• 1
  • 2
2023-09-25, 15:45
Medlem
Tror ni som jag att artificial intelligens kan vara antikristus?

Jag tänker att den enda intelligensen i världen som kan ena världen som det sägs att antikristus ska göra är artificiell intelligens, ingen annan ledare över en nation skulle kunna göra det.

Med denna insikt tänker jag nu sluta skriva med chatGPT trots att jag fått mycket hjälp från den.
Citera
2023-09-25, 16:03
Medlem
Nej. Det skulle komma MÅNGA antikrister.

Kika närmare på Upp 13, vad odjur (riken, Upp 16:10) får möjlighet att göra.

Och det fick rätt att ge livsande åt odjurets bild, så att bilden också kan tala. Upp 13:15
Citera
2023-09-25, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej. Det skulle komma MÅNGA antikrister.

Kika närmare på Upp 13, vad odjur (riken, Upp 16:10) får möjlighet att göra.

Och det fick rätt att ge livsande åt odjurets bild, så att bilden också kan tala. Upp 13:15

Johannesbrevet 2:18 Kära barn, den sista tiden är här. Och liksom ni har hört att Antikrist ska komma, så har redan nu många antikrister trätt fram. Av det förstår vi att den sista tiden är här.

Bara ett av många exempel på var antikristus nämns i singular..

Någon annan kunnig i bibeln får gärna fylla på med fler exempel på var antikrist nämns i singular. Har aldrig hört talas om att antikrist skulle vara flera personer. Det är en person sen om det kommer finnas fler antikrist under honom är en annan sak.

Tycker det är viktigt att sanningen kommer ut så folk kan vara förberedda.
Senast redigerad av godschild 2023-09-25 kl. 16:29.
Citera
2023-09-25, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godschild
Johannesbrevet 2:18 Kära barn, den sista tiden är här. Och liksom ni har hört att Antikrist ska komma, så har redan nu många antikrister trätt fram. Av det förstår vi att den sista tiden är här.

Bara ett av många exempel på var antikristus nämns i singularis.
Är du så blind att du inte ser att Johannes I SAMMA VERS talar om MÅNGA antikrister? Antikrist är inte EN person, liksom odjuret inte är en person utan symboliserar alla riken på jorden (Upp 13:7 makt över alla länder), och den falska profeten symboliserar all falsk religion.
Citera
2023-09-25, 16:34
Medlem
Citat:

Någon annan kunnig i bibeln får gärna fylla på med fler exempel på var antikrist nämns i singular. Har aldrig hört talas om att antikrist skulle vara flera personer. Det är en person sen om det kommer finnas fler antikrist under honom är en annan sak.

Tycker det är viktigt att sanningen kommer ut så folk kan vara förberedda.
Vad är antikrists ande enligt dig?
Citera
2023-09-25, 16:34
Medlem
Xigeges avatar
Om "gud" gjorde människan, och människan gjorde AI, vad för slags roll har då "gud" att spela när AI uppfinner allt kraftfullare instanser av sig själv och småningom antar rollen av "gud"?
Citera
2023-09-25, 17:55
Medlem
Citat:

Fast det står också i plural i samma vers som du citerade, jag fetade det åt dig.
Citera
2023-09-25, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast det står också i plural i samma vers som du citerade, jag fetade det åt dig.
Fast innan talas det om antikrist som en, försök inte lura dem som inte har bra läsförståelse om det inte är du som saknar det.
Citera
2023-09-25, 18:14
Medlem
Citat:
Fast innan talas det om antikrist som en, försök inte lura dem som inte har bra läsförståelse om det inte är du som saknar det.

Fast senare talas det om flera antikrister, hur förklarar du det?

Antikrist (singularis) är inte en person, utan representerar en grupp av människor, antikrister.

Det finns bara tre ställen där det står om antikrist:

1 Joh 2:18
1 Joh 2:22
2 Joh 1:7

Och i alla ställen talas det om människor som är antikrist, t.ex. 2 Joh 1:7

"Ty många bedragare har gått ut i världen, sådana som inte vill erkänna att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt. Där har ni bedragaren, Antikrist." (Bibel2000)

Alltså: många bedragare betecknas som antikrist.
Citera
2023-09-25, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast senare talas det om flera antikrister, hur förklarar du det?

Antikrist (singularis) är inte en person, utan representerar en grupp av människor, antikrister.

Det finns bara tre ställen där det står om antikrist:

1 Joh 2:18
1 Joh 2:22
2 Joh 1:7

Och i alla ställen talas det om människor som är antikrist, t.ex. 2 Joh 1:7

"Ty många bedragare har gått ut i världen, sådana som inte vill erkänna att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt. Där har ni bedragaren, Antikrist." (Bibel2000)

Alltså: många bedragare betecknas som antikrist.
Jag manar alla som är intresserade att göra en enkel sökning på google och ta reda på sanningen själv.

https://aktivkristendom.se/vad-sager...n-om-antikrist

Antikrist är både flera och en person. Ordet kan användas på flera sätt men i sluttiden ska en antikrist komma och samla jorden under sig. Tror du inte det har du inte läst bibeln, och jag misstänker att ni som skriver annorlunda här är förledande antingen för att gyckla eller något värre.
Citera
2023-09-25, 18:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Tror ni som jag att artificial intelligens kan vara antikristus?

Jag tänker att den enda intelligensen i världen som kan ena världen som det sägs att antikristus ska göra är artificiell intelligens, ingen annan ledare över en nation skulle kunna göra det.

Med denna insikt tänker jag nu sluta skriva med chatGPT trots att jag fått mycket hjälp från den.
Det är vi människor och våra tankar som är antikrist och GPT är tränad med en ohygglig mängd människotankar, så det ligger en del i det.
Citera
2023-09-25, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är vi människor och våra tankar som är antikrist och GPT är tränad med en ohygglig mängd människotankar, så det ligger en del i det.
Och när AI får eget medvetande och når singularitet, tar allt makt på jorden, vem annars skulle vara antikrist då?
Senast redigerad av godschild 2023-09-25 kl. 18:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in