Citat:
Ursprungligen postat av
byttan
Fast då behöver hon först o främst fatta att hon har den diagnosen, just nu är hon i förnekelse vilket inte är så ovanligt. Anorexi och ätstörningar över lag är komplexa sjukdomar, inget man bara "tar tag i" tyvärr.
Alltså....Jag är ju fortfarande lite partisk i det här, men jag tror att hon medvetet svälte sig själv (iallafall till.en början) för att få vården att tro att hon var sjuk. Under lång tid upprepade hon ju för vården att hon hade diarré hela tiden och att hon inte kunde äta, men trots alla undersökningar hittade man inget fel. När hon inte fick gehör för sina symtom bestämde hon sig för att gå ned snabbt och mycket i vikt för att kunna visa att hon “visst är sjuk”.Problemet var bara att den drastiska viktnedgången inte tolkades som ett tecken på någon fysisk sjukdom, utan som ett återfall i anorexi. Där tror jag att hon fick panik, för det var inte den reaktionen hon hade räknat med. Hon trodde att den snabba viktnedgången skulle få vården att tro på hennes berättelse, inte leda till en psykiatrisk diagnos.Att hon fortsätter äta sparsamt nu kan mycket väl vara en blandning av ett ätstörningsbeteende en låg vikt i sig kan orsaka. Men inte en djup anorexi i klassisk mening....mer ett mönster där hon håller sig på en låg nivå för att fortsätta framstå som sjuk, samtidigt som kroppen reagerar på svälten med symtom som hon sedan då använder som “bevis” för sitt fortsatta "dåliga" mående.