2025-06-25, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Du utgår från dina egna upplevelser och känslor, vad som hänt dig och om du reagerade rätt eller fel kan ingen här säga då vi inte har insyn i dina tidigare relationer.

Diskussionen tenderar att bli väldigt svart-vit och handla om ytterligheter, när sanningen måste vara mer balanserad (som med allt annat i livet) än så. Det handlar ju om person och situation i mångt och mycket. Finns inga generella svar.

Att förlåta allt ständigt och jämt, gör givetvis att man blir en "dörrmatta" som människor gärna utnyttjar. Men att aldrig förlåta av princip, gör i sin tur en människa väldigt kall och hård samt svår att ha en relation med.

Alla gör vi misstag och dummar oss ibland, och man måste ju ha förmågan att kunna be om ursäkt när så sker. Det krävs en del av en människa att ha självinsikt och mod att göra så. Om t ex. en partner då säger nope, jag förlåter inte av princip. Då blir det svårt för den relationen att överleva. I ett sådant fall kan jag tycka att den stora människan här är den som bad om ursäkt, samt att den som inte godtar ursäkten felaktigt anser sig vara för god för att acceptera den.

Jag håller med, även om jag är äldre och varit med länge. Självklart finns det gränser även för misstag och dumheter, vilket leder till att man lämnar. Är man tydlig med att de finns och var nivån ligger, är det sällan ett problem. En person som konstant utmanar dessa gränser lämnar man. Eventuellt konstaterar man att man skulle gjort det tidigare, men även med känslan att man försökt.
Starka förhållande bygger ofta på att man kan förlåta och inte upprepa, eller åtminstone tona ner en avigsida.
Citera
2025-06-25, 10:52
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:

Att inte förlåta frun, är en annan sak. Hon verkar ha lämnat dig långt innan du upptäckte det. Samtidigt verkar det ha funnits en viss brist på kommunikation i ert förhållande och det är ni ju båda ansvariga för.

Det är precis det här snacket som står mig upp i halsen och får mig att vilja spy.
Någon får ta mot lögner och svek av någon som i gengäld kräver samma respekt som vanligt.
Det är ett hyckleri som är löjeväckande men ändå har den bedragne med det här resonemanget nästan sig själv att skylla för h*n skulle kommunicerat bättre.

Jag läste en gång på ett forum där en kvinna skrev. Nu pensionär typ 65-66 år och hade levt hela sitt liv med samma man med barn och barnbarn. En kväll i deras sommarstuga när dom skulle dela på en flaska vin på terrassen råkade det komma fram att hennes man hade haft ett förhållande i nästan 30 år med hennes bästa väninna.
Han ville ha hennes förlåtelse och hon undrade hur hon skulle känna.

Blir livet bättre om man förlåter? Hur suddar man bort alla lögner?
Blir det bättre om man säger att alla kan göra misstag och förtjänar en andra chans?
Citera
2025-06-25, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Bra skrivet.

Man bör förlåta ALLA oavsett vad dem gjort, för sin egen skull, att bära runt på hat konsumerar bara dig själv i slutändan.

Att ge en ny chans är en annan femma.
Jag brukar ge folk nya chanser, det kostar inte mig så mycket, men beror ju såklart på vad vi snackar om.

Jag ska vara bra dum om jag går på samma bedrägeri två gånger liksom.

Precis, det handlar om att ta ansvar för sig själv och avstå från att ta ansvar för andra. Många gör misstaget att göra tvärtom.
Citera
2025-06-25, 11:55
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Jag håller med, även om jag är äldre och varit med länge. Självklart finns det gränser även för misstag och dumheter, vilket leder till att man lämnar. Är man tydlig med att de finns och var nivån ligger, är det sällan ett problem. En person som konstant utmanar dessa gränser lämnar man. Eventuellt konstaterar man att man skulle gjort det tidigare, men även med känslan att man försökt.
Starka förhållande bygger ofta på att man kan förlåta och inte upprepa, eller åtminstone tona ner en avigsida.
Vem som är äldst kan vi slåss om.
För mig har åldern inneburit en insikt om det ThaliaElise skriver här nedan. Jag har blivit mer förlåtande med åldern och tar inte lika allvarligt på saker som när jag var yngre och mer osäker i mig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Precis, det handlar om att ta ansvar för sig själv och avstå från att ta ansvar för andra. Många gör misstaget att göra tvärtom.
Precis så.

Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Det är precis det här snacket som står mig upp i halsen och får mig att vilja spy.
Någon får ta mot lögner och svek av någon som i gengäld kräver samma respekt som vanligt.
Det är ett hyckleri som är löjeväckande men ändå har den bedragne med det här resonemanget nästan sig själv att skylla för h*n skulle kommunicerat bättre.

Jag läste en gång på ett forum där en kvinna skrev. Nu pensionär typ 65-66 år och hade levt hela sitt liv med samma man med barn och barnbarn. En kväll i deras sommarstuga när dom skulle dela på en flaska vin på terrassen råkade det komma fram att hennes man hade haft ett förhållande i nästan 30 år med hennes bästa väninna.
Han ville ha hennes förlåtelse och hon undrade hur hon skulle känna.

Blir livet bättre om man förlåter? Hur suddar man bort alla lögner?
Blir det bättre om man säger att alla kan göra misstag och förtjänar en andra chans?
En gång är ingen gång, två gånger är en vana. Otrohet är ett känsligt ämne, men om man har satt det i system såsom din fd. eller mannen du läste om så finns det stora problem i förhållandet i sig. Och det är man ju två om, vare sig man vill erkänna det eller ej.

Det kan mycket väl vara så att kvinnan i det 30-åriga förhållandet var medveten om otroheten, men ansåg att det fungerade bra ändå. De hade troligtvis andra saker gemensamt som hon värderade högre än sex.

Självklar ska man inte vara naivt godtrogen eller utan självrespekt. Men inte heller paranoid. Även där handlar det om balans och mognad.

Livet blir lugnare om man förlåter. Ett samhälle där normen är att inte förlåta blir ju väldigt märkligt, då ingen av oss är perfekt eller felfri.

Man kan förlåta utan att vilja fortsätta leva med personen, som i ditt fall. Har man barn ihop så måste man dock vara vuxen nog att klara av att förlåta då man är sammankopplade för evigt genom dom.

Tror att vi hade fått ett bittert samhälle om ingen bad om ursäkt eller kunde godta en dylik.
Citera
2025-06-25, 13:17
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:

Har man barn ihop så måste man dock vara vuxen nog att klara av att förlåta då man är sammankopplade för evigt genom dom.

Här är en till klyscha som inte alls stämmer.
Du behöver inte alls förlåta ett dugg. Som i exemplet med mannen som i 30 år bedragit henne med väninnan ( som hon sa hon skulle skriva en bok om).
Ett helt liv av lögner. Hur förlåter man att hela ens liv tillsammans aldrig varit på riktigt?

Det som egentligen ( enligt mig) är viktigt är att du accepterar!

Jag och mitt x är inte osams om nåt. De få gånger vi måste träffas ( skolavslutningar) är vi hövliga och hälsar på varandra även om vi inte pratar med varandra.
Jag hatar henne inte och önskar henne inte illa även om jag helt ärligt inte skulle bry mig om hon blev skadad eller om hennes liv på nåt sätt skulle bli besvärligt eller sorgligt eller nåt.
Jag kommer aldrig någonsin att ha med henne att göra igen. Det kändes sorgligt ett par år att 18 år tillsammans inte fanns kvar men som tur är så har vi människor förmågan att gå vidare.

Det jag däremot sörjer är att våra barn tog sig illa vid skilsmässan och en av dom inte har så mycket kontakt med sin mamma längre. Jag har accepterat det också och känner mest att det är hennes förlust.
Citera
2025-06-25, 13:23
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Här är en till klyscha som inte alls stämmer.
Du behöver inte alls förlåta ett dugg. Som i exemplet med mannen som i 30 år bedragit henne med väninnan ( som hon sa hon skulle skriva en bok om).
Ett helt liv av lögner. Hur förlåter man att hela ens liv tillsammans aldrig varit på riktigt?

Det som egentligen ( enligt mig) är viktigt är att du accepterar!

Jag och mitt x är inte osams om nåt. De få gånger vi måste träffas ( skolavslutningar) är vi hövliga och hälsar på varandra även om vi inte pratar med varandra.
Jag hatar henne inte och önskar henne inte illa även om jag helt ärligt inte skulle bry mig om hon blev skadad eller om hennes liv på nåt sätt skulle bli besvärligt eller sorgligt eller nåt.
Jag kommer aldrig någonsin att ha med henne att göra igen. Det kändes sorgligt ett par år att 18 år tillsammans inte fanns kvar men som tur är så har vi människor förmågan att gå vidare.

Det jag däremot sörjer är att våra barn tog sig illa vid skilsmässan och en av dom inte har så mycket kontakt med sin mamma längre. Jag har accepterat det också och känner mest att det är hennes förlust.
I mina öron låter det som att du förlåtit och gått vidare. Man behöver ju inte säga orden, det märks i ens agerande mot den som sårat. Bra gjort.

Edit: Den bedragna frun visste inte att hon var bedragen och trivdes uppenbarligen bra med sin man, annars hade hon lämnat honom.

I det fallet är det nog svårare att förlåta sin bästa väninnas svek.
Senast redigerad av Pripps0.0 2025-06-25 kl. 13:25.
Citera
2025-06-25, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Du känner väl inte mig för att veta om jag överdramatiserar eller inte? Det är dina åsikter och dina gissningar och dom är fel. Inget som hänt nyligen heller för den delen.

Jag tycker bara att människor ska normalisera att vända ryggen mot folk som sviker dom. Allt för många är svaga och förlåter och ger nya chanser. Ni måste förstå att människan som gör så inte är värdig. Varken er tid, era ord, er skepnad. Ingenting!

Se det som att jag utbildar dom svaga som tror att dom är starka när dom släpper in ynkryggar igen.

Du är så jävla självupptagen att det är patetiskt, du verkar ha en jävligt skev självbild, du är nog inte så perfekt eller så "god" som du själv tycker att du är.

Människor gör misstag och ibland kan vissa utomstående faktorer spela in att folk sviker en, människor är komplexa och allt är inte svart på vitt, man har ingen aning om vad folk varit med om eller går igenom för att bete sig som dom gör.

Är man en riktig vän så vänder man inte ryggen till vid minsta lilla problem, är det ett återkommande problem som blir ohållbart ja, jag förstår att man kanske inte vill ha kontakt med den personen längre men att vända ryggen bara för att man blivit lite sårad känns ganska barnsligt. Kommunicera och förklara varför du inte tycker ett beteende är okej så får man ta det därefter. Att bara stänga dörren för någon är ingenting som jag sysslar med om det inte finns en väldigt bra anledning till det.

Bra vänner växer inte på träd.
Citera
2025-06-25, 20:51
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Du är så jävla självupptagen att det är patetiskt, du verkar ha en jävligt skev självbild, du är nog inte så perfekt eller så "god" som du själv tycker att du är.

Människor gör misstag och ibland kan vissa utomstående faktorer spela in att folk sviker en, människor är komplexa och allt är inte svart på vitt, man har ingen aning om vad folk varit med om eller går igenom för att bete sig som dom gör.

Är man en riktig vän så vänder man inte ryggen till vid minsta lilla problem, är det ett återkommande problem som blir ohållbart ja, jag förstår att man kanske inte vill ha kontakt med den personen längre men att vända ryggen bara för att man blivit lite sårad känns ganska barnsligt. Kommunicera och förklara varför du inte tycker ett beteende är okej så får man ta det därefter. Att bara stänga dörren för någon är ingenting som jag sysslar med om det inte finns en väldigt bra anledning till det.

Bra vänner växer inte på träd.
Man ska alltid vända ryggen när en person svikit en, missbrukat ens förtroende eller gått bakom ryggen.

”Människor gör misstag” undermänniskor ja, men dom vill inte jag umgås med.

Du får förlåta vem fan du vill hur många gånger du vill? Förstår inte hur mina personliga beslut kan påverka dig? Du ser inte klok ut med ditt labila inlägg, det enda jag läst in är att någon dissat dig och att du tycker att du ska bli förlåten men hörru det där är inte upp till dig. Om den personen var så viktig för dig så skulle du tänkt dig för. Nu får du leva med dina handlingar och dom valen du gjorde. Det är så det är att vara vuxen, god morgon!
Citera
2025-06-26, 07:22
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Man ska alltid vända ryggen när en person svikit en, missbrukat ens förtroende eller gått bakom ryggen.

”Människor gör misstag” undermänniskor ja, men dom vill inte jag umgås med.

Du får förlåta vem fan du vill hur många gånger du vill? Förstår inte hur mina personliga beslut kan påverka dig? Du ser inte klok ut med ditt labila inlägg, det enda jag läst in är att någon dissat dig och att du tycker att du ska bli förlåten men hörru det där är inte upp till dig. Om den personen var så viktig för dig så skulle du tänkt dig för. Nu får du leva med dina handlingar och dom valen du gjorde. Det är så det är att vara vuxen, god morgon!
Fast i din trådstart vill du ju normalisera att inte förlåta, det inkluderar ju alla och inte bara dig.

Helt ärligt är det du som inte ser klok ut med dina inlägg. Du pratar om "halvmänniskor", "undermänniskor" och att "ensamma människor är dåliga människor". Just du, personligen, skulle snarare gynnas av att människor i gemen ökade sin kapacitet att förlåta, inte minska den.

Och. Är det inte något gott och fint i att människan har större benägenhet i att förlåta barn, äldre och de med psykiska funktionshinder?

Edit: Tror att hela din idé baserar sig på att du har enormt svårt för att säga förlåt själv, men du skulle aldrig tolerera (eller överleva) om inte andra människor förlät dig. Du får nog tänka igenom det här både en och två gånger.
Senast redigerad av Pripps0.0 2025-06-26 kl. 07:37.
Citera
2025-06-26, 07:44
Medlem
Man kan inte förlåta allt.

Om någon stjäl 500 kr för dig så kan man förlåta och ge en chans, speciellt när 500 kr återlämnas.

Här är det intressant med attityden från tjuvens sida. Säger man förlåt mig eller säger man jag ber om ursäkt att jag stal dina pengar, här har du 1000 kr tillbaka. Jag lovar att aldrig stjäla igen.

Kan man begära att någon ska förlåta en?

Om någon dödar dig, då är det svårt att förlåta. En mördare ska inte få en chans att leva ett gott liv och ännu mindre en möjlighet att mörda eller skada någon igen. Då är det livstids fängelse som gäller.

Men allt har gråskalor.

Man ska kunna förlåta, men det är idiotiskt att förlåta allt som kan hända.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-06-26 kl. 07:46.
Citera
2025-06-26, 08:21
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Man kan inte förlåta allt.

Om någon stjäl 500 kr för dig så kan man förlåta och ge en chans, speciellt när 500 kr återlämnas.

Här är det intressant med attityden från tjuvens sida. Säger man förlåt mig eller säger man jag ber om ursäkt att jag stal dina pengar, här har du 1000 kr tillbaka. Jag lovar att aldrig stjäla igen.

Kan man begära att någon ska förlåta en?

Om någon dödar dig, då är det svårt att förlåta. En mördare ska inte få en chans att leva ett gott liv och ännu mindre en möjlighet att mörda eller skada någon igen. Då är det livstids fängelse som gäller.

Men allt har gråskalor.

Man ska kunna förlåta, men det är idiotiskt att förlåta allt som kan hända.
Skulle säga att det är omöjligt.

Man kan förlåta utan att acceptera handlingen.
Citera
2025-06-26, 11:38
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Det står i bibeln att vi ska älska glömma och förlåta men vem hjälper det egentligen?

Vi kan förlåta för oss själva typ ”Jag förlåter dig för att du är en outvecklad eller dålig människa” men jag vill aldrig mer se dig i mitt liv och att man stänger dörren för människor som väljer att begå en dålig handling mot en, eftersom att det var ett aktivt val, och ett aktivt val visar vad den personen tycker om dig.

Ibland kan man ha svårt att ta in hur en människa kan vara så ful för att man själv inte kan relatera men oftast är dessa typer ateister så dom begriper inte att allt kommer slå tillbaka på dom i en ny form tids nog.

Så vad säger ni? Förlåter ni människor och ger dom nya chanser? I min erfarenhet så är det bara att ge djävulen en chans att hugga dig i ryggen ännu en gång. Är det inte bättre att stänga dessa människor ute så att dom lär sig en läxa? Du hjälper halvmänniskan att få en chans att bli en människa i framtiden, inte med ditt sällskap såklart, utan denne personen får hitta andra människor att bli en bra människa mot.

Och kom ihåg att en ensam människa utan en enda vän är en dålig människa som varit dålig mot människor för länge. En fasad kan inte hållas uppe hur länge som helst, människor visar oftast med deras handlingar vilka dom är, men när vi tycker om dom så ser vi förbi tidiga varningsflaggor. Alla som vandrar på denna jorden är inte människor, vissa är djävulens distraktioner.

”Who betrays you once, will betray you a thousand times. There is no need to drink the whole sea to realise that it's salty!”

Min uppfattning är att det finns människor som tänker som djur. De saknar empati och förståelse och kan alltså göra vad som helst med effekten att det sårar eller tar kål på en kärleksfull genomsnittlig människa som följer reglerna som gäller hos människosläktet och inte det hos djuren.

Ondska existerar till den grad att vanliga inte kan förstå att en människa kan göra något sådant då det är otänkbart.

Ältande som genererar negativa tankar och känslor dag efter dag kanske inte är så bra att fortsätta ha. Vill man gå vidare krävs acceptans och förståelse i det att man förstår att man inte gör sig själv en gentjänst genom att fortsätta agera och tänka som man gjort tidigare. Du är vad du äter. Du är också vad du tänker och din person är en kombination av detta. Vad vill du vara i framtiden, en sorgsen deprimerad individ eller en människa med framtidsutsikter och en öppet hjärta?

Karma skulle kunna vara en idé som efter lång tid kan ge effekt till de som skadar andra människor.

Att inte förlåta är som att inte acceptera. Detta skapar då en rundgång där tankarna bara fortsätter och blir fler och fler. För att gå vidare i livet och framåt och lära sig måste man acceptera situationen. Dels för sig själv men också utåt hur man agerar mot andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in