Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Nej, drygt 10 % av anmälningarna är BEVISLIGEN falska. Det är en enorm skillnad.
Nej, det har ingen heller påstått, så jag förstår inte varför du drar upp det.
Hur hög förekomsten är blir svårt att säga, men vi vet att drygt 10 % av anmälningarna är BEVISLIGEN falska. Att det finns ett mörkeltal borde till och med du inse, varpå sanningen är att MINST drygt 10 % av anmälningarna är falska.
Vi vet också att det finns ett stort mörkertal när det våldtäkter. Så endera räknar vi de faktiska tal vi har kunskap om -- ser hur stor andel av dem som är falska, och får fram en siffra på det.
Eller också räknar vi med de beräknade mörkertalen för både de falska anmälningarna och oanmälda våldtäkterna, och ser hur stor andel falska vi får fram ur det.
Skall vi räkna siffran falska anmälningar, så måste vi ju ställa det mot antalet våldtäkter -- och göra det mot två jämförbara grupper. Man kan inte välja att maximera siffran för ena gruppen, och välja en snäv definition och minimera siffran för andra gruppen - och ur det påstå att man fått en sann jämförelse.
Så ja, vi har mörkertal -- i båda grupperna, endera jämför vi med mörkertalsberäkning, eller också utan.
Citat:
Om vi har olika definition av vad "falsk" innebär så innebär det att du inte anser att lögnen "jag har blivit våldtagen" utgör en falsk anmälan. Notera gärna att jag aldrig, aldrig någonsin påstått att en kvinna som uppfattat en situation annorlunda jämte mannen som anmäler en våldtäkt innebär en falsk amälan.
Definiera lögnen -- när ljuger en kvinna om våldtäkt?
Vem avgör det?
Hur bestämmer man det?
Jag anser att om man ljuger om våldtäkt är det en falsk anmälan, jag anser att det är mycket svårt att utreda och beivra, eftersom i allmänhet kan bara kvinnan veta om hon blev våldtagen eller inte -- sen kan hon få det prövat juridiskt för att se om det håller i rätten.
Men endast kvinnan vet om hon ville, om hon sa nej, och vilken kränkning det innebar för henne. Kvinnan och mannen -- och i hans intresse ligger mycket sällan att erkänna att hon har rätt i dessa mål.
Vem skall alltså annat än i uppenbara fall kunna säga att kvinnan ljuger?
Citat:
Varför säger du ens en sån här urbota idiotisk sak? Tycker du om att framställa dig som korkad, eller är det bara naturligt?
Det är lika idiotiskt som att utgå från att hälften av alla våldtäktsoffer ljuger, för att man hittat några fall av oskyldigt dömda och för att 10% anmäler
falskt eller ångrar sig efter anmälan. För i de 10% ingår tjejer som helt enkelt ångrat sig -- det inser du va?