Citat:
Ursprungligen postat av
Musikopp
Det borde bli rejäl arbetslöshet bland bankanställda de kommande åren. AI kommer med lätthet kunna ta över allt rutinartat skärmarbete som görs. En bank kan utan vidare leva på bolånemarginalerna och generera ett antal miljarder i vinst varje kvartal. Till det behövs knappt människor längre. Ändå sitter det tusentals bankanställda på finaste adresserna.
Vad gör de? Efterlever regler (nåja) och rapporterar. Trots oändligt med anställda har de flesta banker världens sämsta kundservice. Det kan man ha när oligopol råder, med statens goda minne. Min bank brukar håna mig när jag skriver och frågar något med att ”vi har ambitionen att återkomma till dig inom 48 timmar”, vilket de oftast inte gör. En gång missade de helt att höra av sig i utlovad tid med ett lånelöfte, så jag fick ställa in med mäklare och säljare.
Banker idag är egentligen IT-företag. En allt större andel av de anställda är IT-folk. Lägg därtill alla konsulter… Så för att svara på frågan i trådens rubrik så jobbar väldigt många där med att utveckla datasystem, dvs alltifrån att definiera affärscase, lista krav, knacka kod, dokumentera kod, testa kod, produktionssätta kod, verifiera produktionssatt kod osv osv osv.