2025-08-26, 13:06
Avstängd
Olivoljetorsks avatar
jag förstår inte vad Gud är
Citera
2025-08-26, 13:20
Medlem
slagskotts avatar
Min livsåskådning säger att de tio buden är något som man ska leva efter men jag saknar helt tro
Citera
2025-08-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Min livsåskådning säger att de tio buden är något som man ska leva efter men jag saknar helt tro

Då är det dags att byta livsåskådning.
Svårt att se vad poängen skulle vara med att leva efter att sabbaten är helig, att man inte får avbilda Gud, ej missbruka hans namn och ej tro på några andra gudar, om man är ateist.
Citera
2025-08-26, 15:25
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHenrik
Jo visst kan det vara så, det är helt ok. Min syn på Gud kanske senare då utvecklas till den som skulle vara rätt
Huvudsaken för mig är att vi försöker att leva i ett med vår omgivning och att vara en god kraft för oss själva och andra. Det försöker i alla fall jag göra. Du kanske har något bättre sätt att leva på och då tycker jag att du kan dela med dig av det så att du kan hjälpa andra utvecklas

Fast nu har du hittat på en helt egen gud och du får det att låta lite som att du faktiskt (omedvetet ?) ser dig själv som gud.

Om man då ska förstå det ihop med trådstarten så handlar det här om att de som inte lever som du tycker att man ska leva, lever fel. Låter extremt trångsynt..sorry.
Citera
2025-08-26, 16:26
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Då är det dags att byta livsåskådning.
Svårt att se vad poängen skulle vara med att leva efter att sabbaten är helig, att man inte får avbilda Gud, ej missbruka hans namn och ej tro på några andra gudar, om man är ateist.

Jag minns inte alla men knulla inte grannen, mörda inte och ta inte andras grejer - kanooon
Citera
2025-08-26, 16:45
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegernsDoft
Hur kan man ha en god relation till någon vars existens ej är bekräftad. Jag har envgod relation till min hypotetiska framtida granne med stora lökar som jag fantiserar om säger jag då
För mig finns universum/naturen och det är det som är min Gud så tycker att det fungerar bra och har gjort under många år, det har hjälpt mig mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
jag förstår inte vad Gud är
Hoppas att du en dag gör för det kan hjälpa dig mycket, är i alla fall jag övertygad om

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Fast nu har du hittat på en helt egen gud och du får det att låta lite som att du faktiskt (omedvetet ?) ser dig själv som gud.

Om man då ska förstå det ihop med trådstarten så handlar det här om att de som inte lever som du tycker att man ska leva, lever fel. Låter extremt trångsynt..sorry.
Det är möjligt, men jag har fått mycket hjälp i livet tack vare det. En stor personlighets förändring till det bättre, mycket stabilare än när jag var ung och vilsen.

Men ser mig som Gud gör jag inte. En del av Gud, men det ser jag oss alla som eftersom vi alla är en del av universum, inget konstigt med det tycker jag
Citera
2025-08-26, 17:12
Avstängd
Olivoljetorsks avatar
[QUOTE

Hoppas att du en dag gör för det kan hjälpa dig mycket, är i alla fall jag övertygad om

[/quote]

Lite svårt att veta när den här Gud varken syns, hörs, luktar , märks eller på nåt sätt kan mätas eller studeras.
Citera
2025-08-26, 17:16
Medlem
kalkryggars avatar
Det är möjligt, men jag har fått mycket hjälp i livet tack vare det. En stor personlighets förändring till det bättre, mycket stabilare än när jag var ung och vilsen.[/quote]

Det är möjligt. Men samma kan väl gälla de andra som har en annan syn och upplevelse. De måste väl då ha exakt lika mycket rätt som vad du har? Därför blir det så knepigt när du på något sätt uttalar att de har fel eftersom de inte gör som du gör.

Citat:
Ursprungligen postat av TheHenrik
Men ser mig som Gud gör jag inte. En del av Gud, men det ser jag oss alla som eftersom vi alla är en del av universum, inget konstigt med det tycker jag

Fast du uttalar dig som om du vore gud.

Citat:
Ursprungligen postat av NegernsDoft
Hur kan man ha en god relation till någon vars existens ej är bekräftad. Jag har envgod relation till min hypotetiska framtida granne med stora lökar som jag fantiserar om säger jag då

Mmmmm.. jag har också en god relation till din framtida granne.
Citera
2025-08-26, 17:37
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Citat:
Lite svårt att veta när den här Gud varken syns, hörs, luktar , märks eller på nåt sätt kan mätas eller studeras.
Gud är en kraftkälla med energin som följer dig överallt vart du än går det är osynligt för dig liten stråle glider ner i ditt huvud från Gud. Man känner av kraften och man kan se med 3e ögat i spegeln är det lättast. Kolla lite på ovanför av ditt huvud så du ser vit nyans. Övning ger färdighet! När du ser detta tror du på mig. Lycka till.
Citera
2025-08-26, 17:40
Avstängd
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeliSotilas
Gud är en kraftkälla med energin som följer dig överallt vart du än går det är osynligt för dig liten stråle glider ner i ditt huvud från Gud. Man känner av kraften och man kan se med 3e ögat i spegeln är det lättast. Kolla lite på ovanför av ditt huvud så du ser vit nyans. Övning ger färdighet! När du ser detta tror du på mig. Lycka till.

Förstod noll av ditt svammel.
Citera
2025-08-26, 17:45
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är möjligt. Men samma kan väl gälla de andra som har en annan syn och upplevelse. De måste väl då ha exakt lika mycket rätt som vad du har? Därför blir det så knepigt när du på något sätt uttalar att de har fel eftersom de inte gör som du gör.

Fast du uttalar dig som om du vore gud.

Mmmmm.. jag har också en god relation till din framtida granne.

Vad jag menade med att jag inte förstod mig på andra religioner är allt krig och destruktiva livsstilar som förstör vår planet. Jag lever inte så och jag skulle må dåligt av en sådan livsstil för Gud/Universum visar mig att det inte är bra.

Vad menar du är som att uttala mig som Gud? Måste ju vara något mäktigt
Citera
2025-08-26, 17:53
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Citat:
Förstod noll av ditt svammel.
Gud har alltid rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera