Citat:
Ursprungligen postat av millamin
Ja, men vad får man egentligen fram av det? Vad vinner man?
Man har en större chans att etablera ifall det påstådda offret verkligen är ett offer eller bara en lögnhals. Därför tycker jag att offren kan sluta tjafsa så mycket om "pinsamma frågor" de får uppleva i rättsalen. Våldtäkt är en av de mest svårbevisade brotten som finns, därför måste det ställas frågor. Vill man verkligen sätta dit en våldtäktsman så är det lika bra att bevisa att man verkligen är ett offer för ett brott istället för att banga ur och låta en våldtäktsman gå fri. För jag personligen vill i ärlighetens namn inte ha ett samhälle där man dömer och bestraffar människor utan hållbara bevis ller en god bild av vad som faktiskt har skett.
Däremot finns det givetvis utrymme för en viss godtycklighet. Jag läste om ett fall där en 14-15 årig tjej hade slocknat på fyllan och blivit "sexuellt uttnytjad" av en 18-åring, en 20-åring och en 24-åring under kvällen. (det fanns bevis av sperma och skador på flickans kropp som visade att hon hade varit med om ett samlag med samtliga och även hade hon höga alkoholhalter i blodet). Men männen friades p.g.a att rätten bedömde att "flickan var inte TILLRÄCKLIGT berusad för att klassas som hjäplös". Ärligt talat, vem fan tror att en 14-15 årig tjej frivilligt låter sig bli påsatt i analen av en 24 åring hon aldrig har träffat förut, när hennes blod formligen simmat i alkohol?
Jag säger inte att det inte existerar promiskuösa 15 åringar i landet, men detta ungår rimlighetens gränser...