2025-07-24, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är bara ett budskap som du läser in i konstverket för att slippa konfrontera vad det verkligen handlar om, vilket är vad Israel gör i Gaza. Judar som bor i Israel och judar som stöder Israel borde tänka på vad som skedde under förintelsen när de hör och ser vad den judiska staten Israel gör mot folkgruppen palestinier.

När du läser in ett kontextlöst judehat och antisemitism och bortser från det humanitära och politiska budskapet förminskar du medvetet människors lidande och en oacceptabel situation idag genom att låtsas att det är ett budskap om kollektiv skuld.

Staten Israel är inte identisk med alla judar i hela världen men den är inte heller frikopplad från den judiska identiteten. Det är en judisk stat och den skapades som en direkt följd av förintelsen och det är förstås ok och måste vara ok att diskutera och ha med sig i diskussionen att Israel hör intimt samman med judiskhet och med förintelsen. Det är inte antisemitism och det är inte ett påstående om kollektiv skuld.
Lidandet på Gaza beror på Hamas som vägrar kapitulera, på samma sätt som den Nazityska regimen in i det sista vägrade kapitulera, vilket innebar ett fruktansvärt lidande för den Tyska civilbefolkningen. Men det är inte många idag som inte tycker att det var värt det offret. Gaza är inte identiskt med alla muslimer i hela världen, men det är inte heller frikopplat från den muslimska identiteten. Det måste vara OK att diskutera att det bland muslimer finns ett utbrett judehat som inte har något som helst med Israel att göra. Svenska synagogor behöver konstant polisskydd, vilket svenska moskéer inte behöver.
Citera
2025-07-24, 18:25
Medlem
Det kommer läggas ner. Finns inget brottsligt i det här även om en skitnödig åklagare utreder.
Citera
2025-07-24, 18:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Lidandet på Gaza beror på Hamas som vägrar kapitulera, på samma sätt som den Nazityska regimen in i det sista vägrade kapitulera, vilket innebar ett fruktansvärt lidande för den Tyska civilbefolkningen. Men det är inte många idag som inte tycker att det var värt det offret. Gaza är inte identiskt med alla muslimer i hela världen, men det är inte heller frikopplat från den muslimska identiteten. Det måste vara OK att diskutera att det bland muslimer finns ett utbrett judehat som inte har något som helst med Israel att göra. Svenska synagogor behöver konstant polisskydd, vilket svenska moskéer inte behöver.

Den politiska konstinstallation belyser vidrigheterna som Israel begår i Gaza och sätter fingret på hyckleriet att många vänner av Israel accepterar dessa hemskheter med tanke på det dom drabbade det judiska folket. Det är en pregnant och rimlig åsikt.

Den är inte judehatande eller antisemitisk. Att du skriver om antisemitism i detta sammanhang och vill diskutera det som om det vore det viktiga är en medveten och vidrig taktik hos israelvänner som vill förminska lidandet i Gaza, försvara Israels krigsbrott och i det syftet begränsa svensk yttrandefrihet. Det är djupt oärligt och obehagligt.

I övrigt har jag inga problem med dina åsikter, de är förstås fritt fram att framföra för mig och det är givetvis ok att på olika sätt diskutera den utbredda antisemitismen hos muslimer och andra. Jag håller med om att den är ett problem och att den är fel.
Citera
2025-07-24, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Jag förstår inte vad som slagit fel i huvudet på folk som anser att judar är kollektivt ansvariga för det Israel som stat gör eller enskilda personer /grupper i Israels regering, vilket är själva budskapet bakom installationen.

Är det själva budskapet? Är du konstnären?
Jag tolkar det som en jämförelse mellan två folkmord. Att judiska offer under förintelsen porträtteras beror nog till stor del på att
1. Många I väst lider av något komplex som gör att de i princip anser att judar är magiska varelser, okapabla att göra fel och alltid är offer. Många legitimerar i$raels brott med detta mindset.
2. I$rael själv tar upp förintelsen som en legitmiering för deras brott. Dels genom genuin historierevisonism (att en palestinier var den som fick Hitler att massmörda judar) och dels med att trycka på att säga "judar" när de menar i$raeler. En klar strategi då de flestas automatiska association är judar i fångläger.
I$rael tog själv upp detta som någon typ av försvar i internationella domstolen i Haag, mot Sydafrikas officiella anklagelse om folkmord i Gaza.
Citera
2025-07-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det kommer läggas ner. Finns inget brottsligt i det här även om en skitnödig åklagare utreder.
En skylt med orden "zigenarbrott är gott" på allmän plats var brottsligt. Det här ser 100 ggr värre ut.
Citera
2025-07-24, 19:05
Medlem
Skulle han inte ha yttrat sig om det då och tagit på sig "dådet"? Sen känns det lite väl utstuderat och allt för konkret för att vara DP tycker jag. Han brukar väl ändå vara lite mer kryptisk.
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Det påstås att vara ett konstprojekt av en ensam konstnär. Ingen aning om vem, men skulle inte bli förvånad om det är Dan Park bakom detta.
Citera
2025-07-24, 19:06
Medlem
Ja precis, det där är ju betydligt mer DP's stil.
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
En skylt med orden "zigenarbrott är gott" på allmän plats var brottsligt. Det här ser 100 ggr värre ut.
Citera
2025-07-24, 19:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
IHRA:s definition av antisemitism är bred just för att den försöker fånga in en form av fientlighet som är både historiskt djupt rotad och föränderlig till sin karaktär. Antisemitism skiljer sig från många andra former av rasism genom att den inte bara bygger på hat eller förakt mot en folkgrupp, utan ofta tillskriver judar ett kollektivt inflytande eller makt: ekonomisk, politisk eller medial. Den kan alltså både ta formen av diskriminering neråt (t.ex. våld eller hån) och uppåt (konspirationsteorier om hemlig kontroll).

Eftersom antisemitismen har förändrats över tid, från kristna myter om judars skuld till modern antisionism och konspirationsteorier, men ofta behåller samma grundmotiv, har IHRA velat skapa en definition som fångar även de nya uttrycken. I vår tid yttrar sig antisemitism inte sällan inlindad i kritik mot Israel eller globala maktstrukturer, vilket gör den svårare att identifiera än öppen rasism.

Antisemitismen är unik just för att den anpassat sig till samtiden, ofta iklär sig nya språkdräkter och därför kräver en bredare definition för att identifieras och bemötas effektivt.

Därför är definitionen också så bred att den alltid kan användas för att ogiltigförklara relevant kritik mot Israel och mot sympatisörer till Israel som är judar. Om den används fel och som ett vapen för att vända kritik mot Israels politik och krigföring till en diskussion om någonting annat som mer passar den delen av Israels vänner.

Att använda antisemitismen och förintelsen så, som ett svepskäl, borde vara motbjudande för vad jag menar är äkta vänner till Israel.
Citera
2025-07-24, 19:32
Medlem
Jag blev själv inkallad till polisförhör av Irene Falk i fjol och blev delgiven misstanke för "uppenbart förringande av förintelsen". Hon förklarade aldrig vad i min text (se tre citat längst ner) som skulle utgöra "uppenbart förringande". Hon lät också förhörsledaren fråga "förnekar du förintelsen" på vilket jag svarade något i stil med "inte i den här aktuella texten". Sålänge ingen misstänkt säger något genomkorkat på polisförhör kommer de mest sannolikt bli frikända utan rättegång.

(Notera att följande text är godkänd för publicering av åklagarkammaren i Umeå, Irene Falk)

Citat:
Det ger igenkänningskänslor när Israel sprider lögner som att Hamas ska ha halshuggit judiska bebisar i syfte att i korkade icke-judars ögon legitimera sitt folkmord på araber. Det påminner starkt om de judiska ”överlevare” som i likhet med Mietek Grocher under årtionden åkte runt och spred avskyvärda lögner och påhitt i svenska skolor om vad de ska ha varit med om i Tyskland under andra världskriget.

Citat:
I samband med Nürnbergrättegångarna lyckades judiska torterare få tyskar att erkänna brutal tortyr och folkmord på judar. Samma faiblesse för tortyr visar IDF upp i Israel gentemot fängslade araber. Det är fascinerande vilken entusiasm många i Israel visar upp inför IDF:s brutala slakt och sanna Förintelse av araber i Gaza. Samma typ av process av mord och etnisk rensning av landets semitiska ursprungsbefolkning ligger förstås bakom hela Israels tillblivenhet som judisk stat och har pågått med varierande intensitet i hundra år.

Citat:
Berättelsen om Förintelsen under efterkrigstiden handlar inte om att sprida fakta om historiska skeenden. De närmast undantagslöst förljugna och kraftigt överdrivna berättelserna om tyskars behandling av judar under andra världskriget som under samlingsbegreppet ”förintelsen” spridits av judar i media de senaste årtiondena tjänar som jag ser det tre helt andra och mindre smickrande syften:
Citera
2025-07-24, 20:20
Medlem
HejaFinlands avatar
De som utreds nu är nog chockade. Den goda islamvänstern skall ju vara fredad! Och uthängda i sociala medier internationellt också. Blir nog inget visum till USA om de vill åka dit.
Citera
2025-07-24, 21:03
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag anser inte att det som det palestinska folket utsätts för är lika omfattande som förintelsen av judar och andra. Vad jag anser är att det måste vara en fullt legitim åsikt att yttra. Man får jämföra och relativisera, inte minst därför att man inte kan gradera människors lidande efter omfattning.

Att förvägra palestinier att jämföra det som de utsätts för genom förintelsen och stämpla det som antisemitiskt med är att vara nedsättande mot och förminska ett stort och pågående lidande i Gaza.

Jag förstår inte hur man som många har mage att vägra se den aspekten av konstverket och göra det till en debatt om judar och antisemitism. Det om något är motbjudande.
Jag kan ju tycka att om man ska skildra i ett konstverk ett folkmord bör man göra det respektfullt. Om man blir anmäld av folk från den gruppen för hets mot folkgrupp har man misslyckats.

Jag tycker du är oärlig, det är väl klart att de valt förintelsen för att de är emot den folkgruppen. Annars hade de tagit ett annat folkmord.

Eller tror du de valde förintelsen för att de hyser vördnad och respekt mot judar?

Skulle de varit ok för dig om någon pro-israel skildrade palestiniernas öde på ett sett som fick sympatisörer av dem att anmäla konstverket för hets mot folkgrupp? Andra människors lidande är god ton att behandla med respekt.

Vi får väl se om det är olagligt eller inte, det är i alla fall fult gjort. Men det är alltid till fördel när grupper visar sitt sanna ansikte. Jag tror de använde förintelsen för att kränka inte visa vördnad och jag tror att du tror det också.

Hela grejen påminner mig om de blodiga hanflaterna, som blivit en symbol för palestinska kampen och ses användas även i väst. Sjukt osmakligt om man känner historien bakom.
Senast redigerad av .nattramn. 2025-07-24 kl. 21:12.
Citera
2025-07-24, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag kan ju tycka att om man ska skildra i ett konstverk ett folkmord bör man göra det respektfullt. Om man blir anmäld av folk från den gruppen för hets mot folkgrupp har man misslyckats.

Jag tycker du är oärlig, det är väl klart att de valt förintelsen för att de är emot den folkgruppen. Annars hade de tagit ett annat folkmord.

Eller tror du de valde förintelsen för att de hyser vördnad och respekt mot judar?

Skulle de varit ok för dig om någon pro-israel skildrade palestiniernas öde på ett sett som fick sympatisörer av dem att anmäla konstverket för hets mot folkgrupp? Andra människors lidande är god ton att behandla med respekt.

Vi får väl se om det är olagligt eller inte, det är i alla fall fult gjort. Men det är alltid till fördel när grupper visar sitt sanna ansikte. Jag tror de använde förintelsen för att kränka inte visa vördnad och jag tror att du tror det också.

Hela grejen påminner mig om de blodiga hanflaterna, som blivit en symbol för palestinska kampen och ses användas även i väst. Sjukt osmakligt om man känner historien bakom.

"Att judiska offer under förintelsen porträtteras beror nog till stor del på att
1. Många I väst lider av något komplex som gör att de i princip anser att judar är magiska varelser, okapabla att göra fel och alltid är offer. Många legitimerar i$raels brott med detta mindset.
2. I$rael själv tar upp förintelsen som en legitmiering för deras brott. Dels genom genuin historierevisonism (att en palestinier var den som fick Hitler att massmörda judar) och dels med att trycka på att säga "judar" när de menar i$raeler. En klar strategi då de flestas automatiska association är judar i fångläger.
I$rael tog själv upp detta som någon typ av försvar i internationella domstolen i Haag, mot Sydafrikas officiella anklagelse om folkmord i Gaza."

Ang handflatorna, får man inte döda IDF? Som gör terrorräder i ockuperat område?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in