2025-10-12, 22:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
De tog ju barnet under LVU när de bad om hjälp och skulle vara under LSS.

Det är SoC/kommunens ansvar att se till att HVB-hem garanterar barnens säkerhet. De ljög uppenbarligen om det.
John Walter hade inte dött om SoC hade skött sitt arbete ordentligt. Det här är inte en olycka, det var förutsägbart.

En psykolog oroas också för John Walters utveckling, står det i boken. Men i stället för att sätta in mer hjälp i öppenvården planerar kommunen att placera John Walter på HVB.

Och det gjorde de under hot om orosanmälan och LVU.

– De påstod att det var en akutplacering och att den var frivillig, men det var en lögn, säger Hans-Erik Sjöholm, pappa.

Föräldrarna är inte ensamma om att söka stöd hos socialtjänsten och då få höra av socialsekreteraren att barnet bör omhändertas. Syre har tidigare skrivit om att en socialsekreterare hotade med orosanmälan – vilket i förlängningen kan leda till tvångsomhändertagande – om familjen sökte matpengar akut igen.

I boken Varför dog John Walter? tas ytterligare exempel upp, se längre ned. I flera av fallen har barnen autism.

HVB placeringen var inte nödvändig. Det ledde till JW död.

Vad jag förstår så kmmer det överklagas till högsta domstolen

– John Walter är helt rättslös, vi föräldrar också. Jag är så oerhört besviken. Det kan inte vara rätt att kommunen går fri från ansvar när man kände till säkerhetsbristerna, säger Hans-Erik Sjöholm.

Centrum för rättvisa meddelar att man kommer ta målet vidare.

– Det är kommunen som haft det yttersta ansvaret för John Walter. Hovrätten har gjort en felaktig bedömning av ansvaret och vi kommer därför att överklaga domen till Högsta domstolen, säger Alexandra Loyd, biträdande chef på Centrum för rättvisa.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...l-foraldrarna/

Väldigt bra sammanfattning av hur illa det är när socialtjänsten rövar bort barnen.
Citera
2025-10-12, 22:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Men kurt vad fan yrar du om?

Om socialtjänsten eller rätten menar på att du förgripit dig på ett barn, då vet du ju redan allt du behöver veta?
Det är väl irrelevant vad socialtjänsten valt att inte använda mot dig då det ändå inte prövas?

Jahapp och du också?... alltså ni är helt otroliga. Ingen av er kan svara på en enkel fråga. Den är inte ens svår.

Hur ska Adams pappa kunna veta vad som är fel om soc dolt felen bakom sekretess?

Du har så grov kognitiv dissonans att du måste svara med "goddag yxskaft", istället för att svara på en mycket enkel fråga.
Citera
2025-10-12, 22:08
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jahapp och du också?... alltså ni är helt otroliga. Ingen av er kan svara på en enkel fråga. Den är inte ens svår.

Hur ska Adams pappa kunna veta vad som är fel om soc dolt felen bakom sekretess?

Du har så grov kognitiv dissonans att du måste svara med "goddag yxskaft", istället för att svara på en mycket enkel fråga.

Varför ska Adams pappa veta vad som dolts bakom sekretess när inte ens rätten vet om att det existerar? Det ligger inte honom till last.

Att Maggan och Carina vet om det men inte ens nämner det betyder väl att det är irrelevant information för rätten?
Citera
2025-10-12, 22:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Varför ska Adams pappa veta vad som dolts bakom sekretess när inte ens rätten vet om att det existerar? Det ligger inte honom till last.
Exakt. Inte ens rätten visste om att det existerar. smartass.

Citat:
Att Maggan och Carina vet om det men inte ens nämner det betyder väl att det är irrelevant information för rätten?

Men snälla nån, du kan inte vara så här dum. Soc hade ju svartmarkerat det pappan behövde som bevis. Det var samma censurerade material som rätten fick.

De gömde undan allt som inte passade deras narrativ. Hur skulle pappan försvara sig mot det?
Citera
2025-10-12, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familyunited
Ja verkligen. Man kan också lägga till att ombudet får betalt för att spendera en timme med dig som klient, inget mer. Föräldrarna och barnen är dessutom ofta i kris och traumatiserade då det faktiskt är fråga om ens hela liv. Det handlar om det absolut mest värdefulla en levande människa kan ha, ens barn.

Familjerna som inte varit med tidigare kan knappt ens tro att det som händer är sant. Hur kan en svensk domstol bara ta ens barn baserat på hittepå och lögner, LVU processen är en sjuk fars inget annat.

Det är just därför jag kallar socialtjänsterna och domstolarna för en farlig sekt, för de är det.
Nu har det ju lagts ut domar gällande LVU och där framgår det även hur många timmar ombud begär ersättning för och det är inte någon timme utan 10-15 timmar
Citera
2025-10-13, 06:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Nu har det ju lagts ut domar gällande LVU och där framgår det även hur många timmar ombud begär ersättning för och det är inte någon timme utan 10-15 timmar

Hur många timmar har soc lagt ner på sin utredning tror du i jämförelse?

Det här räcker inte långt och är dessutom mest till för att ge sken av att LVU-processen är rättssäker.

Dessutom kan ett juridiskt ombud inte heller veta vad som är fel, om det gömts undan och hen inte heller vet att det existerar.
Citera
2025-10-13, 07:25
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Exakt. Inte ens rätten visste om att det existerar. smartass.

Nä. Alltså är det inte fel i processen.

Citat:
Men snälla nån, du kan inte vara så här dum. Soc hade ju svartmarkerat det pappan behövde som bevis. Det var samma censurerade material som rätten fick.

De gömde undan allt som inte passade deras narrativ. Hur skulle pappan försvara sig mot det?

Vi är återigen nere på 1 fall och 1 kontor. Vet att du upplever att det gäller precis allt och alla, men, att ha utgångsläget som du har där man ska leta ”bevis” för sitt eget försvar i socialtjänstens dokument för att du räknar med att dom gjort fel hör väl knappast till vanligheterna?

De flesta fallen är inte på denna grava nivå där föräldern anklagas för att ha förgripit sig på barnet. Utan ”simplare” brister om exvis vårdnad, känslomässig tillgänglighet, psykisk hälsa hygien vilket en normalt fungerande förälder borde kunna försvara sig mot om det nu inte stämmer.

Att Helsingborg var såpass efterblivna att man försökte rädda sitt eget skinn när dom upptäckte att kollegan tabbat sig är så otroligt dumt.

Citat:
Hur många timmar har soc lagt ner på sin utredning tror du i jämförelse?

Det här räcker inte långt och är dessutom mest till för att ge sken av att LVU-processen är rättssäker.

Dessutom kan ett juridiskt ombud inte heller veta vad som är fel, om det gömts undan och hen inte heller vet att det existerar.

Men nu ska du ju inte göra en egen utredning. Utan juristen/advokaten ska gå igenom materialet själv/tillsammans med dig. 10-15h är ju rätt mycket tid för det.
Citera
2025-10-13, 10:59
Medlem
Citat:
Ja de visar faktiskt alla tecken på att vara en sekt. Ingen av dem klarar av att svara på en enkel fråga. Kanske för att lider av svår kognitiv dissonans? De kan inte ta in att LVU-processen är ett totalt skämt med avseende på rättssäkerhet för föräldrarna och deras barn.

Fallet Adam är ju ett skolexempel på detta och precis samma problem gäller förstås i varenda LVU-mål då processen ser precis likadan ut.

Soc sitter på hela materialet och kontrollerar narrativet, medan föräldrarna och deras ombud får några smulor.

Och sedan säger man från statens sida att det är "rättssäkert" eftersom föräldrar och barn får ett varsitt ombud. Men det hjälper ju föga om soc kan gömma undan alla bevis på en sådan nivå att föräldrarna inte ens vet vad de ska försvara sig emot?

Snacka om moment 22...

Väntar fortfarande på att du ska svara på min fråga Herr kurt som lider av kognitiv dissonans.

Mvh
Citera
2025-10-13, 12:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
Väntar fortfarande på att du ska svara på min fråga Herr kurt som lider av kognitiv dissonans.

Mvh

Det är du som ska svara på den här mycket enkla frågan.

Den är nämligen applicerbar på vartenda LVU-mål:

Hur ska Adams pappa kunna veta vad som är fel, om socialtjänsten dolt felen bakom sekretess?

Politikerna borde löpa gatlopp à la Mad Max.
Men varför skulle de göra det, när det är just de som är ytterst ansvariga för besluten om LVU?

Det är precis det FU menar när de talar om ett sektliknande beteende och jag är beredd att hålla med.

Socialtjänsten tillåts i barnens namn leva fullständigt rövare, utan något som helst ansvar när de är fel ute.

Det är kärnan i problemet:
Ett slutet system där alla håller tyst, skyddar varandra och försvarar makten oavsett hur mycket som gått snett.
Citera
2025-10-13, 12:07
Medlem
Citat:
Det är du som ska svara på den här mycket enkla frågan.

Den är nämligen applicerbar på vartenda LVU-mål:

Hur ska Adams pappa kunna veta vad som är fel, om socialtjänsten dolt felen bakom sekretess?

Politikerna borde löpa gatlopp à la Mad Max.
Men varför skulle de göra det, när det är just de som är ytterst ansvariga för besluten om LVU?

Det är precis det FU menar när de talar om ett sektliknande beteende och jag är beredd att hålla med.

Socialtjänsten tillåts i barnens namn leva fullständigt rövare, utan något som helst ansvar när de är fel ute.

Det är kärnan i problemet:
Ett slutet system där alla håller tyst, skyddar varandra och försvarar makten oavsett hur mycket som gått snett.

Mvh
Citera
2025-10-13, 12:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger

Mvh

Du vet inte vad kognitiv dissonans betyder. För visste du det hade du redan besvarat min enkla fråga.

Ingen av er kan det. Eftersom ni alla lider av just kognitiv dissonans.
Citera
2025-10-13, 12:21
Avstängd
För några veckor sedan kom det in en person i min live som påstod sig vara socialarbetare. Personen började ställa frågor, men det var uppenbart att den inte hade någon professionell kunskap. Den talade osammanhängande, hade talsvårigheter och kunde inte svara på enkla, grundläggande frågor som varje socialarbetare ska kunna svara på.

Jag testade personen med en mycket enkel fråga “Om du som socialarbetare får reda på att andra kollegor har brustit allvarligt i sin handläggning och att barn skadas – vad måste du göra?”

Det korrekta svaret är självklart, göra en Lex Sarah-anmälan.
Det är en skyldighet enligt lag. Men den här personen kunde inte svara. Istället började den säga åt mig att vara tyst i min live.

Det var någon som försökte luras, någon som vill ge sken av att kunna “hjälpa” för att få uppmärksamhet och kontakt med sårbara människor. Det är direkt farligt, särskilt om barn eller utsatta personer tror att de kan anförtro sig till någon som inte har rätt kompetens eller mandat.

När jag genomskådade bluffen kom samma person tillbaka med ett nytt konto, ny identitet och samma beteende. Det här är ett manipulativt mönster.

Nu sprider samma lilla grupp här ("sekten") påståendet att jag “skrek på en soctant”, att jag “inte lät henne svara”. Det här är ren förvanskning.

Jag ställde en legitim fråga som avslöjade att personen inte var den den utgav sig för att vara.
Jag agerade lugnt men bestämt som vem som helst hade gjort om en främling försökte låtsas vara myndighetsperson i ett offentligt forum. Att ni försöker vända detta till att “socialtjänsten försöker hjälpa men jag inte samarbetar” är bara ett sätt att upprätthålla er egen sjuka propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in