2025-07-24, 11:04
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Givetvis är det en symbol för judar. Det syftar på förintelsen av judar under nazisterna och jämför detta med vad Israel idag och från statens grundläggning gör mot palestinierna.

Att det handlar om att alla judar därmed pekas ut som israeler är ett påhitt som väldigt tydligt handlar om att förminska kritiken mot Israels agerande med svepskäl och få debatten att handla om påstådd antisemitism istället för sakfrågan.

Varför har inte palestinierna ha rätt att jämföra sig med hur judar blev behandlade och vända detta mot både Israel och de judar och andra som stöder Israels agerande?
Det där är antisemitism hur mycket du än yrar, Muslimer och vänstern HATAR judar. Muslimer tror fan dom kan gör vad dom vill som passar dem. Sen så spelar de krypen offer. Det är så äckligt, Sa hänga upp muslimdockor i morgon för att dom ständigt terroriserar oss jduar och kristna. För massakern i Syrien . Dom grinar för någon bränner en trycksak. Lever rövare
Citera
2025-07-24, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Så ett område stort som Småland var så otroligt betydande, 0,06 promille av hela mellanöstern, att du kallar den kolonialmakt. Jag tänker inte kalla dig något namn, står över sånt.

Det ör deras egna ord och deras egna praktik, inte min åsikt per se.
Citera
2025-07-24, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Det där är antisemitism hur mycket du än yrar, Muslimer och vänstern HATAR judar. Muslimer tror fan dom kan gör vad dom vill som passar dem. Sen så spelar de krypen offer. Det är så äckligt, Sa hänga upp muslimdockor i morgon för att dom ständigt terroriserar oss jduar och kristna. För massakern i Syrien . Dom grinar för någon bränner en trycksak. Lever rövare

Har du någon källa för att "vänstern HATAR judar"?
Citera
2025-07-24, 15:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggster
Jag uppfattar att du resonerar från din egna etiska kompass och inte utifrån lagen. Det är en helt annan diskussion från mitt perspektiv så jag släpper denna diskurs med dig i denna fråga då jag utgick från andra hypoteser än denna.

Du diskuterade inte lagen och om konstverket kunde utgöra hets mot folkgrupp utan påstod att det handlade om antisemitism. Då svarar jag givetvis på det och inte på vad lagen säger.
Citera
2025-07-24, 15:57
Medlem
diseuses avatar
P4 Västerbotten (Tre personer misstänks efter hängda dockorna i Umeå):
Citat:
Tre personer är misstänkta för hets mot folkgrupp efter manifestationen med de upphängda dockorna i Umeå.

En person är misstänkt för själva installationen och två personer är misstänkta för spridningen av en bild på dockorna i sociala medier.

Ingen är frihetsberövad.
Citera
2025-07-24, 16:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Så det folkmord som idag sker palestinier är lika illa som det folkmord som nazister gjorde på judar i Europa. De som inte passade in i den ariska perfekta människams förebild sökte de upp och gasade ihjäl. Är den alltså jämförbar i din värld. Det stora problemet i din jämförelse är ordet VARFÖR de dog. Palestinierna dör därför att deras ledare Hamas dödade och tog gisslan i Israel. Gisslan som de ännu inte återlämnat, de låter hellre sin befolkning svälta och dö. Nu lider de pga Israels ruttna krigsplan.
Judar dog p g a nazisters föreställning om rashygien.
Palestinier dör inte p g a judars föreställning om rashygien, 20% av Israels befolkning är palestinier och de är således inte dödade. Palestinier dör p g a Hamas och Israels krig och krigsbrott.
Det pågår folkmord i Ukraina, i Nigera, i Gaza men jämför inte det med rashygienska föreställningar och förintelseläger.

Jag anser inte att det som det palestinska folket utsätts för är lika omfattande som förintelsen av judar och andra. Vad jag anser är att det måste vara en fullt legitim åsikt att yttra. Man får jämföra och relativisera, inte minst därför att man inte kan gradera människors lidande efter omfattning.

Att förvägra palestinier att jämföra det som de utsätts för genom förintelsen och stämpla det som antisemitiskt med är att vara nedsättande mot och förminska ett stort och pågående lidande i Gaza.

Jag förstår inte hur man som många har mage att vägra se den aspekten av konstverket och göra det till en debatt om judar och antisemitism. Det om något är motbjudande.
Citera
2025-07-24, 16:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse

Det kan ju leda till något. Jag gissar dock att det läggs ned.
Citera
2025-07-24, 16:06
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse

Är det sossen, kommunikatören för Umeå kommun och hon i sjukhuskläder som alla tre syns på bilden tro?
Citera
2025-07-24, 16:41
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag anser inte att det som det palestinska folket utsätts för är lika omfattande som förintelsen av judar och andra. Vad jag anser är att det måste vara en fullt legitim åsikt att yttra. Man får jämföra och relativisera, inte minst därför att man inte kan gradera människors lidande efter omfattning.

Att förvägra palestinier att jämföra det som de utsätts för genom förintelsen och stämpla det som antisemitiskt med är att vara nedsättande mot och förminska ett stort och pågående lidande i Gaza.

Jag förstår inte hur man som många har mage att vägra se den aspekten av konstverket och göra det till en debatt om judar och antisemitism. Det om något är motbjudande.

Jag förstår inte vad som slagit fel i huvudet på folk som anser att judar är kollektivt ansvariga för det Israel som stat gör eller enskilda personer /grupper i Israels regering, vilket är själva budskapet bakom installationen.

Likaså är det idiotiskt som att säga att västerlänningar har en kollektiv skuld för slaveriet eller att alla dagens tyskar ska ta ansvar för krigsbrotten som begicks under andra världskriget.

Begriper du inte problemet i det?
Citera
2025-07-24, 17:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Jag förstår inte vad som slagit fel i huvudet på folk som anser att judar är kollektivt ansvariga för det Israel som stat gör eller enskilda personer /grupper i Israels regering, vilket är själva budskapet bakom installationen.

Likaså är det idiotiskt som att säga att västerlänningar har en kollektiv skuld för slaveriet eller att alla dagens tyskar ska ta ansvar för krigsbrotten som begicks under andra världskriget.

Det är din uppfattning att vissa anser att judar är kollektivt ansvariga för vad Israel gör som stat.

Det är dock inte självklart att det är vad upphovsmannen till konstinstallationen påstår.

Judar har väl makten i Israel?
Citera
2025-07-24, 17:18
Avstängd
Citat:
Det är ju inte vad det handlar om, men de judar som tar till sig borde kanske fundera på varför. Om de är så lojala mot Israel att de känner sig träffade. Det har utbrutit en liknande debatt om senaste Stålmannenfilmen som beskriver hur ett land begår folkmord på ett grannland och somliga direkt tog till sig och anklagade den för att vara antiisraelisk.

Citat:
Det är sorgligt hur Tyskland känner sig tvunget att vara obrottsligt troget Israel som någon sorts kompensation för nazisterna. De är villiga att offra obegränsat med palestinier för att tvätta bort sin egen skuldkänsla.
Citera
2025-07-24, 17:19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Det är bara ett budskap som du läser in i konstverket för att slippa konfrontera vad det verkligen handlar om, vilket är vad Israel gör i Gaza. Judar som bor i Israel och judar som stöder Israel borde tänka på vad som skedde under förintelsen när de hör och ser vad den judiska staten Israel gör mot folkgruppen palestinier.

När du läser in ett kontextlöst judehat och antisemitism och bortser från det humanitära och politiska budskapet förminskar du medvetet människors lidande och en oacceptabel situation idag genom att låtsas att det är ett budskap om kollektiv skuld.

Staten Israel är inte identisk med alla judar i hela världen men den är inte heller frikopplad från den judiska identiteten. Det är en judisk stat och den skapades som en direkt följd av förintelsen och det är förstås ok och måste vara ok att diskutera och ha med sig i diskussionen att Israel hör intimt samman med judiskhet och med förintelsen. Det är inte antisemitism och det är inte ett påstående om kollektiv skuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in