Citat:
Ursprungligen postat av
Badou
Ja det är så märkligt att hon går på det. Och dessutom att hon på riktigt trodde att vården försökta svälta A när hon i själva verket behandlades för refeeding syndrome. Att hon smugglade in Proteinbars trots att det kunde innebära livsfara för A visar hur hjärntvättad hon är. Men tror också hon är för dum/inkompetent och därför hon på riktigt tror att hon (och chatGPT) vet bättre än läkare. Mamman pratade ju för ett tag sen att hon ska börja med naturmedicin och snackade ner vården (som vanligt), för naturläkemedel mm är tydligen bättre än den svenska sjukvården. Och det första hon gör är att överdosera örtte så hon blir yrslig och illamående 😅 det är jättekorkat att experimentera med naturläkemedel om man står på receptbelagd medicin utan att rådfråga sin läkare om det är OK först. Trodde de flesta människor insåg det.
Det där kommer jag aldrig förstå hur Heidi tänkte när hon smugglade in mat till Alice. Refeeding syndrome kan vara livsfarligt, och i det läget Alice befann sig i hade Heidi faktiskt kunnat skada henne allvarligt. Det är ju självklart att vårdpersonal inte sitter på ronden i fikarummet och dividerar om vilken “stackars patient” de ska svälta som nästa offer. Att Alice inte fick smör eller salt till maten handlade inte om elakhet eller härskarteknik, det var uträknat och hade ett medicinskt syfte. I det allvarliga läget hon var i spelade det ingen roll om hon hade anorexi eller inte, hon hade behandlats för refeeding syndrome oavsett. Men jag tror fortfarande att den största anledningen till att hon blev så mager var att hon medvetet svälte sig själv till den låga vikten för att kunna visa vården att hon är sjuk och inte kan ta upp någon som helst näring, att allt bara “rinner rakt igenom”. Det är tyvärr inte ovanligt att man gör så när man vill vara sjuk och ingen sjukdom hittas. Problemet var att det slog fel för Alice, och istället för att få en somatisk förklaring fick hon en psykisk diagnos dvs anorexi. Det var ju inte så planen skulle bli. Därför började hon leta efter sätt att prata sig ur den diagnosen, vilket hon gjorde genom att påstå att lamotrigin var orsaken till hennes kraftiga diarréer och viktnedgång.“Så fort jag slutade med den, slutade diarréerna och jag ökade i vikt.” Så fort går det inte, och för någon som påstår sig vara så insatt och medveten om sin egen sjukdomsbild är det märkligt att tanken på medicinbiverkningar inte slagit henne tidigare.