• 1
  • 2
2025-08-25, 16:00
Medlem
TheHenriks avatar
Många säger att de tror på Gud – men hur många lever faktiskt i kontakt med Honom? Jag själv upplever en nära relation med Gud, men den liknar inte det jag ser i samhället eller i dagens religioner. Det Gud visar mig går ofta rakt emot den livsstil som präglar världen idag.
Vi lever i en tid av stress, oro och ohälsa. Människor är svaga mentalt, fysiskt och andligt. Det är som om vi bländas av yttre lockelser, medan hjärtat – där Gud talar – blir kvävt. Är det konstigt att vår värld ser ut som den gör, med våld, splittring och hopplöshet?
Att säga att man är troende räcker inte om man inte lyssnar på Guds röst. Man kan inte se klart om hjärtat är som en flaska full av vatten och grus som ständigt skakas om. Först när flaskan får stå still och gruset sjunker, kan man se igenom. Så är det också med vårt inre – vi behöver stillhet för att kunna höra Gud.

Därför vill jag uppmana dig som vill men kanske inte känner kontakt med Gud:
• Ta tid att stilla ditt hjärta.
• Sök Gud inte i TV:n, mobilen eller i begäret – utan inom dig.
• Lyssna på vad Han säger om ditt liv och hur du lever.

Det kan vara svårt och ibland smärtsamt att möta sanningen om sig själv. Men just därför är det så brådskande att vända sig till Gud. För vår egen skull, för våra barns skull, för hela skapelsens skull.
Gud försöker hela tiden nå dig – frågan är om du vågar öppna ditt hjärta.

Har du en stark och tydlig relation med Gud? Känner du igen dig i dagens stora religioner?
Citera
2025-08-25, 16:06
Medlem
Vilken av alla gudar pratar vi om?
Citera
2025-08-25, 16:13
Medlem
Barntorpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHenrik
Många säger att de tror på Gud – men hur många lever faktiskt i kontakt med Honom? Jag själv upplever en nära relation med Gud, men den liknar inte det jag ser i samhället eller i dagens religioner. Det Gud visar mig går ofta rakt emot den livsstil som präglar världen idag.
Vi lever i en tid av stress, oro och ohälsa. Människor är svaga mentalt, fysiskt och andligt. Det är som om vi bländas av yttre lockelser, medan hjärtat – där Gud talar – blir kvävt. Är det konstigt att vår värld ser ut som den gör, med våld, splittring och hopplöshet?
Att säga att man är troende räcker inte om man inte lyssnar på Guds röst. Man kan inte se klart om hjärtat är som en flaska full av vatten och grus som ständigt skakas om. Först när flaskan får stå still och gruset sjunker, kan man se igenom. Så är det också med vårt inre – vi behöver stillhet för att kunna höra Gud.

Därför vill jag uppmana dig som vill men kanske inte känner kontakt med Gud:
• Ta tid att stilla ditt hjärta.
• Sök Gud inte i TV:n, mobilen eller i begäret – utan inom dig.
• Lyssna på vad Han säger om ditt liv och hur du lever.

Det kan vara svårt och ibland smärtsamt att möta sanningen om sig själv. Men just därför är det så brådskande att vända sig till Gud. För vår egen skull, för våra barns skull, för hela skapelsens skull.
Gud försöker hela tiden nå dig – frågan är om du vågar öppna ditt hjärta.

Har du en stark och tydlig relation med Gud? Känner du igen dig i dagens stora religioner?
Jag håller med dig i sak, men har svårt för predikanter (”Si och så ska det va'!”). Var och en måste hitta Gud på sina egna villkor.
Som svar på frågorna svarar jag ja på den första och på den andra känner jag igen mig i kristendomen. Fadern, Sonen och Den Helige Ande är självklara för mig. Principiellt är jag lutheran, men undviker dogmer till vardags.
Citera
2025-08-25, 16:23
Medlem
Jag har dålig kontakt med gud,det var länge sedan jag hörde nåt från han....
Citera
2025-08-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped
Jag håller med dig i sak, men har svårt för predikanter (”Si och så ska det va'!”). Var och en måste hitta Gud på sina egna villkor.
Som svar på frågorna svarar jag ja på den första och på den andra känner jag igen mig i kristendomen. Fadern, Sonen och Den Helige Ande är självklara för mig. Principiellt är jag lutheran, men undviker dogmer till vardags.

Pandeismens gud har jag haft anknytning till flera gånger och jag har bra sätt att komma i kontakt med den igen.

Lärt mig att minimera skada på andra via denna.
Citera
2025-08-25, 16:26
Medlem
Jo, tackar som frågar.
Den är ganska avspänd. Han skiter i mig och jag skiter i honom och det är båda nöjda med.
Citera
2025-08-25, 16:37
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag brukar snacka med Oden när jag är riktigt full.

När jag tagit LSD brukar jag ha djupa diskussioner med Ra.
Citera
2025-08-25, 16:41
Medlem
Barntorpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Pandeismens gud har jag haft anknytning till flera gånger och jag har bra sätt att komma i kontakt med den igen.

Bra! Jag har ungefär samma upplevelse som du, det lindrar verkligen, och man blir mer harmonisk.
Citera
2025-08-25, 16:42
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Vilken av alla gudar pratar vi om?
Jag pratar om Gud som i universum och allt det inkluderar, allt som vi förstår och allt vi inte förstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Gemsen
Jag har dålig kontakt med gud,det var länge sedan jag hörde nåt från han....
Vad synd, om du kan känna ditt hjärta så lyssna där, jag hör inte Gud prata i ord, jag känner han i hjärtat.

Citat:
Ursprungligen postat av trmg

Låter bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Jo, tackar som frågar.
Den är ganska avspänd. Han skiter i mig och jag skiter i honom och det är båda nöjda med.
Vad tråkigt, Tror dock inte att han skiter i dig, du är en del av han då han är i allt överallt

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag brukar snacka med Oden när jag är riktigt full.

När jag tagit LSD brukar jag ha djupa diskussioner med Ra.
Hoppas att det ger dig något bra
Citera
2025-08-25, 17:26
Medlem
senhackarens avatar
Jag brukar tala med ett träd eller ett stenblock då och då. Upplever att jag få bättre svar där. Halmgubben i de blå har jag aldrig sett.
Citera
2025-08-25, 17:52
Medlem
TELAVIV91s avatar
Om gud finns och Jesus återvänder ser jag mig som en blivande medlem i "the resistance", som i tv-serien V.
Citera
2025-08-25, 17:54
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHenrik
Jag själv upplever en nära relation med Gud, men den liknar inte det jag ser i samhället eller i dagens religioner. Det Gud visar mig går ofta rakt emot den livsstil som präglar världen idag.

Du kanske upplever något som andra inte upplever. Så vad säger att det du upplever är rätt då? Det kan ju lika gärna vara de andra som upplever något annat som har rätt.

Då kanske du har fel och då lever fel. Så tokigt det skulle vara.

Jag själv har ingen relation med någon som inte finns, men tackar som frågar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in