2009-03-21, 09:31
Medlem
platypuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Det händer ofta att kvinnor ljuger om våldtäkt.

Haha, ja det måste fan hända ganska ofta med tanke på att jag känner 4 (!) personer som jag VET ljugit om att dom blivit våldtagna..

Skulle gärna vilja förstå varför tjejer ljuger om sånt. Är det för att man ska tycka synd om dom eller vad?
Citera
2009-03-21, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platypus
Haha, ja det måste fan hända ganska ofta med tanke på att jag känner 4 (!) personer som jag VET ljugit om att dom blivit våldtagna..

Skulle gärna vilja förstå varför tjejer ljuger om sånt. Är det för att man ska tycka synd om dom eller vad?
Är du kvinna eller man? Nyfiken på om tjejer erkänner sånt för killar.
Citera
2009-03-21, 13:45
Medlem
platypuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Är du kvinna eller man? Nyfiken på om tjejer erkänner sånt för killar.

Jag är tjej.
Citera
2009-03-21, 13:55
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Jag är tjej.
Låter som dina vänner är väldigt uppmärksamhetstörstande.

Killar som ljuger i syfte att få uppmärksamhet ljuger ofta om att de är bra på någonting. Tjejer som ljuger i syfte att få uppmärksamhet ljuger ofta om att det är synd om dem av någon anledning.

Tjejers lögner drar alltså oundvikligen med sig någon annan i lögnen som framstår som en elaking som t ex våldtagit henne.

Och naturligtvis gäller det inte alla och jada jada, men det är så jag upplevt saken, och har även förstahandserfarenhet ( flickvän ) som minsann blivit "våldtagen" eller åtminstone "sexuellt utnyttjad" när hon i själva verket varit otrogen.
Citera
2009-03-21, 14:24
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Haha, ja det måste fan hända ganska ofta med tanke på att jag känner 4 (!) personer som jag VET ljugit om att dom blivit våldtagna.
En vanlig feministisk litania är den om att "alla känner någon som blivit slagen av sin man, men ingen känner någon som slår kvinnor".

Den litanian sätts i lite perspektiv av dina uppgifter.

Citat:
- för att dölja egen skam och skuld
- hämndlystnad och maktbegär
- för att dölja otrohet
- för att få sympati och uppmärksamhet
- för att pröva partnerns känslor
- känslomässig störning och psykisk instabilitet eller sjukdom
Citera
2009-03-21, 14:30
Medlem
Citat:
Jag är tjej.
Det hedrar dig att du är så ärlig. Hur gamla är dina väninnor som ljugit om våldtäkt? Varför tror du att de ljuger om våldtäkter? Hämnas på en kille? Uppmärksamhet? Går det inflation i att ha blivit "våldtagen", ger det någon slags hög "offer"status i tjejgäng tror du?
Citera
2009-03-21, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bofredrik
Jag har hört feminister säga att en kvinna aldrig ljuger och att man alltid skall tro henne.
I så fall hade dessa 5 grabbar fått se fram emot ett antal år inlåsta...
Ofta är det invandrare som råkar ut för falska anmälningar och det är väl inget annat än rasism?

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67875333_852__,00.html

Läs mer här:

http://www.sourze.se/default.asp?itemId=10456673

Jag har hört våldtäktsmän neka att de våldtagit en kvinna. När jag ville diskutera det under Feminism och Jämställdhet blev min tråd flyttad

Fattar inte varför det är i sin ordning att säga att feminister ljuger?

Är det inte samma feminism och samma jämställdhet som diskuteras, om man säger att våldtäktsmän ljuger?

Båda påståendena är ju lika sanna!

Även om jag själv aldrig har mött en kvinna som ljugit om en våldtäkt, så skulle det aldrig falla mig in att säga att en kvinna aldrig ljuger om en våldtäkt.

Herre gud! Vi lever väl för fan i ett samhälle där alla kan ljuga hejvilt. Vilken idiot tror att en kvinna inte kan ljuga om en våldtäkt?

Problemet är att någon kan tro att en man blir DÖMD FÖR VÅLDTÄKT OM KVINNAN LJUGER...
Citera
2009-03-21, 16:33
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phei
Problemet är att någon kan tro att en man blir DÖMD FÖR VÅLDTÄKT OM KVINNAN LJUGER...
Problemet med feminismen är väl att den ser det som ett problem att människor "tror" det som är i överensstämmelse med verkligheten.
Citat:
Muha, 23, dömdes till fem års fängelse för grova våldtäkter och grov misshandel av sin fästmö - men allt var påhittat.
Fästmön satte dit honom med en falsk dagbok och falska förlovningsringar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article321120.ab
Citat:
Den 42-årige mannen dömdes till sju års fängelse i tingsrätten för att vid flera tillfällen ha våldtagit sin styvdotter. Men sedan flickan sagt att hon hittat på våldtäkterna släpptes mannen när hovrättsförhandlingarna avslutades förra veckan.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2412617.svd

Ett annat problem som feminismen har med verkligheten är att den ofta utgår ifrån att en man som inte döms för våldtäkt inte alls drabbas av händelsen och brottet han utsatts för.
Citat:
Dömd av kompisar
Många kompisar och folk i Johans omgivning dömde honom långt innan rättsväsendet och polisen sagt sitt. Vid ett tillfälle blev han illa misshandlad av ett gäng killar när han var på väg hem från stan. Han fick flera sms och telefonsamtal med hot och gliringar.

Historian höll inte
Efter två veckor ringde polisen och sa att Jennys historia inte höll. Den brast på flera ställen och åklagaren hade beslutat att lägga ner utredning. Dessutom hade flera av Jennys kompisar ändrat sig och vittnat om att hon var den som tagit kontakt med Johan under kvällen, satt sig bredvid honom, hållit honom i handen och kysst honom.
– Jag blev lättad förstås, säger Johan. Men samtidigt känns det knappt som att jag blivit rentvådd. Att bli anklagad för våldtäkt, att jag skulle ha utnyttjat någon sexuellt, det är så ofattbart och det sätter djupa spår.
Under lång tid efter det inträffade ville inte Johan vara på stan i Motala. Behövde han handla något åkte han till Linköping. Numera går han aldrig på krogen. Han berättar att han är med på fester, men när kompisarna går ut går han hem. Han har nästan slutat att dricka alkohol.
– Jag har sett Jenny på stan ett par gånger. Hon festar och ser ut att må bra. Det känns som att det är jag som är offret i det här. Jag har svårt att lita på tjejer. Ibland får jag en stor klump i halsen och nästan andnöd.

Har du funderat på att anmäla Jenny för att hon ljög?
– Ja, men jag orkar inte gå igenom en polisutredning en gång till så det kommer jag nog inte att göra. Jag har hört av kompisar att hon ska ha sagt att anledningen till att hon anmälde mig var att hon ville att jag skulle hamna i fängelse eller att hon ville ha pengar av mig. Men varför? Vi var ju bra vänner.
http://archive.corren.se/archive/2008/7/20/jt74r8z3bxpb52x.xml

Feminismen har gott om problem.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2009-03-21 kl. 16:37.
Citera
2009-03-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Problemet med feminismen är väl att den ser det som ett problem att människor "tror" det som är i överensstämmelse med verkligheten.http://www.aftonbladet.se/nyheter/article321120.abhttp://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2412617.svd

Ett annat problem som feminismen har med verkligheten är att den ofta utgår ifrån att en man som inte döms för våldtäkt inte alls drabbas av händelsen och brottet han utsatts för.http://archive.corren.se/archive/2008/7/20/jt74r8z3bxpb52x.xml

Feminismen har gott om problem.
Feminismen ställer till med gott om problem.
Citera
2009-03-21, 17:02
Medlem
platypuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
- för att dölja egen skam och skuld
- hämndlystnad och maktbegär
- för att dölja otrohet
- för att få sympati och uppmärksamhet
- för att pröva partnerns känslor
- känslomässig störning och psykisk instabilitet eller sjukdom

Jag tror faktist mest på att dom vill ha uppmärksamhet, sorgligt nog. För 3 av dom 4 jag vet ljugit har inte anmält utan endast sökt uppmärksamhet och pratat om det med sina vänner..
Citera
2009-03-21, 17:09
Medlem
platypuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Det hedrar dig att du är så ärlig. Hur gamla är dina väninnor som ljugit om våldtäkt? Varför tror du att de ljuger om våldtäkter? Hämnas på en kille? Uppmärksamhet? Går det inflation i att ha blivit "våldtagen", ger det någon slags hög "offer"status i tjejgäng tror du?

Dom var ungefär 16-17 år när dom ljög om det, & dom är självklart inte mina vänner längre pga sitt omogna & uppmärksamhetstörstande betéende.

Jag antar att det är för att dom vill ha uppmärksamhet. Av dom 4 jag vet ljugit om detta så har bara 1 anmält, så det är inte frågan om att hämnas på pojkvänner.

Nja, enligt mig är det inte status att ha blivit utsatt för hemska saker men dom tjejer jag vet som ljugit om detta har ju påstått sig blivit misshandlade & en massa annat hemskt också.. Så i vissa gäng är det nog status & det känns ganska hemskt att folk "tävlar" om vem som har det värst
Citera
2009-03-21, 18:11
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Jag tror faktist mest på att dom vill ha uppmärksamhet, sorgligt nog. För 3 av dom 4 jag vet ljugit har inte anmält utan endast sökt uppmärksamhet och pratat om det med sina vänner..
Precis!
Bland dem som inte gör polisanmälan, utan "bara" sprider ut rykten band vännerna, är det nog vanligare att man vill ha uppmärksamhet och sympati.
Bland dem som går hela vägen och polisanmäler hittar man nog mer av andra orsaker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in