2025-07-01, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Om du i ver fem r spionerat, lst mall osv och oroat dig fr ev otrohet men de starkast "beviset" r att hon var andfdd i telefonen en gng..Ja antingen r hon spion och grym p att vara otrogen...

Eller, mer troligt, s r du paranoid, frmodligen med ngot schizofrent inslag och hller p att frstra ditt liv och din relation (kan verkligen inte frst varfr hon stannar med dig) till bde fru, barn och nr din sjuka hjrna till slut blir uttagerande mot henne chef, civilsamhllet.

Du br ska dig till psykakuten omgende fr att tminstone ev f spendera ditt kommande sabbatsr p rttspyk fr fngelsena it Sverige nr verbelastade, du kommer inte f en egen cell.

Hur lnge har du hllit p att terrorisera din fru? Du har ju mer n en skruv ls. Du verkar inte ens koppla att ditt paranoida anklagande beteende brutit ner henne psykiskt till den nivn att hon fick en panikattack p jobbet.

Klart som fan hon flippar ur, du beskyller henne fr otrohet och varje sak hon gr eller inte gr r ett tecken vi din schizofrena hjrna. Hon befinner sig i ett helvete och du vill att det blir vrre, bara fr att hon ska erknna s att du slipper inse att du r sjuk i huvudet.

Sk hjlp.

Jag har varit svartsjuk i 2 mnader. Dina svar tillfr ingenting.
Citera
2025-07-01, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Okej, jag ska ge dig ett serist svar TS. Av vad du svarar i denna trd har du drabbats av sjukdomen "svartsjuka" nra beslktad med sjukdomen "hmnd". Jag har nyligen gtt igenom den sjukdomen med en nra slktning. Ditt stt att tnka, ditt stt att resonera r textbook fr vad jag har gtt igenom med honom.

Det finns i princip tre vgar fr dig att g M.Stoney. Jag brjar med den sista fr att avsluta mer positivt.

Den tredje vgen innebr att du kommer att frpesta ditt egna liv, din frus liv och ditt barns liv. Du kommer lta sjukdomen gro och vxa inom dig. Du kommer att m allt smre och smre. Till slut kommer du att "se" och uppfatta att allt, bokstavligen allt, kan kopplas till att din fru r otrogen. Du kommer att bli bitter. Mycket bitter och arg. Du kommer att behandla din fru och ditt barn illa. Du kommer att frpesta vnner (om du har ngra) med samma rabblande tjat och till slut kommer dessa vnner att vnda dig ryggen. Svida du sjlv inte gr det d du kommer att tycka illa om alla som inte stdjer dig och din uppfattning. Du kommer tycka illa om allt och alla. Tycka synd om dig sjlv fr du r den "enda som vet och som frstr" alla andra r idioter. Till slut kommer din fru att vara den som tar ut skilsmssa. Ditt liv kommer att trasas snder. Din fru kommer att hata dig. Ditt barn likas. Hgst troligen kommer du att ta till alkohol och g ned i det hlet. Drefter r ditt liv mer eller mindre ver. Detta skrivet i stora och korta drag.

Till ovan finns det tv andra vgar att g. Den ena innebr att du inser att du och din fru inte lngre kan leva tillsammans fr du saknar en grundsten i frhllandet vilket r "frtroende". Du r rlig mot dig sjlv och inser det. Du talar om det fr din fru och du sger att du vljer denna vg innan det gr fr lngt (se tredje vgen ovan). Ni lmnar varandra under goda frhllanden, ni tar hand om ert barn och ni gr vidare i livet. Du arbetar med att bli frisk frn din sjukdom. Med eller utan professionell hjlp.

Den andra vgen innebr att du p allvar inser att relationer bygger p frtroende. Du inser att inget i livet r skert. Allt kan frndras och att du fr vara glad fr det du har just nu. Trivs du med din fru, med din familj och ditt liv i allmnhet. Gld dig t det och strunta i allt annat. Strunta i om din fru r otrogen eller inte s lnge du inte har helt 100 procentiga bevis fr att s r fallet. Du mste allts trnga bort sjukdomarna "svartsjuka och hmnd". Detta r mycket svrt och troligen kommer du att behva hjlp med det. Skulle det sedan visa sig att hon r otrogen, ja, d r det s. Hon r en skitstvel av rang men du har i alla fall betett dig bra, ppet och rligt. Se till att under denna tid strka dig sjlv s mycket att du klarar av en sdan situation. Du r inte den frsta eller sista som hamnar dr och du r vl inte smre n andra?

Detta var mitt serisa svar TS. Lycka till men jag ska rligt sga att hade jag satsat pengar p ngot av ovan kommer det bli det tredje och vrsta scenariot. S som du har svarat andra i denna trd tyder mycket p att det r dr du kommer att hamna. Inget jag nskar dig men du har alla tecken p att det r den vgen du kommer att vlja. Du kommer att frstra ditt egna liv och inte minst ditt barns liv (som du skerligen lskar ver allt annat men du kommer vlja en vg som i handling tyder p ngot helt helt annat men du r fr "dum" - pga sjukdomen - fr att frst det innan det r frsent...)

// CC

Kloka ord! Tack s mycket. Jag erknner att svartsjukan tagit ver och den har jag lovat att ska hjlp fr ocks. Samtidigt svrt att slppa vissa grejer.
Citera
2025-07-01, 12:01
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Stoney

En morgon nr sonen var ledig och skulle flja med henne till jobbet s sa jag att d kan ni ju kolla hur mycket hemlig semester mamma har tagit. Det var d jag fick frklaringen om att det var chefens semester men att det var hon som skrivit det.
Hon fick tydligen en panikattack sen p jobbet och kte hem. Tog sonen och kte hem till mina frldrar eftersom dem bor nrmast.

Det dr r inte ett bra stt att hantera situationen. Prata med henne i enrum om det hr istllet, eller p terapin som ni brjat med. Att pika henne p det dr sttet framfr erat gemensamma barn kommer inte leda till ngonting bra.
Citera
2025-07-03, 12:53
Medlem
Citat:
Jag hann jag bara se ett ftal sekunder av bilden. Inte 100 procent p vad jag sg, men det sg ut som det. Jag har ju dock inget bevis p att hon skickat den eller ngot.

Varfr jag ifrgasatte faderskapet fr dem som undrar r fr att hon brjade p arbetsplatsen 2 r innan vi fick barn som vanlig anstlld och han var arbetsledare fr henne d. Efter ngra r fick hon hans arbetsledartjnst och han en chefsposition.

Nr jag letade digitala bevis s hittade jag ett mail frn nr hon precis ftt nya arbetsledartjnsten 2019.
Dem var ett gng anstllda som skulle ka ivg p en utlandsresa till Rom. Eftersom hennes tjnst inte var offentlig n s var hon dpt till xxx p listan dr det stod namn osv p vilka som skulle med. Vad jag kan se i mailkonversationer s r det hennes chef som tagit hennes uppgifter. Men det r en annan chef som skickat listan till alla i gruppen dock. Detta r nog bara min svartsjuka som tar ver. XXX skojades sedan lite med i konversationen mellan frun och den andra kvinnliga chefen som skickat mailet. Inget sexuellt dock.

Jag kan tnka mig att fortstta frhllandet p vissa villkor om hon erknner.
Samtidigt vet jag inte 100 procent om det har hnt ngot.

Vldigt svrt att ge rd nr man inte vet om hon r otrogen eller inte. Det r ett vldigt stort problem att du inte litar p henne. Vad pratar ni om p parterapin? r det den eventuella otroheten eller mer de slitningar som uppstod nr du misstnkte den? Har terapin funkat bra hittils?
Citera
2025-07-03, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Vldigt svrt att ge rd nr man inte vet om hon r otrogen eller inte. Det r ett vldigt stort problem att du inte litar p henne. Vad pratar ni om p parterapin? r det den eventuella otroheten eller mer de slitningar som uppstod nr du misstnkte den? Har terapin funkat bra hittils?

Vi var hos parterapeuten igr och enligt henne och frun s r det bara fantasier i mitt huvud. Om frun varit otrogen r inget vi kommer jobba med i parterapin sger terapeuten. Jag mste ska hjlp privat hos en annan terapeut fr svartsjukan. Jag mste frska tro p det om jag vill fortstta relationen med henne, annars kommer hon skert lmna mig och det vill jag inte. Fr sonens skull ocks.

Kvllen innan senaste parterapin upptckte jag en grej p hemlig semester bilderna. 13 som str fr dagar s r siffran 1 med bl penna och 3 med rd penna. Jag frgade henne om det. Hon menar att pennan tog vell slut s hon fick ta en annan.
Nr jag kollar p den andra hemlig semester bilden s ser jag nu att det r inte 21 som jag trott tidigare. Dr r nummer 2 med grn frg och nummer 1 med rd frg.
Allts uppenbarligen 2 olika dagar.

Jag mste dock sluta grva o leta bevis. Jag orkar inte med ngesten och jag vill inte separera. Jag kan inte heller ta kontakt med ngon av hennes kollegor fr att se om det verkligen var aw p kontoret den dagen. Om det stmmer att det faktiskt var aw framstr jag som galen.
Senast redigerad av M.Stoney 2025-07-03 kl. 14:52.
Citera
2025-07-03, 15:00
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Vi var hos parterapeuten igr och enligt henne och frun s r det bara fantasier i mitt huvud. Om frun varit otrogen r inget vi kommer jobba med i parterapin sger terapeuten. Jag mste ska hjlp privat hos en annan terapeut fr svartsjukan. Jag mste frska tro p det om jag vill fortstta relationen med henne, annars kommer hon skert lmna mig och det vill jag inte. Fr sonens skull ocks.

Kvllen innan senaste parterapin upptckte jag p en grej p hemlig semester bilderna. 13 som str fr dagar s r siffran 1 med bl penna och 3 med rd penna. Jag frgade henne om det. Hon menar att pennan tog vell slut s hon fick ta en annan.
Nr jag kollar p den andra hemlig semester bilden s ser jag nu att det r inte 21 som jag trott tidigare. Dr r nummer 2 med grn frg och nummer 1 med rd frg.

Jag mste dock sluta grva o leta bevis. Jag orkar inte med ngesten och jag vill inte separera. Jag kan inte heller ta kontakt med ngon av hennes kollegor fr att se om det verkligen var aw p kontoret den dagen. Om det stmmer att det faktiskt var aw framstr jag som galen.

Bra att du har brjat arbeta med dig sjlv men en sak br du knna till vad gller parterapi. Det r inte alls frvnande att du fick detta bemtande av parterapeuten och sklet till det r framfrallt tv saker. Dels att en kvinna alltid (och d menar jag i princip "alltid") kommer att ha ett hgre frtroendekapital i det hon sger jmfrt med dig som man. Dvs det du sger, det du upplever och knner kommer att vrderas lgre n motsvarigheten fr din fru. Dels r hela terapigrejen utformad efter det kvinnliga knets behov och inte mannens. Hela Psykoterapin utvecklades fr kvinnor (ven om det var en man som gjorde det). Detta innebr att du som man inte har en chans i parterapi svida du inte r smartare n bde terapeuten och din frun samt kan spelet och sjlv r vl insatt i mnet, vilket de allra flesta mn inte r.

Med ovan skrivet, ja, du br ska hjlp privat fr din svartsjuka. Blanda inte in din fru i det arbetet med dig sjlv. Om du sker en terapeut, vlj i frsta hand (om mjligt) en man. Det r inte skert att han r bra. Han kan vara indoktrinerad och inte ha ngon frstelse fr mn och mns behov s var inte rdd fr att byta terapeut om det visar sig att han alltfr "feminiserad" av sig.

// CC
Citera
2025-07-03, 15:08
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Slpp sargen och lt henne ha lite kul!
Hon blir inte smre mnniska av att f lite "uppvaktning".
Troligen snarare tvrt om.

Det r inte kul fr omgivningen att leva med en svartsjuk person ska du veta, s det r bra att de skt hjlp.
Vilken sjuk rekommendation av nn som aldrig lyckats behlla exklusivt intresse hos en partner.

Absolut lt henne ha kul. Men hon har svikit ett frtroende fr er bda. Jag hade fljt knslan och utgtt frn att den stmde och bettet om knslan. Sen antagligen avslutat relationen fr en kvinna jag knner tillit fr.
Citera
2025-07-03, 19:50
Medlem
Turnylles avatar
Citat:
Jag mste frska tro p det om jag vill fortstta relationen med henne, annars kommer hon skert lmna mig och det vill jag inte. Fr sonens skull ocks.

Jag mste dock sluta grva o leta bevis. Jag orkar inte med ngesten och jag vill inte separera.

Med andra ord; om du har rtt och hon r otrogen, s vljer du att titta t ett annat hll och lter henne knulla vidare, fr du r rdd fr att bli lmnad. Korrekt?
Citera
2025-07-03, 20:02
Medlem
Citat:

Kvllen innan senaste parterapin upptckte jag en grej p hemlig semester bilderna. 13 som str fr dagar s r siffran 1 med bl penna och 3 med rd penna. Jag frgade henne om det. Hon menar att pennan tog vell slut s hon fick ta en annan.

Om allt det du berttat stmmer s tycker jag det lter som att det r eller har varit ngot mellan din fru och chefen. Srskilt historien p kpcentret reagerade jag p i kombination med att du aldrig varit svartsjuk tidigare. Tycker folk i trden r rtt orttvisa mot dig ang. svartsjukan. Om det r s att din fru varit otrogen och du intuitivt knt av att ntt r fel s r handlar det inte om svartsjuka, utan en sund reaktion p att ngot inte str rtt till i relationen. Men utan att knna dig r det vldigt svrt att veta om det r hjrnspken eller intuition.

Ang. parterapeuten s hller jag med CC75. Har sjlv varit i parterapi och den personen frstod mitt perspektiv bttre n mitt ex's perspektiv, vilket faktiskt inte var hjlpsamt. En terapeut mste klara av att vara neutral. Det bsta vore om ni kunde byta terapeut till en man.

Har du dock bestmt dig fr att stanna behver du slppa tankar p eventuell otrohet och acceptera att bara lita p din fru. Men det r viktigt att du str upp fr dig sjlv i alllt det hr och att bara avfrda ditt perspektiv med misstnkt otrohet rakt av tycker jag inte heller lter bra. Fr tyvrr inte ngra bra vibbar av terapeuten.
Citera
2025-07-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turnylle
Med andra ord; om du har rtt och hon r otrogen, s vljer du att titta t ett annat hll och lter henne knulla vidare, fr du r rdd fr att bli lmnad. Korrekt?

Det verkar vara s det ska vara fr att undvika varannan vecka barn och bli ensam.
Jag har ju inga direkta bevis egentligen.
Jag knde mig dumfrklarad av parterapeuten. Hon krde typ arga leken o stirrade ut mig s jag inte klarade av o titta henne i gonen lngre.
Citera
2025-07-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Om allt det du berttat stmmer s tycker jag det lter som att det r eller har varit ngot mellan din fru och chefen. Srskilt historien p kpcentret reagerade jag p i kombination med att du aldrig varit svartsjuk tidigare. Tycker folk i trden r rtt orttvisa mot dig ang. svartsjukan. Om det r s att din fru varit otrogen och du intuitivt knt av att ntt r fel s r handlar det inte om svartsjuka, utan en sund reaktion p att ngot inte str rtt till i relationen. Men utan att knna dig r det vldigt svrt att veta om det r hjrnspken eller intuition.

Ang. parterapeuten s hller jag med CC75. Har sjlv varit i parterapi och den personen frstod mitt perspektiv bttre n mitt ex's perspektiv, vilket faktiskt inte var hjlpsamt. En terapeut mste klara av att vara neutral. Det bsta vore om ni kunde byta terapeut till en man.

Har du dock bestmt dig fr att stanna behver du slppa tankar p eventuell otrohet och acceptera att bara lita p din fru. Men det r viktigt att du str upp fr dig sjlv i alllt det hr och att bara avfrda ditt perspektiv med misstnkt otrohet rakt av tycker jag inte heller lter bra. Fr tyvrr inte ngra bra vibbar av terapeuten.

Allt jag sagt r saker som har hnt. En grej p mall of scandinavia r ocks. Nr jag o sonen kom upp med rulltrappan mot H&M sg jag att frun gick snabbt mot kassan utan att ha hittat ngot. Nr vi kom fram till henne s kollade hon sminkvrdsprodukter och kpte detta. Sen nr vi gick ut ur H&M s mtte vi hennes chef utanfr.

Jag orkar inte misstnka eller ifrgastta lngre. Jag accepterar detta bara och frsker vara mitt bsta jag och uppvakta och uppmrksamma frun mycket mer n jag gjort.
Citera
2025-07-03, 21:42
Medlem
Turnylles avatar
Citat:
Det verkar vara s det ska vara fr att undvika varannan vecka barn och bli ensam.
Jag har ju inga direkta bevis egentligen.
Jag knde mig dumfrklarad av parterapeuten. Hon krde typ arga leken o stirrade ut mig s jag inte klarade av o titta henne i gonen lngre.

Ja, skitsamma d. Fr jag vara rlig, utan filter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in