2010-01-24, 19:28
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Rätten tolkade det i alla fall som att han kunde uppfatta det som om hon ändrat sig. De uttalar sig aldrig om målsägarens egentliga vilja i våldtäktsmål - utan snarare om hur den åtalade kan ha haft anledning att uppfatta målsäganden.

Här har du feltolkat mig -- eller jag har varit otydlig.

Normalt så anser rätten att versionerna går isär i olika delar -- och man bedömer därför att den enes historia i vissa delar inte är trovärdig. Att den enes version inte är trovärdig innebär inte att den personen behöver ljuga, det kan innebära som i fallet som diskuterats att man anser att de signaler hon gett ut inte är tillräckligt tydliga för att han skall uppfatta hennes ovilja. Därmed har samlaget ägt rum, han har tvingat isär hennes ben på det sätt han själv medger, men han har inte förstått att hon varit ovillig, och därför fyller det inte rekvisiten för våldtäkt.

Skulle man bedöma att en person som berättar om en sexuell akt och hävdar att det är ett övergrepp inte är trovärdig i någon del -- så vore ju inte heller förekomsten av den sexuella akten trovärdig, detta skilt från fallet som diskuterades m a o.
Varför tror du att man bara antingen kan säga exakt hur man själv uppfattade ett händelseförlopp eller ljuga om precis varenda liten detalj?

Jag tänker inte gå runt i ring med dig, har du fortfarande inte förstått innebörden av ordet "trovärdig" så är det mest pinsamt för din egen skull. Du får fortsätta leva i din egen lilla värld helt enkelt.

Men vill du utbilda dig själv så du slipper skämma ut dig mer i framtiden, som t ex om du talar med någon som är viktigare för dig än en debattör på Flashback, så kan det vara intressant för dig att kika lite snabbt i en ord- eller synonymbok. Du behöver inte ens köpa den, bara slå upp ordet "trovärdig" nästa gång du är i en bokaffär.
Citera
2010-01-24, 19:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Varför tror du att man bara antingen kan säga exakt hur man själv uppfattade ett händelseförlopp eller ljuga om precis varenda liten detalj?

Jag tänker inte gå runt i ring med dig, har du fortfarande inte förstått innebörden av ordet "trovärdig" så är det mest pinsamt för din egen skull. Du får fortsätta leva i din egen lilla värld helt enkelt.

Men vill du utbilda dig själv så du slipper skämma ut dig mer i framtiden, som t ex om du talar med någon som är viktigare för dig än en debattör på Flashback, så kan det vara intressant för dig att kika lite snabbt i en ord- eller synonymbok. Du behöver inte ens köpa den, bara slå upp ordet "trovärdig" nästa gång du är i en bokaffär.

Jag vet vad ordet trovärdig betyder.

Jag vet också att trovärdighets begreppet i domstol inte brukar användas för att tala om för en person som säger sig vara våldtagen att denne ljuger, utan att det handlar om att bedöma en situation, väga versioner mot varandra och komma fram till en rättssäker dom.
Citera
2010-01-24, 19:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Fast alla dom fall som läggs ner i brist på bevis då, där vet vi ju inte vad som har hänt och inte hänt. Och det är ju inte speciellt ovanligt med såna ärenden om man säger så

De flesta anmälningar, inom de flesta brottskategorier går aldrig till domstol utan läggs ner innan åtal - det äger sin riktighet.

När det gäller undersökningarna kring falskanmälningar så har dessa gjorts just på anmälningar som läggs ner, och utifrån hur polis och åklagare uppfattat anmälningarna.

En hundraprocentig säkerhet kan man inte uppnå i siffrorna, givetvis, inte för vare sig våldtäktsbrottet eller för övrig brottslighet - precis som vi åt andra hållet inte får de verkliga siffrorna för alla brott som begås, eftersom alla brott inte anmäls - men utifrån det material man har, och det man vet, så är det vad siffrorna visar.
Citera
2010-01-24, 19:46
Bannlyst
Om man tänker överaska någon okänd tjej i en gränd med lite sex kan det lätt bli att man blir falskt anmäld trots att avsikterna var goda. Därför tror jag man lätt kan bli anmäld utan att det finns fog för det. Ibland slår det tillbaka trots att man försökte vara snäll.
Surprise, och så näckar man vederbörande lite snabbt och kör schäfer stilen fort som fan.
Citera
2010-01-24, 19:51
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Jag vet vad ordet trovärdig betyder.

Jag vet också att trovärdighets begreppet i domstol inte brukar användas för att tala om för en person som säger sig vara våldtagen att denne ljuger, utan att det handlar om att bedöma en situation, väga versioner mot varandra och komma fram till en rättssäker dom.
Varför har du upprepade gånger påstått att "ej trovärdig" och "går ej att styrka" är samma sak då? Om du nu vet vad ordet betyder menar jag.

Om en domstol påstår att en utsago eller delar av den ej är trovärdiga, eller att en person ej är trovärdig, så menar de att det någonstans existerar en, som de uppfattar det, lögn.

Om det bara hade handlat om att kvinnan uppfattat det som en våldtäkt och inte mannen så hade det hetat att "brott ej går att styrka".

Är du verkligen riktigt, riktigt, riktigt säker på att du inte ser någon skillnad mellan begreppen? Varför är det så svårt för dig att förstå skriven text?
Citera
2010-01-24, 19:53
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
De flesta anmälningar, inom de flesta brottskategorier går aldrig till domstol utan läggs ner innan åtal - det äger sin riktighet.

När det gäller undersökningarna kring falskanmälningar så har dessa gjorts just på anmälningar som läggs ner, och utifrån hur polis och åklagare uppfattat anmälningarna.

En hundraprocentig säkerhet kan man inte uppnå i siffrorna, givetvis, inte för vare sig våldtäktsbrottet eller för övrig brottslighet - precis som vi åt andra hållet inte får de verkliga siffrorna för alla brott som begås, eftersom alla brott inte anmäls - men utifrån det material man har, och det man vet, så är det vad siffrorna visar.
Du "glömmer" att nämna att även kvinnor som erkänner att de ljuger nämns i statistiken.

Sen är det lite intressant att du helt frångår utländska rapporter kring fenomenet falskanmälningar. Är det så att du tror att svenska kvinnor är mer moraliska än t ex kvinnor i amerikanska flygvapnet?
Citera
2010-01-24, 20:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du "glömmer" att nämna att även kvinnor som erkänner att de ljuger nämns i statistiken.

Sen är det lite intressant att du helt frångår utländska rapporter kring fenomenet falskanmälningar. Är det så att du tror att svenska kvinnor är mer moraliska än t ex kvinnor i amerikanska flygvapnet?

Jag tror frågorna ställs på olika sätt, jag vet att vi har helt olika kriterier för vad som är sexualbrott - och vilka rättigheter en kvinna har, och vad som krävs av en kvinna.

Det är och stora skillnader på samhället i övrigt och i motivation för att ljuga om sex.

Så ja, det är stora skillnader på USA och Sverige, och det går inte att översätta utländska undersökningar till svenska förhållanden som ni gör.
Citera
2010-01-24, 20:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Varför har du upprepade gånger påstått att "ej trovärdig" och "går ej att styrka" är samma sak då? Om du nu vet vad ordet betyder menar jag.

Om en domstol påstår att en utsago eller delar av den ej är trovärdiga, eller att en person ej är trovärdig, så menar de att det någonstans existerar en, som de uppfattar det, lögn.

Om det bara hade handlat om att kvinnan uppfattat det som en våldtäkt och inte mannen så hade det hetat att "brott ej går att styrka".

Är du verkligen riktigt, riktigt, riktigt säker på att du inte ser någon skillnad mellan begreppen? Varför är det så svårt för dig att förstå skriven text?

Jag säger inte att ej trovärdig och går ej att styrka, är samma sak -- har du läst in det, då får du läsa om igen.
Citera
2010-01-24, 23:25
Medlem
miaroses avatar
Ja dom ljuger om våldtäkt. I mitt lilla samhälle så var det en liten flicka som blev ihop med en äldre kille och gick runt på sin skola och skröt för sina vänner att dom hade haft sex. Men någon vecka efter då hon blev dumpad så hade hon blivit våldtagen istället och killen åkte in i fängelse.
Citera
2010-01-24, 23:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miarose
Ja dom ljuger om våldtäkt. I mitt lilla samhälle så var det en liten flicka som blev ihop med en äldre kille och gick runt på sin skola och skröt för sina vänner att dom hade haft sex. Men någon vecka efter då hon blev dumpad så hade hon blivit våldtagen istället och killen åkte in i fängelse.

Och du var med i sovrummet, så du vet precis vad som hände?
Citera
2010-01-24, 23:40
Medlem
DrottningSilvias avatar
Intressant tråd, många ortodoxa feminister verkar ha svårt att revidera sina åsikter trots fakta & god argumentation som talar dem mot; fragment av halmstrån är nu vad som spörjs. Vi nämner inga namn.

MVH
Citera
2010-01-25, 00:16
Medlem
Adolf bittlers avatar
Jag tror det är farligt att misstro folk för mycket också. Men jag har bara blivit våldtagen av en kvinna, så jag har svårt att sätta mig in i en våldtagen kvinnas tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in