2010-01-25, 14:19
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag förstår det -- men undrar fortfarande;

Definiera lögnen -- när ljuger en kvinna om våldtäkt?
Vem avgör det?
Hur bestämmer man det?

Jag håller med ovan talare. Du verkar smått sinnesförvirrad.

När ljuger en kvinna om våldtäkt? I samma ögonblick som hon far med osanning om händelsen i fråga.

Vem avgör det? Domstolen.

Hur bestämmer man det? Som med alla andra brottmål. I alla fall bör det vara så.
Citera
2010-01-25, 14:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag håller med ovan talare. Du verkar smått sinnesförvirrad.

När ljuger en kvinna om våldtäkt? I samma ögonblick som hon far med osanning om händelsen i fråga.

Vem avgör det? Domstolen.

Hur bestämmer man det? Som med alla andra brottmål. I alla fall bör det vara så.

Domstolen?

Menar du när hon åtalas för falsk angivelse och fälls -- då är vi helt överens.

Menar du att varje gång en man frias i domstol så är det frågan om en falsk anmälan, då är vi inte överens.

Edit:
Självklart när hon far med osanning -- men vems sanning gäller?
Citera
2010-01-25, 14:53
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Jag förstår det -- men undrar fortfarande;

Definiera lögnen -- när ljuger en kvinna om våldtäkt?
Vem avgör det?
Hur bestämmer man det?
Om du har problem med definitionen sanning vs. lögn så kommer nog ingenting jag säger hjälpa dig med det. När det handlar om rättsfall så är det upp till domaren och nämndemännen att avgöra om de anser att kvinnan far med osanning eller inte.

Är det någon av dessa frågor du faktiskt tycker är svåra, eller finns det någon anledning till varför du ställde dem?
Citera
2010-01-25, 14:56
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Menar du att varje gång en man frias i domstol så är det frågan om en falsk anmälan, då är vi inte överens.
Det är INGEN som sagt det, varför har du så jävla svårt att förstå det? Det är ju helt sinnessjukt att du inte klarar av att se saker för vad de är. Lider du av någonting eller vad är det fråga om?

Citat:
Edit:
I våldtäktsmål krävs det uppsåt för att bli dömd. Om rätten anser att mannens berättelse om att han inte uppfattade det som en våldtäkt är trovärdig så frias han. Det spelar ingen roll hur mycket de tror på att kvinnan uppfattade det som en våldtäkt, man dömer inte män som man inte tror uppsåtligen utsatt någon annan för våldtäkt i svensk domstol.
Citera
2010-01-25, 14:58
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Gå in och läs några våldtäktsdomar där de friar GM så kommer du att upptäcka att i domskälen så anger man i allmänhet att man inte ifrågasätter om målsägande varit med om och upplevt det hon säger -- det man ifrågasätter är om det var våldtäkt, om hon befunnit sig under det hot och det våld som hon uppger, det tvång, eller i den hjälplösa situationen.

Oftast är kommentaren att GM:s uppträdande varit förkastligt men på grund av omständigheterna inte fyller rekvisit för våldtäkt -- med andra ord, målsägare ljuger inte -- men det GM gjort räcker inte för fällande dom, eller det motstånd hon gjort räcker inte för fällande dom.

Hans upplevelse av att hon i situationen varit villig -- är trovärdig -- därmed inte sagt att hon ljuger när hon säger att hon inte var villig, men hon har inte lyckats förmedla det tillräckligt kraftfullt för att det GM gjort skall fylla rekvisiten för våldtäkt.
Jaha, nu förstår jag var du faller.

Bara för att rätten finner mannens version i ditt exempel för trovärdig så innebär det INTE att de finner kvinnans version icke trovärdig. Men det krävs uppsåt för att våldta någon i rättens mening. Anser rätten att mannens utsago om att han inte hade uppsåt trovärdig samtidigt som de även finner kvinnans utsago om att hon upplevde det som en våldtäkt så kan de inte fälla mannen för våldtäkt.

Börjar du förstå nu?

Du nämner ju faktiskt inte begreppet "ej trovärdig" en enda gång i ditt exempel, bara att mannen ansågs trovärdig. Båda personerna kan ha olika uppfattningar och båda kan anses vara trovärdiga. Det ena utesluter inte det andra.

Förstår du att trovärdig och sanning är samma sak, och att ej trovärdig och osanning alltså är samma sak?
Citera
2010-01-25, 15:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det är INGEN som sagt det, varför har du så jävla svårt att förstå det? Det är ju helt sinnessjukt att du inte klarar av att se saker för vad de är. Lider du av någonting eller vad är det fråga om?

Det där var väl riktat som en följdfråga till någon annan än dig - eller hur?

Citat:
I våldtäktsmål krävs det uppsåt för att bli dömd. Om rätten anser att mannens berättelse om att han inte uppfattade det som en våldtäkt är trovärdig så frias han. Det spelar ingen roll hur mycket de tror på att kvinnan uppfattade det som en våldtäkt, man dömer inte män som man inte tror uppsåtligen utsatt någon annan för våldtäkt i svensk domstol.

Ja, vad vill du ha sagt med det -- det är väl det jag har sagt hela tiden. Kvinnan kan uppfatta sig som våldtagen och göra en helt riktig anmälan utan att det objektivt föreligger juridisk grund för en fällande dom.
Citera
2010-01-25, 15:06
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Det där var väl riktat som en följdfråga till någon annan än dig - eller hur?
Ja, men varför drar du upp det gång på gång redan innan någon ens andats åt det hållet? Du framställer dig som paranoid.

Citat:
Ja, vad vill du ha sagt med det -- det är väl det jag har sagt hela tiden. Kvinnan kan uppfatta sig som våldtagen och göra en helt riktig anmälan utan att det objektivt föreligger juridisk grund för en fällande dom.
Vad jag vill ha sagt med det? Det var ju du som frågade. Har du redan glömt bort det?
Citera
2010-01-25, 15:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jaha, nu förstår jag var du faller.

Bara för att rätten finner mannens version i ditt exempel för trovärdig så innebär det INTE att de finner kvinnans version icke trovärdig. Men det krävs uppsåt för att våldta någon i rättens mening. Anser rätten att mannens utsago om att han inte hade uppsåt trovärdig samtidigt som de även finner kvinnans utsago om att hon upplevde det som en våldtäkt så kan de inte fälla mannen för våldtäkt.

Börjar du förstå nu?

Du nämner ju faktiskt inte begreppet "ej trovärdig" en enda gång i ditt exempel, bara att mannen ansågs trovärdig. Båda personerna kan ha olika uppfattningar och båda kan anses vara trovärdiga. Det ena utesluter inte det andra.

Förstår du att trovärdig och sanning är samma sak, och att ej trovärdig och osanning alltså är samma sak?

Faktiskt inget av det.

Trovärdig är det som rätten finner mest sannolikt, och ej trovärdig är det som inte har kunnat styrkas i rätten eller rätten i situationen inte finner sannolikt, med hänsyn till de fakta de har.

I våldtäktsmål handlar trovärdigt, sannolikt, ofta om hur GM kan ha uppfattat situationen.
Citera
2010-01-25, 15:10
Medlem
trisslottens avatar
Jävla suggor!
Citera
2010-01-25, 15:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, men varför drar du upp det gång på gång redan innan någon ens andats åt det hållet? Du framställer dig som paranoid.

Det var en följdfråga till någon annan -- på ett resonemang - skall jag behöva fråga dig om lov för det?

Citat:
Vad jag vill ha sagt med det? Det var ju du som frågade. Har du redan glömt bort det?

Det var inget svar på frågan -- den löd som följer;

Varför svarar du inte på de övriga frågorna -- gällande falska anmälningar, du hävdar mycket kring dem, men tycks inte klara av att definiera vad det är, och hur de skall identifieras, på vems villkor osv.
Citera
2010-01-25, 15:12
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Faktiskt inget av det.

Trovärdig är det som rätten finner mest sannolikt, och ej trovärdig är det som inte har kunnat styrkas i rätten eller rätten i situationen inte finner sannolikt, med hänsyn till de fakta de har.

I våldtäktsmål handlar trovärdigt, sannolikt, ofta om hur GM kan ha uppfattat situationen.
Nu är du där igen! Du skrev ju tidigare att du INTE trodde att "kan ej styrkas" och "ej trovärdig" var samma sak. Snackade du skit då eller har du ändrat dig?
Citera
2010-01-25, 15:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nu är du där igen! Du skrev ju tidigare att du INTE trodde att "kan ej styrkas" och "ej trovärdig" var samma sak. Snackade du skit då eller har du ändrat dig?

Kan ej styrkas och ej trovärdig är inte samma sak -- kan ej styrkas är ett krasst objektivt konstaterande, ej trovärdig är en värdering.

Jag har ett blåmärke -- inget rättsläkare intyg, inga vittnesmål, ingen blånad, betyder det kan ej styrkas -- rätten gör en bedömning skall vi tro på blåmärket eller inte -- påståendet värderas, trovärdigt/icke trovärdigt.

Kan ej styrkas - objektivt

Trovärdigt - värderande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in