• 1
  • 2
2025-07-23, 00:25
Medlem
I Flashback följer vi goda medborgare ett regelverk.

Moderator Ruskigbuss har agerat egensinnigt och utanför ramarna för vad är en legitim objektion till en tråd fått för sig, utan god anledning, för att radera tråden "Om Franciscus vaknar till liv igen? Vad göra?" som låg placerad i delforumet för religion.

Som bekan har praxis länge varit i denna forum att spekulativ teologi tillåts (finns många exempel; Är artificiell intelligens antikristus?, Vad händer efter döden?, Har gud skapat aliens också?, Trodde påven på gud innerst inne?, Blir svenska Arborelius ny påve?, Lever vi i den sista tiden?) och det är inte upp till Ruskigbuss att bestämma vilka som godkänns eller inte utan närmare specifikationer som tillåter ett objetivt kriterium att ta form.

Ruskugbuss har vägrat att utveckla sin uppge sin resonemang för hens godtyckliga raderande. Detta framgår från mina samtal med hen i privata meddelanden:

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Hej,

Vill du vara vänlig att få Odovacers ursprungliga tråde "Om Franciscus vaknar till liv igen? Vad göra?" att återuppstå från papperskorgen?

Jag tror inte det du skrev; "Återkom om han gör det" är en bra motivation.
Nej.
/Mod
Så, vad är din motivation till det? Det är till allmänhetens gagn att veta varför trådar raderas.

Motivationen har jag skrivit.
/Mod
Tack för svar.

Är det någon idé att jag insisterar på att du ska ge ett mer utförligt motiviation (en som i min mening faktist går att förstå utifrån Flashbacks regelverk)?
Nej.
/Mod

I vår kristna tro är återuppstånd något som är fullt legitimt att fråga sig då både Lazaros och Jesus återuppstod från de döda och katolska kyrkan har alltid varit öppen för möjligheten att mirakler händer. Så frågan är legitimt om en mirakel skulle hända och Påve Franciskus skulle återuppstå från de döda. Ingen ateist-moderator eller moderator med annan dold agenda eller dålig argumentation för sin sak borde ges fri hand att agera agensinnigt mot legitima frågerställningar.

Det sagt vill jag än än gång be tråden att återskapas från papperskorkern, precis som Lazaros återuppstod från de döda. Jag hoppas inte att detta är att be om mirakel.
Citera
2025-07-23, 00:53
Medlem
kalkryggars avatar
Kan nog vara så att moderatorn har agerat ur ett perspektiv av vad som är möjligt i verkligheten. Bara för att någon hävdar att man är kristen så betyder det inte att sago-magin helt plötsligt skulle kunna gälla.

Så tänker moderatorn att det inte finns anledning till den tråden "om" något händer, som vi vet med 100% säkerhet inte kan hända.

Så är det nog.
Citera
2025-07-23, 00:55
Medlem
Jag kan hitta tråden. Kan du länka?
Citera
2025-07-23, 01:02
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Jag kan hitta tråden. Kan du länka?
Det var ett litet tag sedan den hamnade i papperskorgen, så inte konstigt att den var svår att hitta
(FB) Om Franciscus vaknar till liv igen? Vad göra?
Citera
2025-07-23, 01:28
Medlem
IRMEs avatar
Jag tycker frågeställningen är legitim och intressant. Passar utmärkt under religion i min mening. Det är väl inget konstigare än något annat religiöst.
Citera
2025-07-23, 01:32
Medlem
StoreSvartes avatar
Ett exempel på en moderator som beter sig som en fittig krogvakt med en väldigt dålig attityd.
Citera
2025-07-23, 01:41
Moderator
Fear2bes avatar
Det är inte din sak att klaga över modereringen av andra användares trådar. Det blir haveristiskt när moderatorn ska svara både trådskaparen och övriga som inte har deltagit i den processen.
Citera
2025-07-23, 01:42
Moderator
Ruskigbusss avatar
Anledningen stod ju tydligt: "Återkom om han gör det."

Har han återkommit?
Citera
2025-07-23, 01:48
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Ett exempel på en moderator som beter sig som en fittig krogvakt med en väldigt dålig attityd.

Ja, tyvärr är det många moderatorer som beter sig så ofta.

Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det är inte din sak att klaga över modereringen av andra användares trådar. Det blir haveristiskt när moderatorn ska svara både trådskaparen och övriga som inte har deltagit i den processen.

Ja - det är väl mot reglerna tror jag också. Allt för att tysta folket.

Citat:
Anledningen stod ju tydligt: "Återkom om han gör det."

Har han återkommit?
Vem vet?

Men även om inte så är väl all teologisk diskussion teoretisk och det går ju inte att bevisa i praktiken.
Citera
2025-07-23, 01:51
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME

Ja - det är väl mot reglerna tror jag också. Allt för att tysta folket.

Nej, att driva andras frågor är klassisk rättshaverism. Man ser det på att de inte ens har någon egen anledning till att bråka utan vill bråka för bråkandets skull.
Citera
2025-07-23, 02:25
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Nej, att driva andras frågor är klassisk rättshaverism. Man ser det på att de inte ens har någon egen anledning till att bråka utan vill bråka för bråkandets skull.

Kan man inte se det som att någon annan tycker att trådens ämne är intressant, även om TS inte orkar bråka?

/VV
Citera
2025-07-23, 02:30
Medlem
Citat:
Nej det är det inte. I svenska rikets rättstat händer det hela tiden, och så händer det också i flertalet nationer ute i världen. Vet inte varifrån du fått dina juridiska uppfattningar från.

Vad gäller här var jag intresserad av att kommentera i tråden vars trovärdighet jag kan styrka med min historik av kommentarer i Flashback. Jag är alltså inte ute av att återuppskapa en tråd bara för att ("rättshaverisk").

Det sagt är det även så legitimt att ta upp frågan för andra användares skull. Nybörjare ska inte behöva behandlas illa av enväldiga moderatorer, det i sig är en princip som går i hand med forumets bevarande något som admins ständigt diskuterar som ett imperativ. Det är alltså även för foruments bästa att när moderatorer agerar bortom principerana som upprätthåller det frias order här att ärenden som denna måsta måste beaktas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in