• 1
  • 2
2025-09-20, 18:50
Medlem
Hej,

Förr när man gick till banken var det massa kunder där. Kontanter, folk, räkningar, uttagsblanketter, insättningsavier, möten m.m.

Häromdagen tog jag hissen upp till Handelsbanken. Hade bokat mötestid. Dörren in till banken gick att öppna så jag gick in.

Några kvinnor som satt på rad bakom olika skrivbord lyfte på sina huvud och tittade på mig.

Uppgav namnet på den person jag skulle träffa och hon kom snabbt fram. Väl inne på hennes kontor fanns inte ett enda papper. Kliniskt rent.

Vad gör ni på jobbet? Hur får ni tiden att gå?
Citera
2025-09-20, 18:51
Medlem
67arigGubbes avatar
Gissar på att de svarar på mail, samtal, chattar.
Kanske skrattar åt nån torsk som slösar sina pengar på OF-horor?
Citera
2025-09-20, 18:55
Medlem
Tuppruskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Gissar på att de svarar på mail, samtal, chattar.
Kanske skrattar åt nån torsk som slösar sina pengar på OF-horor?

Chattar? Alla kör väl AI 2025?
Citera
2025-09-20, 19:01
Medlem
Handelsbanken har ofta speciella mötesrum för sina kunder. Det är inte personalens ordinarie skrivbord.

Bankkontor idag kan vara relativt papperslösa och för det mesta helt kontantlösa. Arbetet sköts via tangentbordet.

Kunderna ska förstås inte se andra kunders papper.
Senast redigerad av ViSocialModerater 2025-09-20 kl. 19:09.
Citera
2025-09-20, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Vad gör ni på jobbet? Hur får ni tiden att gå?
Bland annat tar de personligen emot dig.

Men visst, just arbete på bank kommer mer och mer försvinna varefter AI kommer in. För övrigt, vem tusan har i dag papper på sitt skrivbord?

Här en klassiker,
I banken efter tre (Va i helvete har dom för sej)
https://www.youtube.com/watch?v=cYYtb5QObuk
Citera
2025-09-20, 19:29
Medlem
Damen101s avatar
Jag har jobbat på bank i en månad och sa sedan upp mig. Det var under min student tid. Fyfan vad bajsenödigt det är. Man gör aboslut ingenting.

Man ska vara mingla bland personalen och låtsas om att man är skit viktig och kan göra alla rika. Aldrig mer bank alltså.
Citera
2025-09-20, 19:38
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Jag har jobbat på bank i en månad och sa sedan upp mig. Det var under min student tid. Fyfan vad bajsenödigt det är. Man gör aboslut ingenting.

Man ska vara mingla bland personalen och låtsas om att man är skit viktig och kan göra alla rika. Aldrig mer bank alltså.
Varför arbetade du enbart en månad? Fick du sparken men väljer att säga du sa upp dig?
Citera
2025-09-20, 19:57
Medlem
Många banker har till och med slutat med fysiska möten och allt ska ske digitalt nu så var glad så länge du kan träffa en fysisk person på banken :P
Citera
2025-09-20, 20:08
Medlem
Det är rätt slitsamt att jobba på bank som rådgivare (säljare). Du ska in 5 dagar på jobbet till skillnad från andra akademiker och tjänstemän som har hybridlösningar. Det är mycket administrativt pappersarbete, ta emot kunder som har problem med bank ID, agera kundtjänst på telefon, ringa till kunder och försöka sälja bankens produkter, svara på miljontals mail.

Inte sällan har man en kundstock på tusentals kunder. När klockan slår 17 så tar du dessutom med dig jobbet hem.
Citera
2025-09-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101

Vilken bank var det? Om du inte gjorde någonting så är det väl bara tacka och ta emot gratispengarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cuckservative
...ringa till kunder och försöka sälja bankens produkter...
Det där har jag alltid undrat över.

Jag har aldrig varit med om att banken kontaktar mig för att sälja något eller för att ge mig råd. När jag loggar in på mitt konto finns där en ruta med ungefärlig text,
Här kommer du i framtiden kunna läsa om råd som vi ger dig.
Den jävla rutan har funnits så länge jag kan minnas. Jag blir bara förbannad så fort jag ser den.
Citera
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViSocialModerater
Handelsbanken har ofta speciella mötesrum för sina kunder. Det är inte personalens ordinarie skrivbord.

Bankkontor idag kan vara relativt papperslösa och för det mesta helt kontantlösa. Arbetet sköts via tangentbordet.

Kunderna ska förstås inte se andra kunders papper.

Samma sak på Swedbank.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in