Citat:
Ursprungligen postat av latino84
Jag blir upprörd av allas oerfarenhet. Jag kan säga så här - jag har suttit förra året inne på anstalt, fyra månader i häktet - ville ta livet på mig så dåligt mådde jag - för n¨got jag inte hade gjort. Ja jag satt för våldtäckt. mitt liv e förstört - kan inte söka jobb..människor som kollar konstigt på dig - som gör att du vill ta ditt liv - släktingar som du har tappat kontakten med.
Ni tjejer o killar som tror att tjejer alltid talar sanning - ni kan dra åt helvete - och ni kan prova o se va som händer om eran tjejkompis skulle anmälla er för våldtäckt efter ni haft sex. kolla o se va som händer behövs inga bevis.
Rättsystemet fäller hellre än friar - så e de nu förtiden- tjejer e ett offer vi killar e avskum. Alla vet ju att alla killar e sexgalna o kriminella o våldsamma- Jag va kriminell och våldsamm men aldrig sexgalning o skulel aldrig våltdta någon särskilt inte en ful brud som va min målsägare.
Prata me dem som vet. Poliser som ljuger för att sätta dit dig hårdare än n¨ågonsin. vittnen som inte får komma-
Du satt fyra månader i häkte -- blev du fälld i rättegången? För det är i rätten som det avgörs om du blir trodd eller inte -- inte under utredningstiden.
Anledningen till häktningen kan lika gärna ha varit din tidigare kriminalitet och att du har våld bakom dit -- då man utredningshäktar personer som man befarar kan störa utredningen genom att t ex hota målsägare eller vittnen, som att man ansåg att bevisningen var särskild stark, osv osv.
Nej, alla är inte skyldiga och alla fälls inte för att de anmäls för våldtäkt -- vilket också statistiken visar, de allra flesta anmälningar går inte ens till åtal, och de flesta som går till åtal frias.
Ca 10% handlar om falska anmälningar, därom råder ingen tvekan -- men också för dessa 10% råder utredningsskyldighet för polisen --på ont och på gott. Ont därför att en utredning är jobbig, gott därför att en utredning som visar att brott inte föreligger, och att personen inte är skyldig - ju faktiskt friar personen på alla punkter - och det kan vara bra att ha med sig efteråt.
För alla dem som råkar ut för en falsk anmälan vet jag att livet blir ett helvete tills det är över - jag har själv en anhörig som råkat ut för detta, men det innebär inte att vi kan misstro alla kvinnor som anmäler en våldtäkt. Man får försöka hålla sig objektiv som möjligt - och ta till sig det bevisen säger, och vad som verkar rimlig helt enkelt.
Edit:
För min anhörige var polisen dock mycket bra - de skötte sitt jobb, och de var raka under hela utredningen, vilket också innebär att de faktiskt också spräckte den uppdiktade historien och därmed hjälpte de i sitt korrekta agerande och i sin noggranna utredning till med att ge det hela ett snabbt förlopp -- de hade snabbt läget klart för sig, och var öppna med det även om åklagaren fattar beslut -- åklagaren fattade dock inte beslut i ärendet förrän flera månader senare.