2026-08-29, 18:21
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Precis, jag vill därför ta upp mitt inlägg tidigare idag som försvann i turbulensen:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Eftersom droppet var 40 % saknas 35 % näring i blodet för att nå minimum för normal tillväxt (men med tydligt nedsatt allmäntillstånd och ork). Med tanke på kroppens verkningsgrad så behövs mer näring via mat för att nå 35 % i blodet, säg 40 - 45 % via mat (rätta mig om jag har fel).

40 - 45 % näring via maten skulle vara direkt skadligt vid 100 % dropp och det är rimligen något som föräldrarna borde ha förstått.

Att de inte skulle ha förstått detta, eller att de blev chockade över att droppet bara var 40 %, krockar fysiologiskt med den vardagliga verkligheten att de faktiskt matade barnet med substantiella mängder mat. De måste ha sett och varit högst medvetna om den fysiska mängd mat som barnet åt varje dag.

Jag tror det är lite beroende på hur du formulerar dig, petade in detsamma avseende 90% av näringsbehovet och då antyder AI att man bör se avvikelser pä tillväxtkurva över tid. Detta ter sig även rimligt. Svältläge skulle absolut kunna förklara symtom så som trötthet, illamående och dylikt.

Så förutsätter man att utsagan avseende droppet är sant, vilket det mycket väl kan vara, så förutsätter det 40% minst per os som du säger. Detta motsvarar en ganska stor portion om vi räknar bort att hon inte åt i skolan.

En möjlig förklaring är att föräldrarna inte trodde att hon tog upp detta normalt. Men då borde å andra sidan rapporteringen till vården ha motsvarat detta.

En annan förklaring är att barnet åt i smyg utan föräldrnas vetskap.

Vården borde, om man hade minsta koll, absolut fångat upp måendet i skolan om det beskrevs för dem. Vilket jag har för mig att det gjordes via Wilma.

Så det är svårt att säga var det har brustit här. Men det är inte lätt att få ihop i huvudet.

Vården har absolut ett stort ansvar också i detta.
Citera
2026-08-29, 19:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Jag tror det är lite beroende på hur du formulerar dig, petade in detsamma avseende 90% av näringsbehovet och då antyder AI att man bör se avvikelser pä tillväxtkurva över tid. Detta ter sig även rimligt. Svältläge skulle absolut kunna förklara symtom så som trötthet, illamående och dylikt.

Så förutsätter man att utsagan avseende droppet är sant, vilket det mycket väl kan vara, så förutsätter det 40% minst per os som du säger. Detta motsvarar en ganska stor portion om vi räknar bort att hon inte åt i skolan.

En möjlig förklaring är att föräldrarna inte trodde att hon tog upp detta normalt. Men då borde å andra sidan rapporteringen till vården ha motsvarat detta.

Vården borde, om man hade minsta koll, absolut fångat upp måendet i skolan om det beskrevs för dem. Vilket jag har för mig att det gjordes via Wilma.

Så det är svårt att säga var det har brustit här. Men det är inte lätt att få ihop i huvudet.

Den barnkirurg vars uppgifter inte kom med till nämnden (och som visselblåsaren troligen avsåg) uttryckte också att ”mamman varit mer pådrivande och mindre lyhörd än andra föräldrar i motsvarande situation” (Lex Sarah-anmälan s. 11).

Detta i kombination med ansvarige läkarens historik av slarv med dropp och bristande kommunikation utgör grunden för den perfekta stormen som går ut över barnet. Om både LSS-ansvariga och vården brister i kommunikation och kontroll sätts systemet ur spel. Den som drabbas är barnet.
Citera
2026-08-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är ju rent vansinne att en politiker går in och pekar med hela handen och talar om för nämnden exakt vilket beslut de ska fatta! Bara den typen av politisk överkörning och ministerstyre är ju skäl för en Lex Sarah-anmälning direkt på stående fot!

Att rädda ett barn som befinner sig i akut livsfara vill självfallet alla. Men som tjänsteman har du en skyldighet att faktiskt läsa igenom alla inkomna orosanmälningar och noggrant väga orosbilden mot verkligheten innan du fattar ett så extremt drastiskt beslut!

Hur svårt ska det egentligen vara för avlönade tjänstemän att sätta sig ner och läsa igenom underlagen ordentligt först?

Det handlar inte om några gigantiska textmängder. Att i det läget försöka skylla på "tidsbrist" när man har sönder en hel familj på sviktande grunder det är ju inget annat än en ren och skär bortförklaring för ett totalt myndighetshaveri!
Det är faktiskt det som verkligen gör fallet Elsa unikt för jag kan inte hitta nåt mer fall där en politiker i socialnämnden tagit en så aktiv roll! Inte som finns dokumenterat iaf
Citera
2026-08-30, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Till tb-bo!
Kurt-Sune och Totius är trådens bästa och mest läsvärda skribenter - det är min uppfattning.
Det är mycket lärorikt och intressant att ta del av deras sakkunskap och deras engagemang, tycker jag.
Om DU inte vill läsa deras inlägg - isåfall skit i det då!
Eller känner du dig så underlägsen att du inte står ut med att se deras högkvalitativa textframställningar??

Är du allvarlig?
Kurt-Sune har som sagt bra poänger, men allting göms i ett olidligt spammande.
Totius har också bra poänger, men fastnar alltid på Kurtans spam-inlägg och vi har då hela tiden en metadiskussion om skit som är helt OT.

Det är det jag vänder mig emot som gör att man inte pallar följa tråden.
Citera
2026-08-30, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Det är faktiskt det som verkligen gör fallet Elsa unikt för jag kan inte hitta nåt mer fall där en politiker i socialnämnden tagit en så aktiv roll! Inte som finns dokumenterat iaf

Nej det är en intressant kulle att dö på för en politiker. Politiker borde ju också hörsammat beslutsunderlaget och inte försökt styra. Varför har det blivit så? Nån mer som har info kanske inside om CTH?
Citera
2026-08-30, 07:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5

Ja som sagt. Inte omöjligt att det här är toppen av ett isberg. Och så här går det när man blandar in politiker i familjers liv. De borde inte vara där överhuvudtaget.

Jag förstår inte hur vi kan ha detta system kvar år 2026. Det har gjort sitt för länge sedan och leder till svåra trauman för barnen som felplaceras.
Citera
2026-08-30, 07:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tb-bo
Är du allvarlig?
Kurt-Sune har som sagt bra poänger, men allting göms i ett olidligt spammande.
Totius har också bra poänger, men fastnar alltid på Kurtans spam-inlägg och vi har då hela tiden en metadiskussion om skit som är helt OT.

Det är det jag vänder mig emot som gör att man inte pallar följa tråden.

Det är Totius och doktorn som spammar sönder tråden med sina eviga cirkelbevis! De klamrar sig fast vid gamla domar som vi idag vet med besked fattades på ett helt skevt och vinklat underlag och så låtsas de att det är någon slags orubblig fakta!

Men läser man mellan raderna och tittar på hur socialtjänsten faktiskt behandlade Elsa i verkligheten, så står det ju glasklart för alla som vill se:

Soc trodde inofficiellt hela tiden att mamman hade klassisk MbP och var direkt livsfarlig för sitt eget barn! I normala fall av påstådd "omsorgsbrist" finns det ju inte på kartan att soc går in så vansinnigt hårt, totalisolerar barnet och samtidigt helt struntar i att utreda pappan som ett tryggt alternativ!

Och det hänger ju såklart ihop med att pappan svarade "fel" på socialtjänstens ledande frågor! När han vägrade köpa deras narrativ och ärligt sa att han inte trodde att mamman någonsin ville skada Elsa ja, då drogs han omedelbart in i samma kafkaprocess och stämplades som "passiv"!

Det är så skolboksexemplet på socionomernas confirmation bias ser ut: Håller du inte med om myndighetens teoretiska fantasier, då blir du automatiskt en del av hotbilden!
Citera
2026-08-30, 08:22
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Jag ger upp. Det kommer aldrig bli någon reda här. Grattis Kurre, nu kan du fortsätta att misskreditera soc.
Citera
2026-08-30, 08:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Den barnkirurg vars uppgifter inte kom med till nämnden (och som visselblåsaren troligen avsåg) uttryckte också att ”mamman varit mer pådrivande och mindre lyhörd än andra föräldrar i motsvarande situation” (Lex Sarah-anmälan s. 11).

Detta i kombination med ansvarige läkarens historik av slarv med dropp och bristande kommunikation utgör grunden för den perfekta stormen som går ut över barnet. Om både LSS-ansvariga och vården brister i kommunikation och kontroll sätts systemet ur spel. Den som drabbas är barnet.

Där plockar Totius lösryckta citat igen för att blunda för det faktiska myndighetshaveriet! Att han ens nämner att en barnkirurgs uppgifter mörkades för nämnden bevisar ju hela min poäng om hur extremt vinklat och selektivt beslutsunderlaget var!

Att en förälder till ett svårt kroniskt sjukt barn uppfattas som "pådrivande" eller "mindre lyhörd" när sjukvården själv slarvar, missköter kommunikationen och klantat sig med näringsdroppet är väl för i helvete inte så konstigt?! Det är ju en helt naturlig reaktion från en förälder som försöker skydda sitt barn när vården brister!

Totius pratar om en "perfekt storm", men det var inte mamman som skapade stormen, det var sjukvårdens slarv och socialtjänstens obefintliga källkritik som skapade den!

När LSS, sjukvården och socionomerna brister i kontroll och kommunikation, vad gör de då för att rädda sitt eget skinn? Jo, de gaddar ihop sig och vältrar över hela skulden på den engagerade mamman och stämplar henne som om hon skulle ha omsorgsbrist! I stället för att städa upp i sitt eget systemfel tog de till den mest extrema åtgärden och omhändertog barnet. Det är inget mindre än ett katastrofalt systemhaveri där flickan blev det faktiska offret!
Citera
2026-08-30, 08:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag ger upp. Det kommer aldrig bli någon reda här. Grattis Kurre, nu kan du fortsätta att misskreditera soc.

Självklart gör jag det! Soc har makten att fatta dessa drastiska beslut, och de har skadat Elsa mentalt för livet helt i onödan.

Att trasa sönder ett barns trygghet på spruckna anklagelser och mörkade underlag är totalt oförsvarbart något varje normalt tänkande människa förstår!

När allt är över kommer detta stå kvar som ett rent och skärt myndighetsövergrepp.
Citera
2026-08-30, 08:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Ordning och reda kommer! Fallet utreds fortfarande för fullt och socialtjänsten kommer att tvingas göra en offentlig pudel och be om ursäkt till familjen exakt som i Fallet Adam!

Det här är så uppenbart felaktigt att det inte ens finns utrymme för några "om och men".Soc stormade in och hämtade Elsa baserat på rena fantasier, utan att ens behaga läsa vad som faktiskt stod i orosanmälningarna!

De prioriterade alltså teoretisk "oro" från en skrivbordsläkare som aldrig i sitt liv hade träffat vare sig Elsa eller mamman, framför det faktiska läkarteamet som behandlat henne i alla år! Vad i hela friden finns det mer att diskutera? Tänk om rättsväsendet hade fungerat likadant i vanliga brottmål att en åklagare kasserar alla vittnen på platsen och i stället bygger hela åtalet på ett "huvudvittne" som inte var i närheten av brottsplatsen?!

Ett sådant åtal hade ju kastats ut ur rättssalen på två sekunder och skrattats ut! Men när det gäller socialtjänstens bisarra utredningsmetoder och blint nickande domstolar, då anses detta hittepå tydligen vara helt okej! Det är så sjukt och rättsosäkert att man knappt finner ord för det.
Citera
2026-08-30, 08:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Sluta hitta på vilda hittepå-scenarier om att flickan satt och "smygät" i hemmet bara för att du desperat försöker få dina teoretiska kalkyler att gå ihop! Det där är ju rena fantasierna!

I stället för att gissa vad som hände i köket hemma hos familjen behöver du ju bara läsa vad Elsas behandlande läkare sedan åtta år, Lars Ekstav, faktiskt vittnade om under ed i förvaltningsrätten:

Ingen "smygätning" eller svält: Ekstav slog uttryckligen fast att flickan fick i sig lika mycket kalorier via munnen när hon bodde hemma som hon gjorde senare i jourhemmet!

Orosanmälan var felaktig: Det var påståendet i orosanmälan om att hon enbart försörjdes via näringsdropp som var direkt felaktigt.

Mamman hittade inte på: Läkaren uppgav för socialtjänsten att han inte tror att mamman har rapporterat uppdiktade symtom.

Det behövs inga märkliga teoretiska bortförklaringar om att barnet "smygätit". Det var ju orosanmälan som var full av felaktigheter från början, och sjukvården själv som hade noll koll på sina egna siffror och uppföljningar! Det står svart på vitt i domstolsakten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in