Citat:
Ursprungligen postat av Olyckligsate
Men du jag har varit med om detta så jag vet att det är så här det går till.
Bara för att många anmälningar är så absurda att polisen direkt stänger förundersökningen så anser du att det inte blivit utrett i sådana fall kanske vittnen eller andra omständigheter gjorde det omöjligt att fortsätta utreda därför slängdes det direkt bort.
I mitt fall försökte alltså tjejen "dra tillbaks" sin anmälan men det gick inte, Polisen sa att om det går till rättegång så talar hennes försök till att dra tillbaka anmälan mot henne som bevis men utredningsplikten gör att det ska fortsätta utredas.
Det är som det är med statistik den visar inte särskilt bra detaljer utan säger väl bara typ "90% av anmälningarna läggs ned".
Jag kan säga att den historia som tjejen gav dig, och den hon berättade för polisen, sannolikt inte är samma historia -- det finns inte en polis som driver utredningen vidare på svammel.
Däremot äger det sin riktighet att man inte kan dra tillbaka en anmälan - det faller under allmänt åtal och kan läggas ner endast av utredningstekniska skäl -- brott föreligger inte, eller brott kan ej styrkas, gm ej bindas osv ... och görs av åklagare eller polis -- aldrig av anmälaren.
Statistiken säger att 90% av anmälningarna läggs ner - därför att det är ett svårutrett brott, och därför att det krävs mycket för att kunna driva ett våldtäktsmål till åtal. Men visar Brå:s undersökning också för att det på många håll är ett lågprioriterat brott om det inte handlar om överfallsvåldtäkter.
Att det förekommer att tjejer är idioter förnekar jag inte. Det jag säger att lagen du hänvisar till har inte öppnat för en massa falska anmälningar, och definitivt inte för en massa falska domar -- den tolkas inte in absurdum.