2025-08-26, 17:55
Medlem
Zyclone-Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHenrik
Det är inget jag följer så det behöver du inte ta med mig

Kristendomen har många förgreningar och dom har olika kyrkor, vad det än är för skillnader så är dom inte överens. Har svårt att tro att deras syn på vad Gud skulle vara exakt samma men visst vi säger det. Hur som helst så rör jag inte kristendomen innan en eventuell återkomst av Jesus och då får han berätta vad kristendomen är, inte du och ingen präst.

Universum kan inte guida? Det vet du för att du har läst det eller? Det är helt ok om du vill leva efter det, kan jag få leva som om att universum guidar mig? Eller är det förbjudet på något sätt?

Du får leva hur du vill och tro på vad du vill, men kristendomen låter du bli. Du har så fel och att du inte tar in det är oroväckande.
Citera
2025-08-26, 17:56
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Vad jag menade med att jag inte förstod mig på andra religioner är allt krig och destruktiva livsstilar som förstör vår planet. Jag lever inte så och jag skulle må dåligt av en sådan livsstil för Gud/Universum visar mig att det inte är bra.

Vad menar du är som att uttala mig som Gud? Måste ju vara något mäktigt

Det jag syftar på det det jag angivit i tidigare inlägg där jag hänvisar till det du skrev i trådstarten.

Jag kan inte köra samma inlägg i en loop. Menar du inte det du skriver?

I varje inlägg du gör så låter det som att du tror att du är gud över oss andra.
Citera
2025-08-26, 18:05
Medlem
Zyclone-Bs avatar
Citat:
Det kommer man långt på 🙏🏻

Om jag står inför ett vägval i livet och vet inte vad jag ska göra så frågar jag Gud vad jag ska göra. Det kommer då upp möjligheter som inte tidigare fanns, nytt jobb tex. Jag känner då efter hur det känns i hjärtat och gör sedan mitt val utifrån det och jag följer alltid vad mitt hjärta säger är rätt. Så det är en känsla inifrån och händelser utifrån kombinerat. Det är ibland läskigt hur detta samspel fungerar. Det är jättesvårt att förklara detta för någon utan det måste själva upplevas.

Då får jag tyvärr avskriva det som svammel eller tecken på sjukdom. Du kan inte framkalla saker genom att be om det. Jag köper om du ber och finner styrka att utföra något.

Religion och Gudar har inget med materialism att göra. De är inga önskebrunnar, jultomtar eller andar i flaskor där du kan önskar dig det ena eller det andra.
Det har att göra med att stärka och ena folk med gemenskap. Att få människor att finna sig själva och meningen med livet. Det ger styrka som gör att människor vågar möta motgångar de annars inte skulle klara av mentalt.
Citera
2025-08-26, 18:16
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyclone-B
Du får leva hur du vill och tro på vad du vill, men kristendomen låter du bli. Du har så fel och att du inte tar in det är oroväckande.
Jag bryr mig inte om kristendomen, trodde att du hade förstått det. I alla fall inte innan Jesus återkomst
Citera
2025-08-26, 18:19
Avstängd
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeliSotilas
Gud har alltid rätt

Det vet jag inte för jag vet inte ens vad Gud är
Citera
2025-08-26, 18:29
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyclone-B
Då får jag tyvärr avskriva det som svammel eller tecken på sjukdom. Du kan inte framkalla saker genom att be om det. Jag köper om du ber och finner styrka att utföra något.

Religion och Gudar har inget med materialism att göra. De är inga önskebrunnar, jultomtar eller andar i flaskor där du kan önskar dig det ena eller det andra.
Det har att göra med att stärka och ena folk med gemenskap. Att få människor att finna sig själva och meningen med livet. Det ger styrka som gör att människor vågar möta motgångar de annars inte skulle klara av mentalt.
Det gör du helt rätt i.

För mig handlar det om livet man lever, jag är väldigt nöjd med mitt liv, speciellt när man ser tillståndet i dagens samhälle.
Jag skrev här för att jag vill dela med mig av det som hjälpt mig igenom denna konstiga värld.

Om du inte känner att det är något för dig så är det bara att läsa något annat som passar dig bättre, jag tvingar inte dig till någonting
Citera
2025-08-26, 19:15
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Vad kan man förvänta sig i ett omoget samhälle? Det är bara att låta dom idiotförklara sig själv, det är många bra på idag.

Vad exakt allsmäktig betyder vet jag inte men eftersom Gud är allt enligt mig, hela oändliga universum, allt vi kan se och inte se så anser jag han allsmäktig. Vad vi kan se är en väldigt liten del faktiskt, tror att det är en liten del av en procent av allt ljus som vi med våra ögon kan se. Att sen bilda sin världsuppfattning med den begränsade synen och avfärda allt annat som overkligt är lite fjantigt.
Hur som helst så är Gud för mig allt, en kraft, ett medvetande som genomsyrar allt. För mig är denna kraft ren kärlek, det är det som håller ihop allt och driver allt framåt. Det är så Gud pratar med mig och det är därför jag känner han bäst i mitt hjärta, jag har aldrig hört någon röst.
Men Gud vet, ser och känner allt eftersom Gud är allt, enligt min syn på Gud. Jag har sedan lämnat över allt planering åt Gud då det ändå är bortom min kontroll och det är det bästa jag gjort, Gud vet mer vad jag egentligen vill då han känner mig bättre än vad jag själv känner mig själv. Gud vet bättre vad jag vill och behöver än vad jag själv vet.

Jag har en bön och bara en, "Må Guds vilja ske!"
Sen brukar jag så klart be lite lätt, "Snälla Gud hjälp barnen" eller något liknande men "Må Guds vilja ske!" är min bön. Så länge Guds vilja sker är allt bra. Jag menar, vem är jag att be om något som går emot Guds vilja? Ska jag ändra Guds plan?
Intressant faktiskt men vad jag förstår så vet Gud allt om allt och alla. Redan innan vi föds så borde han reda veta hur just hela MITT liv kommer att se ut. Det är ju förutsett. Guds vilja.
Vad är då vitsen med att be om nåt? Varför inte bara leva och vara tacksam för det liv jag fått och lever?
Citera
2025-08-26, 19:45
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Intressant faktiskt men vad jag förstår så vet Gud allt om allt och alla. Redan innan vi föds så borde han reda veta hur just hela MITT liv kommer att se ut. Det är ju förutsett. Guds vilja.
Vad är då vitsen med att be om nåt? Varför inte bara leva och vara tacksam för det liv jag fått och lever?
Håller fullständigt med dig
Citera
2025-08-26, 21:00
Medlem
Mycket god, jag har utvecklat Abrahams fönster, en dröm för många bekräftar Gud till mig. Jag är givetvis friskriven religioner, vilket är A och O, jag vet till och med vem Muhammed är med hundra procent säkerhet. Och även vem det är i Bibeln.

Så ja, min relation med Gud är väldigt tydlig och korrekt.
Citera
2025-08-27, 08:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Vi har Moses och profeterna och framför allt Jesus. De säger vad Gud vill med oss och om vi vill något med Gud kan vi be.
Citera
2025-08-27, 10:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Vem kunde tro att en trådstart grundad i subjektivt, overifierbart ofalsifierbart nonsens inte skulle ge något av värde?
Citera
2025-08-27, 12:04
Medlem
Citat:
Många säger att de tror på Gud – men hur många lever faktiskt i kontakt med Honom? Jag själv upplever en nära relation med Gud, men den liknar inte det jag ser i samhället eller i dagens religioner. Det Gud visar mig går ofta rakt emot den livsstil som präglar världen idag.
Vi lever i en tid av stress, oro och ohälsa. Människor är svaga mentalt, fysiskt och andligt. Det är som om vi bländas av yttre lockelser, medan hjärtat – där Gud talar – blir kvävt. Är det konstigt att vår värld ser ut som den gör, med våld, splittring och hopplöshet?
Att säga att man är troende räcker inte om man inte lyssnar på Guds röst. Man kan inte se klart om hjärtat är som en flaska full av vatten och grus som ständigt skakas om. Först när flaskan får stå still och gruset sjunker, kan man se igenom. Så är det också med vårt inre – vi behöver stillhet för att kunna höra Gud.

Därför vill jag uppmana dig som vill men kanske inte känner kontakt med Gud:
• Ta tid att stilla ditt hjärta.
• Sök Gud inte i TV:n, mobilen eller i begäret – utan inom dig.
• Lyssna på vad Han säger om ditt liv och hur du lever.

Det kan vara svårt och ibland smärtsamt att möta sanningen om sig själv. Men just därför är det så brådskande att vända sig till Gud. För vår egen skull, för våra barns skull, för hela skapelsens skull.
Gud försöker hela tiden nå dig – frågan är om du vågar öppna ditt hjärta.

Har du en stark och tydlig relation med Gud? Känner du igen dig i dagens stora religioner?

Henrik - du bekymrar dig om hur andra är, lägger ut mycket text om andra. Andra personer som du kallar "du".
Har du tänkt på hur mycket energi och text du lägger ut - om hur andra förhåller sig.
Men om dig säger du bara att du har en nära relation. Ok det säger faktiskt inte så mycket. Vad innebär det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in