2025-10-02, 08:27
Hur kan du hoppas på det när du inte vet vad som har orsakat detta och vems ansvar det ligger på? Är du dum i huvudet?
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det kan diskuteras. Personligen hoppas jag att stället stänger för gott.
Citera
2025-10-02, 08:46
Avstängd
Livsmedelsverket VARNAR för färskost..och risken för listeria.

” Färskost gjorda på opastöriserad mjölk”

https://www.livsmedelsverket.se/livs...monocytogenes/

JA..och Coco&Carmen har följande på avsmakningsmenyn.

” Persiljerot med FÄRSKOST, Kalixlöjrom ovh rökt renhjärta”.

Detta efter att två personer i Frankrike dött bara för 1,5 år månader sedan av listeria..efter att ha ätit just ost..brie och camembert.

https://www.radron.se/aktuella-aterk...ar-aterkallas/

Joakim A har utsatt sina gäster för livsfara med att servera livsmedel som Livsmedelsverket varnar för..och som gett dödsfall i närtid.
Senast redigerad av TenBagger69 2025-10-02 kl. 08:55.
Citera
2025-10-02, 08:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så du tror att om kocken provsmakar så kan ingen annan bli matförgiftad? Tror du att man kaskadspyr så fort man får skämd och/eller bakteriesmittad mat i sig?

Om 20 st insjuknat under kort tid..och ingen av personalen..så innebär det till 99 % att maten inte provsmakats innan.

Att restaurangen sedan inte tar 4 mejl på allvar då insjuknade gäster varnar restaurangen..säger mycket om restaurangens rutiner..och restaurangens konsekvensanalys. Restaurangen bryr sig inte om gästers varningar utan serverar samma mat ändå..fast risken att den är förgiftad av bakterier är extremt stor.

Jag har sagt att JA kommer från Motala..saknar kockutbildning…saknar kunskaper kring hantering av mat. Bryr sig inte om alla regler som t ex Livsmedelsverket utfärdat. En livsfarlig rebell.
Citera
2025-10-02, 08:53
Medlem
solstrålars avatar
Jag har ätit McDonken i 20 år till morgon middag kväll aldrig blivit sjuk.

Varför går folk på dessa sk restauranger???
Citera
2025-10-02, 08:59
Är det trendigt med icke-uppvärmda detaljer på finkrogar numera? Känns som att man ofta får en finare variant av råbiff som en extra grej i olika rätter. Då blir det ju knas.
Citera
2025-10-02, 08:59
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Om 20 st insjuknat under kort tid..och ingen av personalen..så innebär det till 99 % att maten inte provsmakats innan.

Att restaurangen sedan inte tar 4 mejl på allvar då insjuknade gäster varnar restaurangen..säger mycket om restaurangens rutiner..och restaurangens konsekvensanalys. Restaurangen bryr sig inte om gästers varningar utan serverar samma mat ändå..fast risken att den är förgiftad av bakterier är extremt stor.

Jag har sagt att JA kommer från Motala..saknar kockutbildning…saknar kunskaper kring hantering av mat. Bryr sig inte om alla regler som t ex Livsmedelsverket utfärdat. En livsfarlig rebell.

Det var detta inlägget jag svarade på - inget annat!

Citat:
Det är restaurangens ansvar att maten är korrekt tillagad och inte en bakteriehärd, hade kocken ens brytt sig om att smaka på maten skulle detta aldrig hänt.

Det jag hade invändningar emot är att det kvittat om kocken provsmakat maten då matförgiftning och efterföljande kaskadspyor, inte inträffar så kort inpå intagandet av maten. Om de serverat skiten flera dagar i sträck, är det ju en annan sak, men det tvivlar jag väl på...
Citera
2025-10-02, 09:06
Medlem
Citat:

Som påpekats tidigare så provsmakar man inte dessertostar, chark och inlagd lax. Troligen inte heller salladsblad. Alltså just sånt man får listeria av.

Om jag förstår det rätt hade de drabbade ätit en viss kväll och blev sjuka 24h senare.

Listeria kan komma från ostar, lax... 2023 dog sju personer i Sverige till följd av norsk lax med listeria. Inte säkert det är restaurangens fel.
Citera
2025-10-02, 09:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det var detta inlägget jag svarade på - inget annat!

Det jag hade invändningar emot är att det kvittat om kocken provsmakat maten då matförgiftning och efterföljande kaskadspyor, inte inträffar så kort inpå intagandet av maten. Om de serverat skiten flera dagar i sträck, är det ju en annan sak, men det tvivlar jag väl på...

De har serverat maten torsdag, fredag och lördag. 25-27 september. Hade man provsmakat 25 september hade man till 99 % fått symtom dagen efter.

Restaurangen har ignorerat 4 mejl från gäster som insjuknat. Gästen började att skicka mejl tidigt 27 september..ändå serverade restaurangen maten

Restaurangen har fullt ansvar vad de serverar.
Citera
2025-10-02, 09:19
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Instämmer. Det är ovanligt att unga får så allvarliga symtom från listeria.
Kan vi gräva vidare i det?

Ja, det är ju det märkligaste av allt i denna soppa. Att någon relativt ung får svårare symptom förekommer givetvis, men att 20 personer hamnar på sjukhus, utan att tillsynes ha andra underliggande riskfaktorer, är anmärkningsvärt. I övrigt unga/medelålders och friska brukar ju ligga på spannet inga symptom alls -> milda/måttliga symptom under max något dygn.
Så det om något skulle smittskyddsläkarna behöva gå till botten med!
Citera
2025-10-02, 09:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Som påpekats tidigare så provsmakar man inte dessertostar, chark och inlagd lax. Troligen inte heller salladsblad. Alltså just sånt man får listeria av.

Om jag förstår det rätt hade de drabbade ätit en viss kväll och blev sjuka 24h senare.

Listeria kan komma från ostar, lax... 2023 dog sju personer i Sverige till följd av norsk lax med listeria. Inte säkert det är restaurangens fel.

Restaurangen har 100 % ansvar vad de serverar till sina gäster.
Citera
2025-10-02, 09:20
Medlem
drullureds avatar
Det är nog bara att klappa ihop för den restaurangen. Lär ju inte bli många besök efter det här.
Citera
2025-10-02, 09:21
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
De har serverat maten torsdag, fredag och lördag. 25-27 september. Hade man provsmakat 25 september hade man till 99 % fått symtom dagen efter.

Restaurangen har ignorerat 4 mejl från gäster som insjuknat. Gästen började att skicka mejl tidigt 27 september..ändå serverade restaurangen maten

Restaurangen har fullt ansvar vad de serverar.

Det är möjligt men de första, som jag är ute efter, som åt av maten hade ändå råkat ut för matförgiftning även om kocken smakat på rätterna - jag har inga invändningar mot allt annat du påstår och skriver, men det var inte detta jag invände emot i mitt första inlägg i denna tråd...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in