Citat:
Ursprungligen postat av
DrDoak
Jag har ftt intrycket att kvinnoyrken har extremt lgt i tak, alla r extremt PK och snackar dessutom skit bakom ryggen p varandra.
P sistone har jag funderat p att ska mig till vrden, och jag tror att det vore bra om det fanns fler mn i vrden framfr allt fr manliga patienters skull. Jag gillar den vrdande biten och jag tycker om att hjlpa folk.
Dremot s r jag orolig fr hur jobbigt det mste vara att g in som man i ett kvinnoyrke. Speciellt om man jobbar ihop med rabiata feminister som knner sig frtryckta och vill ta ut all sin ilska p de f mnnen som finns i deras omgivning.
Jag kan ocks tnka mig att vissa kvinnor kommer flrta med mig fr att f bekrftelse och d skapas det en massa svartsjukedraman dr jag fr skulden. Blir det brk s rknar jag 100% med att HR kommer skylla allt p mig eftersom de ocks r kvinnor.
r det jobbigt att vara man i ett kvinnoyrke? Det behver inte vara vrden utan generellt.
Viktigt arbetsomrde och pluggar du till ssk har du mnga mjligheter att skaffa dig en intressant karrir. Du kan jobba inom mnga olika omrden och kan ska dig utomlands, till bemanningsfretag, frsvarsmakten, militra utlandsstyrkor, insatsfrband osv MEN frbered dig p att du kommer mta MYCKET drama, skitsnack, skvaller, falskhet, ryktesspridning, bitterhet, kvinnor som konkurrerar med varann och hugger varann i ryggen, vrdelsa chefer p bde hg och lg niv och annat otrevligt.
Jobbet i sig (om vi pratar akutsjukvrd) r givande men slitigt. Du kan ha tur att slippa bli mltavla eller "bara" bli vittne till mobbning och annat men troligtvis inte.
Det ser ungefr likadant ut ver hela Sverige oavsett om du jobbar p vrdavdelning, akuten, intensiven, med ldre eller barn. Hrd milj och mnga som rkar illa ut i sitt yrkesliv pga missunsamma, avundsjuka och elaka kollegor.
Det finns ven en hel del riktiga praktarslen och fullstndiga idioter liksom psykopater och annat du ska passa dig fr.
Jag skulle kunna skriva en riktigt tjock bestseller om det jag upplevt och det jag hrt i frsta och andrahand. Vi pratar trackasserier, sexuella vergrepp, misshandel, svr mobbning, personfrfljelse, personal som lser journaler utan lov (bde fr patienter och kollegor. Det r ju s enkelt. Bara sl in personnumret och lsa allt du vill som inte r sprrat), vldtkter, svra missbruk, stlder, missbruk, sjlvmord mm.
Psykopaterna hittar du bde bland chefer och personal p golvet i alla yrkeskategorier (ssk, usk, lkare mm). Mter du dem kan du i princip inte undvika dem och du kan inte vinna ver dem svida du inte tar till vld och r beredd att g hela vgen och ven ta de juridiska konsekvenserna av det.
Men visst kan jobbet vara bde roligt, intressant och givande....Men det kostar som sagt p.