2010-07-01, 20:01
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Självklart finns det kvinnor som ljuger om våldtäkt precis som det finns män som förnekar våldtäkt trots att de är skyldiga och bevisläget är ju i allmänhet extremt svårt (Man brukar ju inte bjuda in släkten).

Vad man vet är att kvinnor löper större risk att bli just våldtagna än vad män gör och det enda man kan gör är ju att säkra sig själv så långt det är möjligt. Står du där och konfronterar en fysiskt överlägsen våldtäktsman så hjälper det ju knappast att tala om för honom att man kräver respekt eller?

Fokus borde ju, tycker jag ligga på att undvika de där situationerna om det är antalet våldtäkter man vill få ner, men nu verkar det mest som om de flesta bara fokuserar på då den väl skett.

Lär unga tjejer att inte ranta runt halvnakna, lär dem att inte gå på vad som helst och lär dem självbevarelsedrift - sedan kan man ha hur många principdiskussioner på nätet som helst - det komme ändå inte att ändra på det faktum att det finns människor som gör vad som faller dem in utan att fråga först.

Och män får väl i sin tur tala om för unga killar vad de faktiskt kan råka ut för också och inte intala dem att det bara är att tuta och köra ens om tjejen säger ja...känna varandra först, knulla sedan...har alltid varit ett bra råd...

Men så kan man ju inte göra, det förstår du väl?

Då "begränsar" man ju kvinnors frihet att kunna ignorera verkligheten juh!

Hur ska man i det vilesledda lilla PK-Sverige NÅGONSIN kunna uppmana kvinnor till att använda sina hjärnor och kanske inte hänga med totalt främmande män man träffat samma kväll till deras hotellrum och lägnenheter? Du är en HEMSK människa som försöker fängsla kvinnan och hennes sexualitet på det sättet!

Bättre då att vi skurkförklarar alla män och skäller ut dem så fort vi får chansen för att vissa av dem har begått våldtäkt mot en kvinna som ska ha all rätt att leva i sin naiva lilla fantasivärld. Något annat vore "ojämställt".

(är sarkasmen tillräckligt uppenbar?)
Citera
2010-07-01, 20:06
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n

Hur ska man i det vilesledda lilla PK-Sverige NÅGONSIN kunna uppmana kvinnor till att använda sina hjärnor och kanske inte hänga med totalt främmande män man träffat samma kväll till deras hotellrum och lägnenheter? Du är en HEMSK människa som försöker fängsla kvinnan och hennes sexualitet på det sättet!

Bättre då att vi skurkförklarar alla män och skäller ut dem så fort vi får chansen för att vissa av dem har begått våldtäkt mot en kvinna som ska ha all rätt att leva i sin naiva lilla fantasivärld. Något annat vore "ojämställt".

Nej, men din åsikt framgår tydligt.
Citera
2010-07-01, 20:13
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Nej, men din åsikt framgår tydligt.

Folkvett är ej att underskatta.
Citera
2010-07-01, 20:14
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Självklart finns det kvinnor som ljuger om våldtäkt precis som det finns män som förnekar våldtäkt trots att de är skyldiga och bevisläget är ju i allmänhet extremt svårt (Man brukar ju inte bjuda in släkten).

Vad man vet är att kvinnor löper större risk att bli just våldtagna än vad män gör och det enda man kan gör är ju att säkra sig själv så långt det är möjligt. Står du där och konfronterar en fysiskt överlägsen våldtäktsman så hjälper det ju knappast att tala om för honom att man kräver respekt eller?

Fokus borde ju, tycker jag ligga på att undvika de där situationerna om det är antalet våldtäkter man vill få ner, men nu verkar det mest som om de flesta bara fokuserar på då den väl skett.

Lär unga tjejer att inte ranta runt halvnakna, lär dem att inte gå på vad som helst och lär dem självbevarelsedrift - sedan kan man ha hur många principdiskussioner på nätet som helst - det komme ändå inte att ändra på det faktum att det finns människor som gör vad som faller dem in utan att fråga först.

Och män får väl i sin tur tala om för unga killar vad de faktiskt kan råka ut för också och inte intala dem att det bara är att tuta och köra ens om tjejen säger ja...känna varandra först, knulla sedan...har alltid varit ett bra råd...

Ditt inlägg tar sikte på det jag vill lyfta fram, båda har sitt ansvar. Tjejer har ett ansvar för sin säkerhet och ska ha risktänkande, men även om det brister eller om dom hamnar i utsatta situationer så innebär inte det fritt fram för killar.
Killar har ett ansvar för sitt agerande helt enkelt. Ett uteblivet nej är inte ett ja, och det börjar bli dags att killar fostras i det också.
Citera
2010-07-01, 20:23
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Folkvett är ej att underskatta.
Folkvett?

Alla kvinnor ska leva som om varje man är en våldtäktsman, och varje tillfälle utan skydd i omgivningen är en poteniell fara för ens liv och sköte.

Men man får inte ställa krav på att männen på något sätt skall leva upp till någonting, för då kan deras små egon bli sårade.

Du får ursäkta, men en kille som inte kan se till att bli så involverad att han faktiskt vet att tjejen är kåt och vill ha sex han bör avstå från samlag. Är han osäker så är helt enkelt endera han eller hon inte redo för akten.

Svårare är det inte.
Citera
2010-07-01, 20:23
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
men även om det brister eller om dom hamnar i utsatta situationer så innebär inte det fritt fram för killar.

Det är det ingen vettig människa som har påstått heller. Men världen är som den är, och i den existerar våldtäktsmän som kommer att ta chansen, oavsett hur olagligt vi gör brottet ifråga.

Citat:
Killar har ett ansvar för sitt agerande helt enkelt. Ett uteblivet nej är inte ett ja, och det börjar bli dags att killar fostras i det också.

Ja, men domstolen har också ett ansvar att inte fängsla människor på godtyckliga grunder, och när det kommer till just våldtäkt så är det ett brott där adekvata bevis nästan aldrig finns att tillgå (just för att vi som samhälle prompt kräver ett sådant utbrett "privatliv" och rynkar på näsan åt allmän bevakning som skulle kunna sätta skyldiga i fängelse och fria oskyldiga).

Tar man då detta tillstånd i åtanke så bör man som någorlunda intelligent människa fatta att det mest rimliga en kvinna kan göra är just riskminimering. Men sådant ska man inte förespråka i PK-Sverige, och man får absolut inte lära detta till unga flickor (dvs. potentiella offer som är i det allra största behovet av utbildning och vägledning). Istället ska man skicka RFSU till att uppmuntra till en sorts idealistisk "låt alla knulla fritt"-kultur, och sen tro att det inte kommer några negativa konsekvenser av det...
Citera
2010-07-01, 20:29
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Folkvett?

Alla kvinnor ska leva som om varje man är en våldtäktsman, och varje tillfälle utan skydd i omgivningen är en poteniell fara för ens liv och sköte.

Men man får inte ställa krav på att männen på något sätt skall leva upp till någonting, för då kan deras små egon bli sårade.

Du får ursäkta, men en kille som inte kan se till att bli så involverad att han faktiskt vet att tjejen är kåt och vill ha sex han bör avstå från samlag. Är han osäker så är helt enkelt endera han eller hon inte redo för akten.

Svårare är det inte.

Men va?
Citera
2010-07-01, 20:33
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Det är det ingen vettig människa som har påstått heller. Men världen är som den är, och i den existerar våldtäktsmän som kommer att ta chansen, oavsett hur olagligt vi gör brottet ifråga.
Att folk kommer ta chansen är sant men det gör det bara ännu viktigare att vi faktiskt gör det olagligt.

Citat:
Ja, men domstolen har också ett ansvar att inte fängsla människor på godtyckliga grunder, och när det kommer till just våldtäkt så är det ett brott där adekvata bevis nästan aldrig finns att tillgå (just för att vi som samhälle prompt kräver ett sådant utbrett "privatliv" och rynkar på näsan åt allmän bevakning som skulle kunna sätta skyldiga i fängelse och fria oskyldiga).
Det där är en sanning med modifikation. Om du inte vill hävda att ganska många olika brott egentligen beivras utan bevis förstås.

Citat:
Tar man då detta tillstånd i åtanke så bör man som någorlunda intelligent människa fatta att det mest rimliga en kvinna kan göra är just riskminimering. Men sådant ska man inte förespråka i PK-Sverige, och man får absolut inte lära detta till unga flickor (dvs. potentiella offer som är i det allra största behovet av utbildning och vägledning). Istället ska man skicka RFSU till att uppmuntra till en sorts idealistisk "låt alla knulla fritt"-kultur, och sen tro att det inte kommer några negativa konsekvenser av det...
Dom flesta kvinnor och tjejer lär sej och använder sej av riskminimering hela tiden, men man vägrar låsa in sej och sitta och vänta på den rätta, det är korrekt.
Man lär sej metoder för att minimera risker, säkra att folk vet var man finns (bevissäkring om något händer), man går inte ensam osv .... och man tar sej rätten att ha ett sexualliv, vilket är rätt.
Vi ska inte ha en tillbakagång till förr, oskuldernas tid är förbi, det är bara att leva med det och inse att det inte betyder att man har öppen rätt på varje kvinna för det.
Citera
2010-07-01, 20:36
Bannlyst
Citat:

Det har gått troll i hela den där debatten - pendeln har svängt från att horförklara alla kvinnor till att göra dem till ständiga offer. Det skulle vara trevligt att se den där pendeln stanna någon stans i mitten. De gånger jag själv varit nära att råka illa ut har varit när jag själv agerat omdömeslöst och jag har inte levt ett direkt ombonat liv, men jag har väldigt sällan utmanat ödet om det handlat om att värna om mig själv och de där råskinnen som alla talar om har jag mycket sällan träffat på - så sällan att jag inte ens tycker att de är värda ett särskilt kapitel.

Däremot tycker jag att det är grymt omorlaliskt att intala tjejer att de t.ex. ska kunna klä sig hur utmanande som helst därför att man har något slags bakomliggande ideologi i att det borde vara så - man måste klara av att se verkligheten som den är och en tjeje som vinglar iväg ensam från krogen på någon mörk bakgata är möjligen offer för sin egen dumhet även om jag inte precis anser att män för den delen har någon rätt att våldta. Ändå är det i sådana situationer det händer och varför utmana ödet?

Jag har jobbat aktivt med tjejer i puberteten, senast med en som hade fått uppmaningen av sin lärare att "polisanmäla" en kille som tjejen påstod hade utnyttjat henne....när vi snackat en stund visade det sig att hon hade varit med på det hela, men när killen dumpat henne så ville hon hämnas. De var båda under femton så jag uppmanade henne att för alltt i världen anmäla men att hon då skulle vara medveten om att ärendet skulle komma att skickas över till soc och att då hennes föräldrar skulle komma att informeras och då var den där anmälan inte så aktuell längre. Efter det lät hon sig utnyttjas en gång till av samma kille och då var det hennes tjejkompisar som stöttat henne från början som sa åt henne att "skylla sig själv".

Hela det här angiverisystemet stör mig - det är som att folk tigger om att bli illa behandlade för att sedan ha någon att sätta dit och jag vet inte hur mycket det i praktiken handlar om att få ut skadestånd.

Det var ju mycket snack om den där "pedofilmaffian" som hade utnyttjat unga tjejer (Som sedan visade sig vara över arton med något enstaka undantag). Tjejerna hade själva accepterat att mot betalning ställa upp och sedan springer de till polisen - snacka om att få dubbelt betalt.

Att ställa så låga krav på kvinnor är att i praktiken idiotförklara dem och jag kan inte förstå hur det kan gynna någon kvinnorörelse!
Citera
2010-07-01, 20:45
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Men va?
Jag vände lite på Coffes resonemang.

Jag anser att problematiken med våldtäkter är båda könens ansvar. Det handlar inte bara om överfallsvåldtäkter eller liknande, tvärtom faktiskt, och en stor del handlar om ren attityd hos just männen.
Citera
2010-07-01, 20:46
Bannlyst
Citat:
Dom flesta kvinnor och tjejer lär sej och använder sej av riskminimering hela tiden, men man vägrar låsa in sej och sitta och vänta på den rätta, det är korrekt.
Man lär sej metoder för att minimera risker, säkra att folk vet var man finns (bevissäkring om något händer), man går inte ensam osv .... och man tar sej rätten att ha ett sexualliv, vilket är rätt.
Vi ska inte ha en tillbakagång till förr, oskuldernas tid är förbi, det är bara att leva med det och inse att det inte betyder att man har öppen rätt på varje kvinna för det.

Och det är INTE min erfarenhet att unga tjejer inser vilka potentiella offer de är, utan från tretton fjorton år gör de allt för att se så utmanande ut som möjligt och så inbillar de sig att killen ska bli kär i dem för deras vackra blå ögons skull. Om du hade en aning om hur många unga flickor som sökt upp mig störtbesvikna för att den de trodde "älskade dem på riktigt" faktiskt bara drog över dem och drog vidare, och säkert i många fall utan en aning om hur unga de här tjejerna var. Det är sorgligt att se dem och det enda man kan säga åt dem är att tänka sig för till nästa gång. Dessutom tror jag inte att man behöver vara sexuellt aktiv då man är fjorton femton år - det om något är en social konstruktion som är tänkt att skapa något slags fiktiv jämlikhet med killar, men som sällan lämnar den unga tjejen med ens ett uns av bibehållen självkänsla. Det finns annat att pyssla med i den åldern!
Citera
2010-07-01, 20:46
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Jag vände lite på Coffes resonemang.

Jag anser att problematiken med våldtäkter är båda könens ansvar. Det handlar inte bara om överfallsvåldtäkter eller liknande, tvärtom faktiskt, och en stor del handlar om ren attityd hos just männen.

Jag svarar imorgon, adolf är trött
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in