen avseende TPN är från en röntgenremiss. Dessa skrivs ofta av UL/AT och där ska man inte ta det för sanning.

@alla
Tänker även att man avseende dropp bör skilja på ordinatör och utförare. Även om utförare inte har formellt ansvar för ordination så är det högst rimligt att reagera och uppmärksamma på en tydlig felordination (gentemot det man förväntar sig).
Senast redigerad av trustmeiamadoctor 2026-09-08 kl. 13:04.
Citera
2026-09-08, 13:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Detta är ju en viktig fråga som är lätt att bekräfta om man har journalen. Det rapporterades om minskade symtom och förbättrat mående gentemot det rapporterade vid inneliggande observation. Hur mycket dropp som gavs inneliggande finns ju tydligt dokumenterat av den sköterska som gav droppet.

Det enda jag har sett avseende dokumentationen avseende TPN är från en röntgenremiss. Dessa skrivs ofta av UL/AT och där ska man inte ta det för sanning.

@alla
Tänker även att man avseende dropp bör skilja på ordinatör och utförare. Även om utförare inte har formellt ansvar för ordination så är det högst rimligt att reagera och uppmärksamma på en tydlig felordination (gentemot det man förväntar sig).
Ja, frågan är hur experterna på PIPO i Uppsala har resonerat kring droppet. Dessa var överhuvudtaget inte inblandade i orosanmälan som jag förstått. Det finns starka medicinska skäl att försöka minimera dropp så 40 % efter alla år låter mer rimligt än att hålla det på 100 % år efter år. Det skulle förvåna mig mycket om experter på PIPO och dropp ”glömt” att uppdatera ordinationen. Det låter fullständigt osannolikt.
Citera
2026-09-08, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor

@alla
https://www.instagram.com/falletelsa/reel/DVqN-WcDeO9/?hl=es-la
Eftersom Ekstav säger i sitt vittnesmål att Uppsala har en journal och Örebro en annan när det gäller dom % som man hävdar att dessa 900kcal representerar så måste all feedback som Victoria gett tolkats helt olika av dessa vårdinstanser... vilket i min värld gör det omöjligt att erbjuda adekvat vård till Elsa... Vad är din syn på det?
Det är ju trots allt detta som Victoria haft åsikter om att nåt inte stämmer och till slut gjorde en Ivo anmälan (helt enligt hennes skyldighet som föräldrar och assistent)...enl min mening så har Victoria sett ett skenande förlopp där Elsa bara blir sämre och sämre iom att det underskottet som 900 kcal ger blir bara större och större ju äldre hon blir...
Senast redigerad av VildHasse5 2026-09-08 kl. 14:17.
Citera
2026-09-08, 14:16
Medlem
Enl familjens sociala medier så blockar dom politiska partier som varit inblandade i detta haveri alla försök som görs till dialog inför valet... ingen vill förknippas med fallet Elsa och framförallt så vill ingen svara på hur man kunde göra som man gjorde...att detta är känsligt är bara förnamnet
Citera
2026-09-08, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Enl familjens sociala medier så blockar dom politiska partier som varit inblandade i detta haveri alla försök som görs till dialog inför valet... ingen vill förknippas med fallet Elsa och framförallt så vill ingen svara på hur man kunde göra som man gjorde...att detta är känsligt är bara förnamnet
Vild-Hasse!
Jag håller med om att socialen reagerat felaktigt, överreagerat nåt så in-i-hel-vete. Stackars Elsa och hennes nära och kära!!
För jä--ligt och vidrigt gjort av tjänstemän i Örebro att mörka utredningen som ringade in tjänstefelen mm. Usch!!
Bra att mamman V vände sig till media.
När jag tar del av det som synliggjorts för allmänheten tycker - också - jag mig se luckor i beskrivningarna när det kommer till att dokumentera/redovisa medicinering och droppet.
Detta väcker frågor:
- Har mamman och styvpappan skött sina åtaganden som personliga assistenter enligt lagar och alla regler?
- Viktoria pratar om att hon lämnat "feedback"...Hurdå ?
- Fick inte Elsa besök kontinuerligt av sjuksköterska i hemmet?
Senast redigerad av commandaria 2026-09-08 kl. 14:52.
Citera
2026-09-08, 15:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...]
När jag tar del av det som synliggjorts för allmänheten tycker - också - jag mig se luckor i beskrivningarna när det kommer till att dokumentera/redovisa medicinering och droppet.
Detta väcker frågor:
- Har mamman och styvpappan skött sina åtaganden som personliga assistenter enligt lagar och alla regler?
Eftersom mamman och styvpappan var assistenter på heltid i egen regi så går inte kommunen automatiskt in. Det är istället föräldrarna som tar det professionella ansvaret för LSS. De hade dock kunnat be om hjälp från hemsjukvården med uppföljning av sköterska. Det bästa hade varit att begära SIP för insatser från vården, skolan och LSS för Elsas bästa. Av allt att döma har föräldrarna inte gjort det utan fastnat i låsningen mellan mamman och Lars Ekstav. Hela systemet har satts ur spel på detta sätt.
Citera
2026-09-08, 16:03
Medlem
Citat:
Vild-Hasse!
Jag håller med om att socialen reagerat felaktigt, överreagerat nåt så in-i-hel-vete. Stackars Elsa och hennes nära och kära!!
För jä--ligt och vidrigt gjort av tjänstemän i Örebro att mörka utredningen som ringade in tjänstefelen mm. Usch!!
Bra att mamman V vände sig till media.
Detta väcker frågor:
Den regelbundna täta kontakten med sjukvård var regelbundna blodprov för att hålla koll på diverse värden hos njurar, lever , hb , vitaminer och mineraler osv dessa prover är brukligt att ta på en vårdcentral .
Citera
2026-09-08, 16:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Den regelbundna täta kontakten med sjukvård var regelbundna blodprov för att hålla koll på diverse värden hos njurar, lever , hb , vitaminer och mineraler osv dessa prover är brukligt att ta på en vårdcentral .
Ja, men eftersom mamman nu upplevde så många problem med Elsas mående och kontakterna med regionen hade det varit bra med en samverkan med kommunens hemsjukvård och skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in