2025-09-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
Inte jobbat mot kund, vilket jag förvisso tror kommer försvinna så småningom - men från erfarenhet är mycket av jobbet att implementera/se till att banken följer diverse regelverk, skapa och upprätthålla kontroller, rapportera internt/externt etc. Mötena kommer därtill

Varför skulle det försvinna, snarare tycker jag man får kontakta sin bank mer nu med penningtvättregler och annat gör att man måste kontakta banken för större överföringar mm.
Citera
2025-09-20, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför skulle det försvinna, snarare tycker jag man får kontakta sin bank mer nu med penningtvättregler och annat gör att man måste kontakta banken för större överföringar mm.

Automation/AI, behovet för personlig kontakt minskar i allmänhet
Citera
2025-09-20, 22:32
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuckservative
Det är rätt slitsamt att jobba på bank som rådgivare (säljare). Du ska in 5 dagar på jobbet till skillnad från andra akademiker och tjänstemän som har hybridlösningar. Det är mycket administrativt pappersarbete, ta emot kunder som har problem med bank ID, agera kundtjänst på telefon, ringa till kunder och försöka sälja bankens produkter, svara på miljontals mail.

Inte sällan har man en kundstock på tusentals kunder. När klockan slår 17 så tar du dessutom med dig jobbet hem.

Buhu! Måste ta sig till jobbet på vardagarna och jobba fasta tider med att trycka tangenter och prata i telefonen.
Citera
2025-09-20, 23:05
Medlem
Jobbat som fondanalytiker tidigare så kan ge lite inblick. Den stora delen av jobbet handlar om att läsa, strukturera och analysera information. Rapporter från bolag, makrostatistik, centralbanksbesked, forskningsrapporter och branschdata.

Sedan bygger man modeller för att kunna jämföra bolag och scenarier. Det kan handla om kassaflöden, multiplar, känslighetsanalyser. Mycket Excel, mycket detaljarbete. På ytan ser det ut som siffror, men i praktiken handlar det om att förstå vad som driver ett bolags värde och hur det står sig mot konkurrenterna.

En annan stor del är diskussioner. Internt är det möten med förvaltare där man presenterar case, vrider och vänder på antaganden och ofta blir ifrågasatt. Externt kan det vara möten med bolagsledningar, analytikerkollegor eller kunder. Mycket tid läggs på att tolka signaler, väga risk och försöka omsätta det i portföljbeslut som är hållbara över tid.

Det finns också en tung administrativ del som många utanför inte ser. Dokumentation för compliance, riskrapporter, uppföljningar, internpolicyer. Banken eller fondbolaget måste alltid visa att besluten är spårbara och tagna på ett professionellt sätt. Det blir många timmar framför system där man redovisar varför man gjort som man gjort.

Jobbet är mindre om att “jaga nästa stora klipp” och mer om att bygga ett metodiskt beslutsunderlag. Det kan låta torrt men det är just den strukturen som gör att portföljer överlever i längden.
Citera
2025-09-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amandaaf
Jobbat som fondanalytiker tidigare så kan ge lite inblick. Den stora delen av jobbet handlar om att läsa, strukturera och analysera information. Rapporter från bolag, makrostatistik, centralbanksbesked, forskningsrapporter och branschdata.

Sedan bygger man modeller för att kunna jämföra bolag och scenarier. Det kan handla om kassaflöden, multiplar, känslighetsanalyser. Mycket Excel, mycket detaljarbete. På ytan ser det ut som siffror, men i praktiken handlar det om att förstå vad som driver ett bolags värde och hur det står sig mot konkurrenterna.

En annan stor del är diskussioner. Internt är det möten med förvaltare där man presenterar case, vrider och vänder på antaganden och ofta blir ifrågasatt. Externt kan det vara möten med bolagsledningar, analytikerkollegor eller kunder. Mycket tid läggs på att tolka signaler, väga risk och försöka omsätta det i portföljbeslut som är hållbara över tid.

Det finns också en tung administrativ del som många utanför inte ser. Dokumentation för compliance, riskrapporter, uppföljningar, internpolicyer. Banken eller fondbolaget måste alltid visa att besluten är spårbara och tagna på ett professionellt sätt. Det blir många timmar framför system där man redovisar varför man gjort som man gjort.

Jobbet är mindre om att “jaga nästa stora klipp” och mer om att bygga ett metodiskt beslutsunderlag. Det kan låta torrt men det är just den strukturen som gör att portföljer överlever i längden.
För vem eller vilka gör du allt detta?

Kan du förstå att jag blir irriterad av den där rutan som kommer upp varenda gång jag loggar in på min lönebank med texten "inom kort så kommer vi att kunna ge finansiella råd..." som funnits med så länge jag kommer ihåg.

Jag skickar ungefär 100k per år till Avanza och kan snart vara PB-kund där (jaja, en viss överdrift).

Är jag så ointressant som kund?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-09-20 kl. 23:40.
Citera
2025-09-20, 23:38
Medlem
Gosifs avatar
Snart kommer kontorsfolket att ersättas. Det är dom första som kommer gå till slakt.
Citera
2025-09-20, 23:54
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Hej,

Förr när man gick till banken var det massa kunder där. Kontanter, folk, räkningar, uttagsblanketter, insättningsavier, möten m.m.

Häromdagen tog jag hissen upp till Handelsbanken. Hade bokat mötestid. Dörren in till banken gick att öppna så jag gick in.

Några kvinnor som satt på rad bakom olika skrivbord lyfte på sina huvud och tittade på mig.

Uppgav namnet på den person jag skulle träffa och hon kom snabbt fram. Väl inne på hennes kontor fanns inte ett enda papper. Kliniskt rent.

Vad gör ni på jobbet? Hur får ni tiden att gå?

Alla papper finns på för tiden på interna hemsidor
Citera
2025-09-21, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amandaaf

Kollar ni upp psykedeliskt forskning och dess bolag?? Finns några som tror att det är nästa stora hitt
Citera
2025-09-21, 05:30
Medlem
bithaxs avatar
Hade ett konsultuppdrag på en svensk bank för några år sedan. Det handlade mest om att integrera deras internet bank med massa externa outsourcing tjänster som de köpt in. Dessa skulle då ersätta deras befintliga stordator system skrivna i cobol.

Det jobbade mestadels indier på den bankens IT avdelning. Vi konsulter var typ enda svenskarna som inte var chefer, produktägare eller dylikt. Som jag förstår det hade banken sparkat typ hela sin gamla svenska IT personal och ersatt med indier.

Kommer ihåg att det var väldigt segt och byråkratiskt, och kraven för vad vi skulle göra var alltid oklara. Samarbetet med indierna fungerade ju sådär också. Så vi gjorde någonting bra och tog betalt bara.
Senast redigerad av bithax 2025-09-21 kl. 05:39.
Citera
2025-09-21, 07:53
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Jag har jobbat många år åt svenska banker som system-utvecklare och kan säga att vi hade alltid fullt upp.
Hade ofta pressade deadlines och förväntningar på att allt skulle bli implementerat i tid.

Antar att jobben ser olika ut inom banker.

Tror inte det är den typen av arbetare TS menar.

Banker kör väl fortfarande kod från 80-talet, som nyare program vara skall integrera med.
De kör väl delvis fortfarande med stordator-assembly på en del datorprogram.
Citera
2025-09-21, 07:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Tror inte det är den typen av arbetare TS menar.

Banker kör väl fortfarande kod från 80-talet, som nyare program vara skall integrera med.
De kör väl delvis fortfarande med stordator-assembly på en del datorprogram.

COBOL, de kör med COBOL.
Citera
2025-09-21, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Snart kommer kontorsfolket att ersättas. Det är dom första som kommer gå till slakt.

PÅ grUnd av AI eller?

Alla som jobbar med AI verkar inte fatta hur överskattat det är (just nu).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in