2010-07-01, 16:28
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Vad hjälper det om fanstyget sedan ljuger ihop en historia i efterhand?

Edit: "En manlig bekant kommer på besök, han börjar tafsa på henne och hon paralyseras av chocken och skräcken. Det slutar med en våldtäkt där hon inte gör motstånd för att hon är paralyserad."

Är det verkligen så? Om någon tafsar på mig så blir jag paralyserad och skräckslagen? Tror MP dessutom att detta är ett vanligt förekommande fenomen?

Du kan inte tänka dej scener med verbalt hot? Hot om våld?

Situationer där man utnyttjar en tjej som är för berusad?

Du tillhör alltså sorten som anser att allt som inte tas med våld som ger fysiska skador tas med samtycke?
Citera
2010-07-01, 16:36
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Du kan inte tänka dej scener med verbalt hot? Hot om våld?

Situationer där man utnyttjar en tjej som är för berusad?

Du tillhör alltså sorten som anser att allt som inte tas med våld som ger fysiska skador tas med samtycke?

Nej jag är sorten som anser att en samtyckesformulering är helt uppåt väggarna. Jag garvade dock över situationen som Mp beskrev, den uppstår nog aldrig. Däremot finns det nog en del scenarion där hot förekommer, helt klart.
Citera
2010-07-01, 16:41
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Nej jag är sorten som anser att en samtyckesformulering är helt uppåt väggarna. Jag garvade dock över situationen som Mp beskrev, den uppstår nog aldrig. Däremot finns det nog en del scenarion där hot förekommer, helt klart.
Jag vill inte ha en samtyckesformulering i lagen, den behövs inte. Det är så självklart att den som tar sej rätten utan samtycket begår övergrepp, våldtäkt eller annat, så det ska inte behöva skrivas om någon lag, det ska dömas ändå.

Vad jag vill se är frågan till den åtalade. Hur försäkrade du dej om samtycke, på vilket sätt visade personen samtycke.

Det ska inte vara som idag att ett uteblivet nej får tolkas som ett ja.
Citera
2010-07-01, 16:43
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Jag vill inte ha en samtyckesformulering i lagen, den behövs inte. Det är så självklart att den som tar sej rätten utan samtycket begår övergrepp, våldtäkt eller annat, så det ska inte behöva skrivas om någon lag, det ska dömas ändå.

Vad jag vill se är frågan till den åtalade. Hur försäkrade du dej om samtycke, på vilket sätt visade personen samtycke.

Det ska inte vara som idag att ett uteblivet nej får tolkas som ett ja.

Okej du vill alltså sätta rättssäkerheten ur spel.
Citera
2010-07-01, 16:56
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Okej du vill alltså sätta rättssäkerheten ur spel.
På vilket sätt försätts rättssäkerheten ur spel av att den åtalade får svara på frågor menar du?

Du är väl medveten om att det redan idag faktiskt krävs samtycke för samlag och inte enbart frånvaro av nej. Det är inget nytt.

Kvinnor är inte vandrande öppningar som män har offentlig rätt till om inget annat sägs, så fungerar det inte.

Vi äger våra kroppar och ni är välkomna in när ni bjuds in, inte annars.

Du vet, det är som med din plånbok och ditt hem. Bara inbjudna har tillträde.
Citera
2010-07-01, 16:57
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Det finns undersökningar på området bland annat en av Diesen som visade på 1,5 % konstaterat falska, 7% falska eller felaktiga, där felaktiga alltså inte behöver betyda falsk anmälan osv.

Men dom svenska undersökningarna duger ju inte här på forumet för dom visar ju hur det ser ut i just Sverige, och här är inte falska anmälningar så vanligt som dom som vill gnälla vill göra gällande.

Då är det inte heller någon större vits att hänvisa till dom.
Det är en fullständigt värdelös undersökning du talar om, eftersom att den inte på något som helst sätt tar in alla anmälningar som slängs i papperskorgen direkt på grund av olika orsaker.

Utländska undersökningar går ut på att man intervjuvar anmälarna varpå de erkänner då de är anonyma och inte riskerar att hängas ut. I den svenska undersökningen har man ju gått helt och hållet på att allting är som kvinnan sagt om inte motsatsen bevisas i domstol... Dessutom är ju de som skrivit undersökningen rabiata manshatare som, om jag inte minns fel, förespråkat t ex omvänd bevisbörda i våldtäktsmål och liknande.

Jag tror att om polisen skulle vara bättre på att följa upp falsk angivelse så skulle antalet våldtäkter magiskt minska. I dag är det patetiskt få kvinnor som blir straffade för att ha ljugit om våldtäkter. Klassikern är ju när tjejers vänner anmäler åt dem, varpå tjejen berättar att inget hänt. Tjejen kan inte åka dit på det, polaren kan inte åka dit på det och killen har en våldtäktsstämpel på sig för resten av livet...

Det är alldeles för riskfritt att falskeligen anklaga män för våldtäkt helt enkelt.
Citera
2010-07-01, 17:01
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
På vilket sätt försätts rättssäkerheten ur spel av att den åtalade får svara på frågor menar du?

Du är väl medveten om att det redan idag faktiskt krävs samtycke för samlag och inte enbart frånvaro av nej. Det är inget nytt.

Kvinnor är inte vandrande öppningar som män har offentlig rätt till om inget annat sägs, så fungerar det inte.

Vi äger våra kroppar och ni är välkomna in när ni bjuds in, inte annars.

Du vet, det är som med din plånbok och ditt hem. Bara inbjudna har tillträde.

Frågan blir ju helt värdelös eftersom man inte behöver försäkra sig om samtycke(vad det nu innebär) Ett verbalt samtycke behövs ej i dagens läge. Va? Är inte kvinnor vandrande öppningar? Då vet jag.
Citera
2010-07-01, 17:17
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Frågan blir ju helt värdelös eftersom man inte behöver försäkra sig om samtycke(vad det nu innebär) Ett verbalt samtycke behövs ej i dagens läge. Va? Är inte kvinnor vandrande öppningar? Då vet jag.
Frågan blir inte alls värdelös. Det är väl ganska avgörande för vad som har hänt om killen faktiskt har fått samtycke eller inte, även om lagskrivningen inte kräver ett muntligt samtycke.

Menar du på fullt allvar att du inte kan avgöra om du fått gensvar om inte tjejer verbalt uttryckligen ger dej samtycke eller klarsignal?

Sådant kan och ska killen redogöra för, varför ska han inte göra det?

En berusad tjej som sover i medvetslöshet ger inte gensvar, det ska också framgå i rättegången att inget gensvar fanns. Alltså handlar det om ett uteblivet nej och inte om ett ja och är därmed en våldtäkt om killen sätter på en tjej i det tillståndet.

På samma sätt blir det vid andra vanmaktssituationer, det uteblivna nejet blir inte ett ja bara för att tjejen befinner sej i ett läge där hon inte kan slåss.

Likväl som tjejen blir tvingad att redogöra för hur hon har försökt freda sej eller avstyra, likväl ska killen vara tvingad att redogöra för varje detalj som han menar skulle ha gett honom någon form av rätt eller intryck av att hon ville.

Ska situationen dissikeras så ska båda parterna dissikeras inte bara offret.
Citera
2010-07-01, 17:21
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det är en fullständigt värdelös undersökning du talar om, eftersom att den inte på något som helst sätt tar in alla anmälningar som slängs i papperskorgen direkt på grund av olika orsaker.

Utländska undersökningar går ut på att man intervjuvar anmälarna varpå de erkänner då de är anonyma och inte riskerar att hängas ut. I den svenska undersökningen har man ju gått helt och hållet på att allting är som kvinnan sagt om inte motsatsen bevisas i domstol... Dessutom är ju de som skrivit undersökningen rabiata manshatare som, om jag inte minns fel, förespråkat t ex omvänd bevisbörda i våldtäktsmål och liknande.

Jag tror att om polisen skulle vara bättre på att följa upp falsk angivelse så skulle antalet våldtäkter magiskt minska. I dag är det patetiskt få kvinnor som blir straffade för att ha ljugit om våldtäkter. Klassikern är ju när tjejers vänner anmäler åt dem, varpå tjejen berättar att inget hänt. Tjejen kan inte åka dit på det, polaren kan inte åka dit på det och killen har en våldtäktsstämpel på sig för resten av livet...

Det är alldeles för riskfritt att falskeligen anklaga män för våldtäkt helt enkelt.

Jag säger ju det, svenska förhållanden, svenska forskare, svenska siffror. Alltså värdelös eftersom den inte visar det ni vill.

Jag antar att du går med på att hälften av alla män är positiva till våldtäkt och 25% har begått våldtäkt också, för det finns ju en undersökning från Sydafrika (eller Somalia) om visar att det är sant. Så då måste ju det vara sant för svenska män också.

Fast då gillar vi väl svenska undersökningar gjorda av manshatar maffian bättre antar jag.
Citera
2010-07-01, 17:50
Medlem
Disens undersökning är värdelös eftersom den bara räknar falska och felaktiga som polisen och åklagaren har ansett vara helt säkert falska. Den säger alltså inte att övriga skulle vara riktiga, den säger bara att t.o.m. en extremist som Diesen var tvungen att erkänna att det fanns påhittade anmälningar.
Det finns annars tre ganska bra undersökning från USA av Kanin, där man har frågat ut målsägandena och sedan gått på de som erkänner att anmälan var falsk. I de undersökningarna får man också fram motiven till att hitta på sexualbrott.

Hur gick det med att plocka fram siffran på antalet åtal?
Citera
2010-07-01, 17:57
Bannlyst
Självklart finns det kvinnor som ljuger om våldtäkt precis som det finns män som förnekar våldtäkt trots att de är skyldiga och bevisläget är ju i allmänhet extremt svårt (Man brukar ju inte bjuda in släkten).

Vad man vet är att kvinnor löper större risk att bli just våldtagna än vad män gör och det enda man kan gör är ju att säkra sig själv så långt det är möjligt. Står du där och konfronterar en fysiskt överlägsen våldtäktsman så hjälper det ju knappast att tala om för honom att man kräver respekt eller?

Fokus borde ju, tycker jag ligga på att undvika de där situationerna om det är antalet våldtäkter man vill få ner, men nu verkar det mest som om de flesta bara fokuserar på då den väl skett.

Lär unga tjejer att inte ranta runt halvnakna, lär dem att inte gå på vad som helst och lär dem självbevarelsedrift - sedan kan man ha hur många principdiskussioner på nätet som helst - det komme ändå inte att ändra på det faktum att det finns människor som gör vad som faller dem in utan att fråga först.

Och män får väl i sin tur tala om för unga killar vad de faktiskt kan råka ut för också och inte intala dem att det bara är att tuta och köra ens om tjejen säger ja...känna varandra först, knulla sedan...har alltid varit ett bra råd...
Citera
2010-07-01, 19:28
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano

Fokus borde ju, tycker jag ligga på att undvika de där situationerna om det är antalet våldtäkter man vill få ner, men nu verkar det mest som om de flesta bara fokuserar på då den väl skett.

Lär unga tjejer att inte ranta runt halvnakna, lär dem att inte gå på vad som helst och lär dem självbevarelsedrift - sedan kan man ha hur många principdiskussioner på nätet som helst - det komme ändå inte att ändra på det faktum att det finns människor som gör vad som faller dem in utan att fråga först.

Och män får väl i sin tur tala om för unga killar vad de faktiskt kan råka ut för också och inte intala dem att det bara är att tuta och köra ens om tjejen säger ja...känna varandra först, knulla sedan...har alltid varit ett bra råd...

Äntligen någon som tänker efter före.

Behovet att få låsa in folk är ofta så mycket större än viljan att lösa några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in