2025-06-24, 10:40
Medlem
Pripps0.0s avatar
Det är intressant att se hur en människa som Ts med (enligt egen utsago) borderline, resonerar om gränsers vara eller icke-vara.

Tror vi andra ser det som en självklarhet att förlåta så långt det är möjligt, utan att för den delen ge upp vår självrespekt eller riskera att komma till skada.
Citera
2025-06-24, 10:40
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Jag har under livets gång åkt på riktigt tråkiga människor, absolut. Vissa kanske bara var korkade när vi var unga och tänkte inte längre än vad näsan räcker och andra var bara ryggradslösa utan identitet. Betyder inte att majoriteten var dåliga människor, det betyder att jag plockade bort dom som jag inte såg värdiga att stå bredvid mig och ta del av min personlighet. Jag har råd att vara selektiv med vem jag vill ha i mitt liv och inte. Jag är inte desperat så att jag sitter och förlåter människor som jag tycker bevisat sig vara dåliga. En människa som pysslar med sånt gör det inte bara mot dig, utan mot andra också.

Jag syftade inte på barn. Det är ganska uppenbart att tråden handlar om vuxna människor. Du verkar bara vara naturligt korkad, har sett dig i fler trådar och det är inget att hurra för. Hoppas du blir förlåten av alla som tycker att du är sådär jobbigt dum. Jag hade inte orkat. Men du finner nog din crowd du med ska du se.
Dina mentala begränsningar är inte mitt problem.

Okej, jag börjar förstå varför folk tröttnar på dig och att du känner som du gör. Du kanske ska tänka på hur du själv fungerar. Jag tror det är anledningen till att du inte verkar ha ett normalt socialt liv.

Citera
2025-06-24, 10:43
Medlem
Citat:
Mina riktlinjer är god moral. Vad är god moral? Behandla människor så som du själv vill bli behandlad.
Väldigt mycket bättre är att behandla andra så som de vill bli behandlade.
Citera
2025-06-24, 10:43
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluetoo12
Jag menar att man kommer längre genom att inte fastna i och grubbla över religiösa texter som skrevs i en annan tid. Och Sverige är inget religiöst samhälle, du kan ha anat att folk skulle tycka att en sån inledning är märkligt.
Svenska folkets moral grundar sig dock på kristna värderingar, vare sig du är kristen eller ateist.
Något som dock börjar luckras upp, då vi tar in så många med andra religiösa värderingar, tyvärr.

En muslim förlåter inte, den vedergäller.
Citera
2025-06-24, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Hej ts,
1. Jag tycker att svaret nedan från ThaliaElise är väldigt bra.

2. Har genom livet funderat en del på kristendomens krav/ideal om förlåtelse eftersom det i barndomen fanns personer nära mig som inte uppförde sig mänskligt mot mig mfl. Då uppfattade jag förlåtelse som en slags känsla, eller att man liksom sade" det är ok, det gör inget". Detta var svårsmält för mig, för har man blivit skadad i olika avseenden är det ju lögn att säga "äsch, det gör inget".

Nu så här på äldre dagar och när jag satt mig in i religionen mera, är jag nog mer av uppfattningen att det som Jesus menade troligen är relaterat till handling/avstående från handling.

Såhär: han säger att principen om "öga för öga, tand för tand", inte längre gäller. Dvs, hans instruktion är att vi ska avstå från att hämnas.
Detta är inte en instruktion för känslolivet utan för hur vi ska vara som samhällsvarelser. Och mycket riktigt är det ju skillnad på hur ett samhälle som tillämpar boldshämnd fungerar jämfört med ett som inte gör det.

När man är barn befinner man sig i en svårare situation och kan inte sätta gränser på samma sätt eftersom man ofta befinner sig i en beroendeställning. Tråkigt att du har behövt vara med om det.

Håller förövrigt med om det du skriver med hämnd. Det handlar om att lägga fokus på sig själv och det man behöver för att komma vidare och inte på den som gjort en illa. Om man blir biten av en orm kommer man inte fundera över varför ormen bet en. Man kommer fokusera på att avlägsna sig från ormen och att få ett motgift mot bettet så snart som möjligt. Jag tycker att man kan applicera samma princip människor emellan.
Citera
2025-06-24, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
100% detta. Inget blir bättre av hysa agg och därmed låta sig påverkas av gamla oförätter, det stjäl bara energi som man kan använda till roligare saker.

Processa det som hänt för dig själv och sätt sen personen på ignore mentalt för resten av livet, om man ser att personen är samma som innan.

Yes, håller med.
Citera
2025-06-24, 11:22
Medlem
Lailatjejs avatar
Citat:
Det är ganska uppenbart att tråden handlar om vuxna människor. Du verkar bara vara naturligt korkad, har sett dig i fler trådar och det är inget att hurra för. Hoppas du blir förlåten av alla som tycker att du är sådär jobbigt dum. Jag hade inte orkat.

Kul att nån mer än jag gjort exakt den iakttagelsen.
Citera
2025-06-24, 11:48
Medlem
Kanske snarare normalisera att inte lita blint efter att man har förlåtit?
Citera
2025-06-24, 11:59
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det är intressant att se hur en människa som Ts med (enligt egen utsago) borderline, resonerar om gränsers vara eller icke-vara.

Tror vi andra ser det som en självklarhet att förlåta så långt det är möjligt, utan att för den delen ge upp vår självrespekt eller riskera att komma till skada.
https://youtu.be/nAWn9z_umGY?feature=shared

Jag resonerar såhär
Citera
2025-06-24, 12:08
Medlem
Gosifs avatar
Man kan förlåta men aldrig glömma.
Citera
2025-06-24, 12:18
Medlem
Du blir alltid förlåten om folk tror du är förståndshandikappad. Jag brukar göra det ibland.

Hade du hämnats på Ica-Jerry? Nähe då
Citera
2025-06-24, 12:45
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Det står i bibeln att vi ska älska glömma och förlåta men vem hjälper det egentligen?

Vi kan förlåta för oss själva typ ”Jag förlåter dig för att du är en outvecklad eller dålig människa” men jag vill aldrig mer se dig i mitt liv och att man stänger dörren för människor som väljer att begå en dålig handling mot en, eftersom att det var ett aktivt val, och ett aktivt val visar vad den personen tycker om dig.

Ibland kan man ha svårt att ta in hur en människa kan vara så ful för att man själv inte kan relatera men oftast är dessa typer ateister så dom begriper inte att allt kommer slå tillbaka på dom i en ny form tids nog.

Så vad säger ni? Förlåter ni människor och ger dom nya chanser? I min erfarenhet så är det bara att ge djävulen en chans att hugga dig i ryggen ännu en gång. Är det inte bättre att stänga dessa människor ute så att dom lär sig en läxa? Du hjälper halvmänniskan att få en chans att bli en människa i framtiden, inte med ditt sällskap såklart, utan denne personen får hitta andra människor att bli en bra människa mot.

Och kom ihåg att en ensam människa utan en enda vän är en dålig människa som varit dålig mot människor för länge. En fasad kan inte hållas uppe hur länge som helst, människor visar oftast med deras handlingar vilka dom är, men när vi tycker om dom så ser vi förbi tidiga varningsflaggor. Alla som vandrar på denna jorden är inte människor, vissa är djävulens distraktioner.

”Who betrays you once, will betray you a thousand times. There is no need to drink the whole sea to realise that it's salty!”

Du som är en sådan individualist, borde väl stå över att det ängsliga gen z-gnället om att "normalisera" saker. Gör din grej, och skit för fan i vad som är normalt. Vad som ska vara tillåtet på kafferepen, kan du lämna till prussiluskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in