Citat:
Precis, jag vill därför ta upp mitt inlägg tidigare idag som försvann i turbulensen:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Eftersom droppet var 40 % saknas 35 % näring i blodet för att nå minimum för normal tillväxt (men med tydligt nedsatt allmäntillstånd och ork). Med tanke på kroppens verkningsgrad så behövs mer näring via mat för att nå 35 % i blodet, säg 40 - 45 % via mat (rätta mig om jag har fel).
40 - 45 % näring via maten skulle vara direkt skadligt vid 100 % dropp och det är rimligen något som föräldrarna borde ha förstått.
Att de inte skulle ha förstått detta, eller att de blev chockade över att droppet bara var 40 %, krockar fysiologiskt med den vardagliga verkligheten att de faktiskt matade barnet med substantiella mängder mat. De måste ha sett och varit högst medvetna om den fysiska mängd mat som barnet åt varje dag.
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Eftersom droppet var 40 % saknas 35 % näring i blodet för att nå minimum för normal tillväxt (men med tydligt nedsatt allmäntillstånd och ork). Med tanke på kroppens verkningsgrad så behövs mer näring via mat för att nå 35 % i blodet, säg 40 - 45 % via mat (rätta mig om jag har fel).
40 - 45 % näring via maten skulle vara direkt skadligt vid 100 % dropp och det är rimligen något som föräldrarna borde ha förstått.
Att de inte skulle ha förstått detta, eller att de blev chockade över att droppet bara var 40 %, krockar fysiologiskt med den vardagliga verkligheten att de faktiskt matade barnet med substantiella mängder mat. De måste ha sett och varit högst medvetna om den fysiska mängd mat som barnet åt varje dag.
Jag tror det är lite beroende på hur du formulerar dig, petade in detsamma avseende 90% av näringsbehovet och då antyder AI att man bör se avvikelser pä tillväxtkurva över tid. Detta ter sig även rimligt. Svältläge skulle absolut kunna förklara symtom så som trötthet, illamående och dylikt.
Så förutsätter man att utsagan avseende droppet är sant, vilket det mycket väl kan vara, så förutsätter det 40% minst per os som du säger. Detta motsvarar en ganska stor portion om vi räknar bort att hon inte åt i skolan.
En möjlig förklaring är att föräldrarna inte trodde att hon tog upp detta normalt. Men då borde å andra sidan rapporteringen till vården ha motsvarat detta.
En annan förklaring är att barnet åt i smyg utan föräldrnas vetskap.
Vården borde, om man hade minsta koll, absolut fångat upp måendet i skolan om det beskrevs för dem. Vilket jag har för mig att det gjordes via Wilma.
Så det är svårt att säga var det har brustit här. Men det är inte lätt att få ihop i huvudet.
Vården har absolut ett stort ansvar också i detta.