2026-08-29, 12:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
ALLA VET att det inte är samma typ av oro. INGEN har sagt något annat. Det är du som systematiskt förstör tråden genom att styra tillbaka allting till barnläkaren Ingrid Segerberg och MBP som INGEN annan i tråden pratar om. Nu har du hållit på såhär i flera hundratals inlägg som fullständigt har omöjliggjort all saklig diskussion i tråden under mycket lång tid.

Nej, alla vet tydligen inte det! Läs vad både du och doktorn faktiskt sitter och skriver: ni läser ju inte ens era egna texter! Doktorn svänger sig konsekvent med uttrycket "vårdens oro", precis som om sjukvården var en enda gemensam och unison röst. Men det var de ju inte! Den informationen framgår tydligt både i domarna och i den externa Ensolution-granskningen, där detta spaltades upp helt glasklart.

Ändå sitter ni två och dillar om en påstådd "omsorgsbrist" bara för att ni har stavat er igenom ordet i domskälen. Och det är ju exakt där ni gör er gigantiska tankevurpa! För om det "bara" handlade om en diffust definierad "omsorgsbrist", då totalisolerar man inte ett barn från hela sin familj på det extremt ingripande sätt som socialtjänsten gjorde!

Det var precis där hela myndighetsutövningen spårade ur. Och detta är något som Örebro kommun kommer att tvingas be om ursäkt för offentligt. Nu väntar vi bara på att de pågående granskningarna ska bli helt klara!
Citera
2026-08-29, 13:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
ALLA VET att det inte är samma typ av oro. INGEN har sagt något annat. Det är du som systematiskt förstör tråden genom att styra tillbaka allting till barnläkaren Ingrid Segerberg och MBP som INGEN annan i tråden pratar om. Nu har du hållit på såhär i flera hundratals inlägg som fullständigt har omöjliggjort all saklig diskussion i tråden under mycket lång tid.

Svara nu på de här enkla frågorna och fundera ett varv till på om det här verkligen handlade om en vanlig "omsorgsbrist" eller om något helt annat:

Isolerar man ett barn totalt vid normal omsorgsbrist? Brukar man vid en påstådd "omsorgsbrist" vid ett LVU totalisolera ett barn från sin mamma så att kommunikationen stryps till ett enda handskrivet brev i veckan?

Svaret är ett rungande NEJ! Det är en extrem och ytterst ovanlig tvångsåtgärd som kräver synnerligen starka skäl och som strider mot hela proportionalitetsprincipen.

Planerar man regelmässigt för en permanent uppväxtplacering när grunden påstås vara diffusa omsorgsbrister kring vårdkontakter?

Nej! Huvudregeln vid omsorgsbrister är återförening och stärkande av föräldraförmågan, inte att omedelbart kapa alla band och rigga för en livslång placering.

Varför utreddes inte pappan? Om det nu rådde en "akut kris" i mammans omsorg, varför undersökte socialtjänsten inte ens pappan som ett tryggt alternativ?

Svaret är genomskådligt: De var så låsta i sitt förutfattade MbP-narrativ att de inte ens var intresserade av att hitta en fungerande lösning inom familjen! Så lägg ned ridån. Det här handlade aldrig om en ordinarie "omsorgsbrist" i domstolens vanliga mening.

Det handlade om att socialtjänsten drev en osann anklagelse om medicinsk barnmisshandel, och när den krossades i rätten behöll de ändå de mest drastiska tvångsåtgärderna under täckmanteln "omsorgsbrist"!
Citera
2026-08-29, 13:28
Medlem
Kurt-Sune, du har många poänger. Men allt drunknar i ditt ständiga spammande och långa inlägg som blir helt OT och hör hemma i andra trådar. Synd.

Totius, doktorn och ni andra, SLUTA svara Kurtan. Släck ut honom. Ignorera.

Förbannat trött på det här metatjafset som förstör en sjukt intressant tråd/ärende som på många sätt är unikt i Sverige.
Citera
2026-08-29, 13:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tb-bo
Kurt-Sune, du har många poänger. Men allt drunknar i ditt ständiga spammande och långa inlägg som blir helt OT och hör hemma i andra trådar. Synd.

Förbannat trött på det här metatjafset som förstör en sjukt intressant tråd/ärende som på många sätt är unikt i Sverige.
Vill du tysta tråden för alla utom en person? Förstår du inte att all annan diskussion omöjliggörs när varje annat inlägg följs av ett flertal inlägg av kurt-sune som avleder. Då är det bättre att stänga tråden så sprids det åtminstone inte en massa lögner och felaktigheter.
Citera
2026-08-29, 13:48
Medlem
Citat:
Vill du tysta tråden för alla utom en person? Förstår du inte att all annan diskussion omöjliggörs när varje annat inlägg följs av ett flertal inlägg av kurt-sune som avleder. Då är det bättre att stänga tråden så sprids det åtminstone inte en massa lögner och felaktigheter.

Det sa jag inte? Jag sa att låtsas som om han inte finns, så kan vi andra fortsätta tråden som vanligt.
Citera
2026-08-29, 14:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det sa jag inte? Jag sa att låtsas som om han inte finns, så kan vi andra fortsätta tråden som vanligt.
Som jag skrev: All annan diskussion omöjliggörs när varje annat inlägg följs av ett flertal inlägg av kurt-sune som avleder. Det är både tråkigt och oacceptabelt om tråden ska behöva överges på grund av en persons spammande.

Fallet är oerhört intressant för sett till vårdens uppgifter och Elsas faktiska förbättring så är det svårt att argumentera mot det som hänt ur ett juridiskt och medicinskt perspektiv.

En rad processuella fel har visserligen begåtts av socialtjänsten men i slutändan är det domstolarna som fattat beslut om omhändertagande baserat på vårdens uppgifter.

Det är här man behöver gräva för att hitta och förstå vad som gått fel. När detta hela tiden avbryts med bisarra påståenden, nu senast att vi inte läser vad vi själva skriver, så omöjliggörs all meningsfull diskussion.
Citera
2026-08-29, 14:00
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:

Det spelar tyvärr ingen roll när varenda inlägg kommenteras även om det inte riktas åt honom. Tråden spammas oavsett med samma upprepningar.
Citera
2026-08-29, 14:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Det spelar tyvärr ingen roll när varenda inlägg kommenteras även om det inte riktas åt honom. Tråden spammas oavsett med samma upprepningar.

Det är era cirkelresonemang som upprepas trots att ny information tillkommit i fallet.

Elsa är hemma.

Kommunen utreder fallet fortfarande.

Frågan som borde diskuteras är vad är nästa skandal som kommer att avslöjas och när kommunen tvingas be familjen om ursäkt.

Det går inte att snacka bort detta.
Citera
2026-08-29, 14:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Vilket metatjafs? Att älta inaktuella domar är väl metatjafset ifråga.

Givet allt som kommit fram så går det inte att rättfärdiga soc beteende. Vare sig initialt eller under hela placeringen.

Att hålla med hårklyverier för att försvara detta fullkomliga vanvett måste väl ändå vara metatjafset ifråga.
Citera
2026-08-29, 15:02
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Precis, jag vill därför ta upp mitt inlägg tidigare idag som försvann i turbulensen:
Citat:
Det vi vet är att det har stått 100 % i journalen och orosanmälan som skrivits under av LE. Vi vet också att LE själv sagt att han aldrig räknat själv utan bara gått på ordinationen från Uppsala. Vi vet alltså att ansvarige läkaren inte haft någon kontroll på droppet.

Vi vet också att IVO tidigare kritiserat läkarens hantering av dropp (men då gällande näring) i ett annat fall – där mamman också berättade att det var mycket svårt att kommunicera med vården (fetat av mig):
Barnet, som drabbades av allvarlig vitaminbrist, har varit trött, haft blodbrist, tarmblödning, och genomgått operationer som kanske kunnat undvikas. Mamman säger också, i utredningen, att en av det värsta sakerna var att inte bli lyssnad på.
https://www.sverigesradio.se/artikel/barn-fick-naringsdropp-utan-vitaminer-liknar-fallet-elsa

Även om det ”bara” är två fall så kan man se ett mönster i att LE och övriga inblandade inte lyssnar på vad föräldrarna säger.

Jag ställde följande fråga till AI (Google Gemini): Antag att ett barn har dropp som ska ge 100 % näring. Antag att droppet blir fel och istället ger X % näring. Vad är lägsta X som kan ge normal tillväxt över tid?

Svaret blev följande:
X = 75 % – 80 % (Det lägsta X för normal tillväxt): Detta är den absoluta brytpunkten. Vid denna nivå täcks kroppens basalmetabolism helt, och det finns fortfarande en liten marginal över till vävnadsuppbyggnad. Barnet kommer att växa, men kurvan kan plana ut något mot de lägre normala kanalerna över tid.
https://www.clinicalguidelines.scot.nhs.uk/ggc-paediatric-guidelines/ggc-paediatric-guidelines/neonatology/parenteral-feeding-of-preterm-and-term-infant/

På följdfrågan om barnets allmänna mående och ork blev svaret sammanfattningsvis följande:
Om ett barn enbart får 75 % av sitt näringsbehov via dropp men på något sätt lyckas upprätthålla en normal tillväxt på kurvan, kommer barnets allmänna mående och ork att vara tydligt nedsatt.

Eftersom kroppen i detta scenario prioriterar att lägga de begränsade resurserna på tillväxt (bygga skelett och organ), tvingas den spara in på den energi som skulle ha gått till vakentid, aktivitet och immunförsvar. Barnet befinner sig i ett konstant dolt energisparkonto.
Om vi antar att Elsa genom oregelbundet ätande fått i sig näring motsvarande 35 % av behovet så hamnar vi i ett läge som väl motsvarar mammans beskrivning samtidigt som tillväxten kan vara normal.

Frågan är om ett sådant ätande kan anses falla inom instruktionen att Elsa själv skulle få bestämma om och när hon skulle äta eftersom droppet var 100 %.
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Eftersom droppet var 40 % saknas 35 % näring i blodet för att nå minimum för normal tillväxt (men med tydligt nedsatt allmäntillstånd och ork). Med tanke på kroppens verkningsgrad så behövs mer näring via mat för att nå 35 % i blodet, säg 40 - 45 % via mat (rätta mig om jag har fel).

40 - 45 % näring via maten skulle vara direkt skadligt vid 100 % dropp och det är rimligen något som föräldrarna borde ha förstått.

Att de inte skulle ha förstått detta, eller att de blev chockade över att droppet bara var 40 %, krockar fysiologiskt med den vardagliga verkligheten att de faktiskt matade barnet med substantiella mängder mat. De måste ha sett och varit högst medvetna om den fysiska mängd mat som barnet åt varje dag.
Citera
2026-08-29, 16:37
Medlem
Citat:
Precis, jag vill därför ta upp mitt inlägg tidigare idag som försvann i turbulensen:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Eftersom droppet var 40 % saknas 35 % näring i blodet för att nå minimum för normal tillväxt (men med tydligt nedsatt allmäntillstånd och ork). Med tanke på kroppens verkningsgrad så behövs mer näring via mat för att nå 35 % i blodet, säg 40 - 45 % via mat (rätta mig om jag har fel).

40 - 45 % näring via maten skulle vara direkt skadligt vid 100 % dropp och det är rimligen något som föräldrarna borde ha förstått.

Att de inte skulle ha förstått detta, eller att de blev chockade över att droppet bara var 40 %, krockar fysiologiskt med den vardagliga verkligheten att de faktiskt matade barnet med substantiella mängder mat. De måste ha sett och varit högst medvetna om den fysiska mängd mat som barnet åt varje dag.
Och de borde ha sett detta med blotta ögat utan att väga och beräkna kalorier , vem som helst vet ju hur en normal portion mat ser ut och ser hur stor del som äts . Numera är det ju tämligen lätt att hitta bilder på nätet hur en normal portion mat för tex en 5- åring ser ut och utifrån det uppskatta hur mycket 5- åringen man har vid köksbordet äter
Citera
2026-08-29, 17:28
Medlem
Citat:

Till tb-bo!
Kurt-Sune och Totius är trådens bästa och mest läsvärda skribenter - det är min uppfattning.
Det är mycket lärorikt och intressant att ta del av deras sakkunskap och deras engagemang, tycker jag.
Om DU inte vill läsa deras inlägg - isåfall skit i det då!
Eller känner du dig så underlägsen att du inte står ut med att se deras högkvalitativa textframställningar??
Senast redigerad av commandaria 2026-08-29 kl. 17:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in