• 5
  • 6
2025-07-30, 13:48
Medlem
Giant Squids avatar
Ruskigbuss kommentarer hade passat bättre som diskussionsinlägg i den slängda tråden.
Om man tror på reinkarnation så har ju alla återuppstått på ett eller annat sätt.
Dalai Lama är ju en religiös ledare som ständigt återföds.
Citera
2025-07-30, 15:12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
På Flashback bör du givetvis få sprida DIN obildade och aktivistiska dynga hur mycket du vill, när det är On Topic, det är jag verkligen helt för! Kör hårt bara, men kom alltså ihåg: Håll dig till Topic!

Det är väl självklart att man alltid ska hålla topic. Det håller jag hårt på.

Citat:
Vv kom också ihåg att det här metaforumet INTE är till för sånt. Dina åsikter om religion är sånt som du ska diskutera i lämpliga trådar i Religion.

Självklart och därför diskuterar jag inte mina åsikter om religion här i denna delen.

Citat:
Det fetade har du möjligen rätt i, dvs att Ruskigbuss här motiveras av en religionsfientlig agenda. Och isf är han ju helt olämplig som moderator i Religion.

Jag har aldrig hävdat att den ruskige motiveras av "en religionsfientlig agenda". Det kan nog vara viktigt att notera att hen inte yttrat sig om detta och då ska du nog vara försiktig att uttrycka dig så förnedrandes om en moderators aktion.

Det var jag som motiverade hur det borde vara vilket också kan förklara moderatorns aktion.
Citera
2025-07-30, 15:23
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ja, du verkar vilja insinuera att om man tror på gudar så är man jättekorkad. Vilket jag skulle säga är ett alltför simplistiskt sätt att se på det hela. Jag tycker absolut inte att det är rimligt att en moderator ska kunna utgå från att alla på Flashback "vet till 100% att det inte finns en gud".

Med tanke på hur många religiösa men samtidigt jättesmarta människor det finns, och även den otroligt stora mängden normalsmarta och religiösa, så är det tämligen uppenbart att ateism inte är något som kommer relativt automatiskt med intelligens.

Vill här även tillägga att skälet till åldersgränsen på Flashback är juridisk och har inget att göra med höja nivån att göra.

Nu har vi inte fått någon stor klarhet i varför den tråden togs bort. Jag motiverade det enligt sunt förnuft. Alltså från det som moderatorn gav oss.
Citera
2025-07-30, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nu har vi inte fått någon stor klarhet i varför den tråden togs bort. Jag motiverade det enligt sunt förnuft. Alltså från det som moderatorn gav oss.
Och jag motiverade varför jag inte håller med om ditt påstående "Nja, som moderator så måste man utgå ifrån att alla är 18 år och uppåt. Då kan man anta att de har en grundskola och sannolikt även ett gymnasium i väska. Då vet man till 100% att det inte finns någon gud om man är vid sina goda vätskors tillstånd."

Men en vidare diskussion om varför jag tycker det är bullshit, även om jag nu är tämligen övertygad om att det inte finns några gudar, skulle fokusera mer på din premiss (att det är orimligt att tro på gudar) än på moderatorsrollen, snarare än slutsatsen (att en moderator kan utgå från att folk förstår att det inte finns gudar) så jag lämnar den diskussionen i den här tråden.
Citera
2025-07-30, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Här kan man inte annat göra än att hålla med.
Påven är ju STARKT knuten till den kristna kyrkan och därmed religion.

Om det då betyder att trådens frågeställning ska hamna där eller ej, kan man ju fundera på.
Om någon skulle starta en tråd 'Om Stalin återuppstod, vad skulle då hända i Ryssland?', kan man ju också fundera på.
Var skulle den hamna?
I Politik?

/VV
Se ett av mina tidigare inlägg. Det finns massor av hypotetiska frågor i fysik, politik och juridik. Det är ju onekligen ironiskt om hypotetiska frågeställningar inte får finnas i just religion

Och som sagt, frågan är ju vad som skulle hända med den nuvarande påven. Jag har svårt att se hur den frågan hade kunnat platsa bättre på något annat ställe.

Admin har ju till och med sagt att det kastas för många trådar. Visserligen då inte ur ett felplaceringsperspektiv utan ett kvalitetsperspektiv, men det är ändå intressant i sammanhanget. (FB) Varning! Papperskorgen har för HÖG kvalitet! HJÄLP!!!

En del mods påminner verkligen om dörrvakter med hävdelsebehov. Fast jag kan ha viss förståelse ibland också. Det är ju inte direkt tre idioter om året de får hantera.
Citera
2025-07-30, 16:12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Och jag motiverade varför jag inte håller med om ditt påstående "Nja, som moderator så måste man utgå ifrån att alla är 18 år och uppåt. Då kan man anta att de har en grundskola och sannolikt även ett gymnasium i väska. Då vet man till 100% att det inte finns någon gud om man är vid sina goda vätskors tillstånd."

Men en vidare diskussion om varför jag tycker det är bullshit, även om jag nu är tämligen övertygad om att det inte finns några gudar, skulle fokusera mer på din premiss (att det är orimligt att tro på gudar) än på moderatorsrollen, snarare än slutsatsen (att en moderator kan utgå från att folk förstår att det inte finns gudar) så jag lämnar den diskussionen i den här tråden.

Ja det är nog bra att du gör det för detta börjar låta snurrigt. Min motivering är naturligtvis vad någon med sunt förnuft använder. Ganska simpelt.
Citera
2025-07-30, 16:12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
I Flashback följer vi goda medborgare ett regelverk.

Moderator Ruskigbuss har agerat egensinnigt och utanför ramarna för vad är en legitim objektion till en tråd fått för sig, utan god anledning, för att radera tråden "Om Franciscus vaknar till liv igen? Vad göra?" som låg placerad i delforumet för religion.
[...]
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Anledningen stod ju tydligt: "Återkom om han gör det."

Har han återkommit?
Även om inte Franciscus har återuppstått så har tråden gjort det.
Jag plockade upp den från papperskorgen och flyttade till "Konspirationer och alternativa teorier".

/moderator i KoAT
Citera
2025-07-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Även om inte Franciscus har återuppstått så har tråden gjort det.
Jag plockade upp den från papperskorgen och flyttade till "Konspirationer och alternativa teorier".

/moderator i KoAT
Tack.

Dock undrar jag om det verkligen passar in där. Det finns trådar om utomjordisk liv och religion som är spekulativa och tråda r som frågar sig om utomjordingar har egna "Jesusar". Vi måste reda upp bättre hur spekulativ ska hanteras. Spekulativ teologi, inklusive exoteologi, är inte "alternativa teorier och konspirationer". Det är en legitim om än begränsad akademisk fält, samma sak som demonologi.
Citera
2025-07-30, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det jag menade var att om användare som inte har skapat en tråd gräver i papperskorgen bara för att det är kul att klaga på moderering så är det lite haveristiskt.

Ja, ok. Det kan jag gå med på.
Citat:
Om vi tar ett exempel på en trådstart om huruvida Påven kan besegra Church of Unitology genom att slåss med sin magiska stav så är det inte något som platsar i religionsforumet då Church of Unitology är en fiktiv religion och då religionsforumet inte handlar om självförsvar och så vidare. Visst det är en aning av ett halmgubbesvar men det är inte allt för långt ifrån "Om Franciscus vaknar till liv igen? Vad göra?". Jag vet att det är roligt att diskutera allt möjligt trams men gör det på rätt ställe. Även om du eller jag kanske inte är så religiösa så finns det de som vill diskutera religion seriöst utan fantasier om en zombieapokalyps.
Ja och nej. Man måste ju faktiskt inte diskutera i trådar man inte är intresserad av. Jag tycker inte att den är jättelångt från religion, för den handlar trots allt om vad den organiserade religionen skulle göra i en sådan situation. Och som jag visade i ett tidigare inlägg finns det gott om "vad hade hänt om" i fysik, juridik och politik.

Citat:
Jo absolut. Det är en prestigeförlust att få sin tråd kastad och att se sina inlägg försvinna och det händer mig också.
Tror du missförstår. Det handlar inte om prestigeförlusten att se sina inlägg försvinna, utan att en pågående diskussion dör.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in