Citat:
Ursprungligen postat av
jjujju
Det står i bibeln att vi ska älska glömma och förlåta men vem hjälper det egentligen?
Vi kan förlåta för oss själva typ ”Jag förlåter dig för att du är en outvecklad eller dålig människa” men jag vill aldrig mer se dig i mitt liv och att man stänger dörren för människor som väljer att begå en dålig handling mot en, eftersom att det var ett aktivt val, och ett aktivt val visar vad den personen tycker om dig.
Ibland kan man ha svårt att ta in hur en människa kan vara så ful för att man själv inte kan relatera men oftast är dessa typer ateister så dom begriper inte att allt kommer slå tillbaka på dom i en ny form tids nog.
Mycket intressant fråga, vad innebär det egentligen att "förlåta" någon? Är det att bara låtsas som att inget har hänt, även om det alltid finns kvar någonstans i det undermedvetna? Eller handlar det om att inse att alla kan göra misstag och att man själv inte är helt perfekt? Det beror såklart väldigt mycket på vad för slags svek man blivit utsatt för. Jag utgår ifrån att det handlar om ganska allvarliga saker.
Småsaker, som att en kompis lovade att hjälpa dig med något men istället drog iväg för att roa sig, kan ändå kännas som ett stort svek, särskilt om man vet att man själv hade hållit sitt löfte om det varit omvänt. Då inser man att den personen inte är att lita på, och aldrig kommer kunna bli en riktig vän, utan bara förbli en "kompis".
Men mer allvarliga svek, som när en "vän" som man umgåtts mycket med lånar pengar och sedan slutar svara i telefon, det är vidrigt. Sånt ska inte förlåtas, inte förrän personen kommer förbi, går ner på knä, betalar tillbaka alla pengar med ränta och ber om ursäkt på riktigt. Då kan man börja prata om förlåtelse.
.
Citat:
Så vad säger ni? Förlåter ni människor och ger dom nya chanser? I min erfarenhet så är det bara att ge djävulen en chans att hugga dig i ryggen ännu en gång. Är det inte bättre att stänga dessa människor ute så att dom lär sig en läxa? Du hjälper halvmänniskan att få en chans att bli en människa i framtiden, inte med ditt sällskap såklart, utan denne personen får hitta andra människor att bli en bra människa mot.
Jag har själv fått lära mig den hårda vägen. Så fort någon visar sig vara minsta opålitlig, ger jag dem inte en andra chans. Jag har alltid haft inställningen att jag inte vill ha "kompisar", jag vill ha riktiga vänner.
Med tiden har det lett till att jag gjort mig av med många, vilket har krympt min vänskapskrets rejält. Man måste vara strategisk och inse att de flesta människor faktiskt inte har några riktiga vänner, bara kompisar. Många umgås i åratal utan att tveka att svika varandra när det verkligen gäller.
Citat:
Och kom ihåg att en ensam människa utan en enda vän är en dålig människa som varit dålig mot människor för länge.
Jag håller inte alls med, det finns absolut bra människor som av olika skäl kan vara ensamma. Man kan inte automatiskt dra slutsatsen att någon är en dålig person bara för att de är ensamma.