2025-10-03, 09:01
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Det är för att enligt uppgifter så är även de som ätit vegetariskt drabbade. Så då kan man räkna bort en hel del källor.
Är bekräftat? Att vegetarianer också drabbats.
Citera
2025-10-03, 09:04
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Det är för att enligt uppgifter så är även de som ätit vegetariskt drabbade. Så då kan man räkna bort en hel del källor.

Men kan inte vegetarianer äta ostron?

Vad var det för bakterie som dessa personer blev smittade av i norrbotten, är det någon som vet?
https://omni.se/kallan-till-magsjuka...-fast/a/lV72g3
Citera
2025-10-03, 09:07
Medlem
Visst är det fantastiskt att upp emot 400 gäster kan ha smittats, men inte en enda kock.
Citera
2025-10-03, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbCK234
Jag undrar bara varför ingen misstänker ostronen? Om ingen i personalen blivit sjuk, och både folk som åt av lunchmenyn eller middagsmenyn insjuknat så ser jag ingen annan rätt som låter rimlig.
Alternativet är väll at kockarna inte ens smakar på maten.
Citera
2025-10-03, 09:08
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Visst är det fantastiskt att upp emot 400 gäster kan ha smittats, men inte en enda kock.
400 låter överdrivet. Är det 20 som bekräftats sjuka?
Men väldigt konstigt att ingen kock blivit dålig.
Verkligen.
Citera
2025-10-03, 09:09
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Men kan inte vegetarianer äta ostron?

Vad var det för bakterie som dessa personer blev smittade av i norrbotten, är det någon som vet?
https://omni.se/kallan-till-magsjuka...-fast/a/lV72g3
Vegetarianer äter inte djur.
Citera
2025-10-03, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Verkligen.
nja, det var ju tv4 nyheterna som sa upp emot 400, kanske ska ta det med en nypa salt.
Citera
2025-10-03, 09:12
Medlem
Citat:
Jag undrar bara varför ingen misstänker ostronen? Om ingen i personalen blivit sjuk, och både folk som åt av lunchmenyn eller middagsmenyn insjuknat så ser jag ingen annan rätt som låter rimlig.

Är nog låg chans att 50+ ostron skulle innehålla listeria. Sen lär de fått nya ostron under veckan
Citera
2025-10-03, 09:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Verkligen.

Över 80 drabbade, enligt uppgifter igår, varav 4 med sepsis? De 400 är alla som ätit där under en period, vilka nu kartläggs?

Låter som ett level 4-event i restaurangvärlden.

Var det inte en hel turneringspopulation, boendes i en skola, som sänktes av spaghetti i stora tråg häromåret? Något liknande ...
Citera
2025-10-03, 09:14
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
nja, det var ju tv4 nyheterna som sa upp emot 400, kanske ska ta det med en nypa salt.

Tidigare smittspårades de patienter som åt på restaurangen mellan den 25 och 27 september, men nu utökas spårningen till att också innefatta de som ätit på restaurangen den 23 och 24 september.

Totalt omkring 400 personer har kontaktats i smittspårningen efter listeriautbrottet, uppger regionen, vilket P4 Stockholm var först med att rapportera.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ia-patienterna
Citera
2025-10-03, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Avsmakningsmenyn låter rakt igenom vidrig. Fan, vilka pretton det finns som försöker driva restaurang. Gör som jag: Undvik att äta på restauranger i Sverige.

Denna? https://cococarmen.se/wp-content/upl...smeny-2025.pdf

Tycker den låter utmärkt. Men med det sagt otroligt trist med det som hände nu. Kommer nog inte göra underverk för affärerna.
Citera
2025-10-03, 09:27
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De lär nog hitta orsaken. Blir intressant vilken rätt som är boven i dramat.

Citat:

Citat:
För hade det varit ostronen hade det varit fler restauranger drabbade.

Men. Jag läste i genom menyn. Den starka såsen till ostronen kanske är boven. Gjord i större mängd, aldrig uppvärmd.

Annars är regnbågen min gissning.

Citat:

Nån av desserterna är väl mest misstänkt i nuläget:

En person uppger att denne var en del i ett sällskap på sammanlagt sex kolleger. Arbetskamraterna blev ordentligt dåliga medan anmälaren i fråga inte fick fler symptom än huvudvärk. Vid tiden för anmälan hade personen inte uppsökt sjukvård.

Jag åt inte efterrätten och fick ej samma symptom som resten”, skriver personen.

I ett annat sällskap på sex insjuknade fem med diarré, magkramp, huvudvärk, ledvärk, ont i kroppen och brist på aptit, enligt anmälaren. Den personen som klarade sig bäst hade avstått dessert.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...ak-och-diarre/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in