2008-06-17, 18:43
Bannlyst
Jag har lösningen! Videokameror överallt !!! eller något...
Citera
2008-06-17, 19:13
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Att en förundersökning ej leder till åtal, rättegång och dom betyder inte att brottet aldrig har ägt rum. Det kan naturligtvis inte bli tal om falsk angivelse eller mened bara för att åklagaren ej kan styrka brott. Okunnigheten vet ibland inga gränser på FB, när en del tror att nedlagda polisutredningar är synomymt med att målsäganden måste ha ljugit om brottet.

Falsk angivelse, mened och dylikt i sexbrottmål behandlas som vid vilka andra brott som helst, och är givetvis straffbart. Det har ingenting att göra med fall som ovan nämnda hockeyspelare, där ord stod mot ord.

Om rättsväsendet inte kan bevisa bortom allt rimligt tvivel att det var Pelle som stal din bil, trots att allt pekade mot honom och du kanske till och med såg stölden i mörkret, skulle det vara okej att du, bilägare, straffades för falsk angivelse och/eller mened då? Fick sitta några år i fängelse som värst? Tänk efter lite.

Påläsning rekommenderas. Läs hela 15:e kapitlet brottsbalken.

De blev ju friade/alla misstankar avfärdades under förundersökningen. De hade väl annat att gå på än bara ord mot ord?

Det finns ju bevisligen fall där oskyldiga män har suttit på kåken för att en kvinna begått mened. Varför får man aldrig höra vad som händer med dessa kvinnor? Du som är så smart och kunnig kan ju ta upp ett exempel där en kvinna blivit straffad för mened efter att ha ljugit i ett våldtäktsmål?

Tillägg: Har hittat ett fall själv.
Senast redigerad av Veckans klubba 2008-06-17 kl. 19:30.
Citera
2008-06-17, 20:40
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bofredrik
Jag har hört feminister säga att en kvinna aldrig ljuger och att man alltid skall tro henne.

Här är en allmänt faktabaserad sanning: Folk Ljuger! (oavsett kön, ålder eller etnicitet). Om någon skulle hävda att en viss grupp INTE ljuger så är detta påstående alltså falskt. Givetvis finns det kvinnor som ljuger om våldtäkt. Visst hade världen varit en enklare plats att leva i om de inte ljög om detta, men nu ser verkligheten annorlunda ut...
Citera
2008-06-17, 20:45
Medlem
Visst finns det kvinnor som ljuger om våldtäkt, men de är en klar minoritet. Man bör därför ta varje anmälan på allvar.
Våldtäkt är också väldigt svårt att bevisa, att man frikänner någon behöver alltså inte alls betyda att personen ifråga inte är en våldtäktsman.
Citera
2008-06-17, 20:54
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millamin
Visst finns det kvinnor som ljuger om våldtäkt, men de är en klar minoritet. Man bör därför ta varje anmälan på allvar.
Våldtäkt är också väldigt svårt att bevisa, att man frikänner någon behöver alltså inte alls betyda att personen ifråga inte är en våldtäktsman.

Varje anmälan tas nog på allvar. Dessutom betyder det inte heller att man är en våldtäktsman bara för att rätten dömmer så.
Citera
2008-06-17, 20:57
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Visst finns det kvinnor som ljuger om våldtäkt, men de är en klar minoritet.

Jag tycker att du ska tala med en erfaren polisutredare som har hand om många våldtäktsfall. Då går det nog snabbt upp för dig att kvinnor som ljuger om våldtäkt är INTE i en minoritet. Grejen är den att de flesta fall där de ljuger kommer inte ens upp i rätten då det uppdagats redan under utredningen att de har ljugit. Det skulle vara kul om polisen kunde gå ut med statistiska fakta varje vecka om alla utredningar som gjorts. Jag är övertygad om att gemene man plötsligt skulle tappa respekt för sina lögnaktiga medmänniskor.
Citera
2008-06-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Jag tycker att du ska tala med en erfaren polisutredare som har hand om många våldtäktsfall. Då går det nog snabbt upp för dig att kvinnor som ljuger om våldtäkt är INTE i en minoritet. Grejen är den att de flesta fall där de ljuger kommer inte ens upp i rätten då det uppdagats redan under utredningen att de har ljugit. Det skulle vara kul om polisen kunde gå ut med statistiska fakta varje vecka om alla utredningar som gjorts. Jag är övertygad om att gemene man plötsligt skulle tappa respekt för sina lögnaktiga medmänniskor.
Jag kan iaf inte låta bli att tycka att det faktum att våldtäkter begås är ett större problem.
Citera
2008-06-17, 21:13
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Jag kan iaf inte låta bli att tycka att det faktum att våldtäkter begås är ett större problem.

Är du då även av åsikten att det är bättre att fälla och straffa oskyldiga, bara man får fast de riktiga brottslingarna också?
Citera
2008-06-17, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Är du då även av åsikten att det är bättre att fälla och straffa oskyldiga, bara man får fast de riktiga brottslingarna också?
Man bör inte straffa oskyldiga. När det kommer till våldtäkt är det dock mkt svårt att bevisa och hur kul är det att ha en massa våldtäktsmän ute bland folk. Trots detta tycker jag ändå att beviskraven ska vara höga.
Citera
2008-06-17, 21:17
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:

Problemet är ju just att det är så svårt att bevisa om det inte är en överfallsvåldtäkt, det är även därför man är tvungen att vara stenhård mot "offret"
Citera
2008-06-17, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Problemet är ju just att det är så svårt att bevisa om det inte är en överfallsvåldtäkt, det är även därför man är tvungen att vara stenhård mot "offret"
Ja, men vad får man egentligen fram av det? Vad vinner man?
Citera
2008-06-17, 21:21
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ja, men vad får man egentligen fram av det? Vad vinner man?

Det man vill göra är att lista ut hur trolig personens historia är. Om man slänger sig på golvet och gråter för att en person säger sig ha blivit våldtagen är nog inte polis det rätta yrket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in