Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
En våldtäkt är en våldtäkt, huruvida en tjej eller kvinna "känner" sig våldtagen är ointressant. Detta får hon reda ut innan hon anmäler. Har ej en våldtäkt ägt rum och detta kommer till rättens kännedom bortom allt tvivel så bör en sådan anmälan genast leda till åtal för falsk angivelse. I den här frågan står kvinnlig trygghet( ingenting jag motsätter mig) direkt emot manlig trygghet( inget samhället värdesätter).
Dessutom är det visst ganska vanligt, inte i hälften av alla våldtäktsanmälningar naturligtvis men vill du få det till att handla om enstaka undantagsfall?
Nej, en våldtäkt är inte en våldtäkt, och ett mord är inte ett mord -- inte förrän åtalet har lett till fällande dom så vet vi hur det med rättens ögon skall definieras.
Menar du att om någon blir nersparkad och det inte finns vittnen så gärningsmannen frias så skall offret åtalas -- för per definition var ju den åtalade oskyldig?
Det är nämligen det du säger när det gäller våldtäkt -- kvinnan skall innan veta hur rätten dömer -- så fungerar det inte.
Jag kan vara våldtagen, men det håller inte för åtal, och det håller inte för dom -- likafullt måste jag ha rätten att anmäla och få min sak prövad och få veta att bevisen inte räcker, eller att utredningsmaterialet inte är starkt nog att driva till åtal -- det skall jag som våldtagen inte behöva bedöma innan.
Förstår du hur jag menar?
Inom alla brott, alla brottstyper, så finns fler misstänkta, utpekade än dömda -- skillnaden på våldtäkt och pedofili/incest är att de är väldigt stigmatiserande brott att bli misstänkt för -- men oskyldigt misstänkta och utpekade förekommer i alla brott - därför har vi också en rättsprocess som skall se till att det är JUST de mest misstänkta som åtalas, och de skyldiga som döms.
Anmäldes bara skyldiga, då behövde vi inga domstolar -- då var allt klappat och klart vid anmälan.
Enstaka falskanmälan gällande våldtäkt -- jag har hört siffror mellan 1-10% och gissar att det ligger ganska nära sanningen. Det handlar lite om vad man har för definition på falskanmälan osv.
Dock 1-10 av 100 är ganska många. Viktigt är att hålla i minnet, att dessa döms inte för våldtäkt -- men de utsätts för obehag och stigmatisering i och med anmälan och utredning.
Att någon döms oskyldigt för våldtäkt -- extremt sällsynt skulle jag säga, men det har säkert förekommit.