2025-06-07, 00:37
Medlem
DrDoaks avatar
Jag har ftt intrycket att kvinnoyrken har extremt lgt i tak, alla r extremt PK och snackar dessutom skit bakom ryggen p varandra.

P sistone har jag funderat p att ska mig till vrden, och jag tror att det vore bra om det fanns fler mn i vrden framfr allt fr manliga patienters skull. Jag gillar den vrdande biten och jag tycker om att hjlpa folk.

Dremot s r jag orolig fr hur jobbigt det mste vara att g in som man i ett kvinnoyrke. Speciellt om man jobbar ihop med rabiata feminister som knner sig frtryckta och vill ta ut all sin ilska p de f mnnen som finns i deras omgivning.

Jag kan ocks tnka mig att vissa kvinnor kommer flrta med mig fr att f bekrftelse och d skapas det en massa svartsjukedraman dr jag fr skulden. Blir det brk s rknar jag 100% med att HR kommer skylla allt p mig eftersom de ocks r kvinnor.

r det jobbigt att vara man i ett kvinnoyrke? Det behver inte vara vrden utan generellt.
Citera
2025-06-07, 00:40
Medlem
Olduvais avatar
Att ens f jobb som man i ett kvinnoyrke r svrt. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...mineras-mannen

Sen s finns det ytterligare forskning som visar att en grupp med kvinnor presterar smre om man lgger till en man.
Citera
2025-06-07, 00:58
Medlem
a-mortals avatar
Det lter som du blivit hjrntvttad.

Problemet med att arbeta inom vrden r att det r fyllt av manshatande pk radikala feminister som skapar svartsjukedraman bakom ryggen p varandra. Skert.

Om du knna p helvete kan du ka till Ukraina.

Tvtta bort skiten frn dina tankar och testa p och arbeta med att hjlpa mnniskor om du trivs med det.
Tycker det lter som ett bra val, om det inte vore fr att vrdare inte direkt fr frihet att hjlpa folk, frgiftar folk, skickar hem folk nakna med taxi, men ett under ngon gng ibland lyckas rdda ngon och inte bara p utifrn ngon manipulerad analys.

Frsk se vrlden positivt, annars passar du inte med 98% kvinnor.
Citera
2025-06-07, 01:11
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Jag har ftt intrycket att kvinnoyrken har extremt lgt i tak, alla r extremt PK och snackar dessutom skit bakom ryggen p varandra.

P sistone har jag funderat p att ska mig till vrden, och jag tror att det vore bra om det fanns fler mn i vrden framfr allt fr manliga patienters skull. Jag gillar den vrdande biten och jag tycker om att hjlpa folk.

Dremot s r jag orolig fr hur jobbigt det mste vara att g in som man i ett kvinnoyrke. Speciellt om man jobbar ihop med rabiata feminister som knner sig frtryckta och vill ta ut all sin ilska p de f mnnen som finns i deras omgivning.

Jag kan ocks tnka mig att vissa kvinnor kommer flrta med mig fr att f bekrftelse och d skapas det en massa svartsjukedraman dr jag fr skulden. Blir det brk s rknar jag 100% med att HR kommer skylla allt p mig eftersom de ocks r kvinnor.

r det jobbigt att vara man i ett kvinnoyrke? Det behver inte vara vrden utan generellt.
Finns redan trdar om detta, men ta det frn en kille som brjade jobba i vrden 1989, p dussintals olika vrdhem och sjukhus fram till 2003 och jag kommer ALDRIG arbeta inom vrden igen. Hellre socialbidrag!
Och orsaken r precis som du skriver i ditt inlgg! ALLT du sger stmmer. Utom mjligen det dr med feminismen och flrtandet som jag inte har erfarenhet av.
Citera
2025-06-07, 01:16
Medlem
Rabiata feminister r ganska sllsynta. Men det kan vara ett helvete nd bara genom att kvinnor r just kvinnor - ologiska, knslosamma och skvallerbengna sedan urminnes tider. Man kommer att gadda sig samman och frminska och ifrgastta allt du gr. Utom nr det kommer till fysiskt krvande arbetsuppgifter. D duger du.
Citera
2025-06-07, 02:16
Medlem
r en man i ett kvinnoyrke, och det r ganska speciellt. Man kramar kollegor och sger att man saknat dem fr att sekunden senare bertta fr andra kollegor hur hemsk personen man gullkramade r.

Min erfarenhet r att kvinnor p arbetsplatser r otroligt falska. De ser ingen vits med att vara ett team som arbetar tillsammans, om det inte handlar om att klicka hem samma saker frn Temu, d kan man tipsa och hjlpa till.

En annan sak de r duktiga p r att kpa sm presenter till varandra, ven till de som man i samtal med mig verkligen hatar, fr att p ngot stt verka goda och sklart fr att f ngot tillbaka. Det r ett sjukt ge-presenter-beteende, och grna om man har lneutmtning, vilket s gott som alla har. D ska man visa att man nd har rd.

Att prata om sparande eller aktier r bara att glmma. Kvinnorna vill unna sig och fr dagen, att de inte rd har inte med saken att gra. "unna sig" r mantrat.

Ovan handlar om kvinnor inom offentlig sektor, typ vrd och omsorg. Det r som nr man gick i smskolan, de vill vara drottningar istllet fr att jobba tillsammans.

Jag str vid sidan, tittar p och bara gapar av deras smflickebeteende. Tror mycket handlar om att det r ganska korkade personer man anstller inom mitt yrke. Typ den dr tjejen som knappt kunde lsa i ttan. Hon r nu underskterska efter en tid av anpassad skolgng, och hon kramar av bara fan.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-06-07 kl. 02:27.
Citera
2025-06-07, 03:22
Medlem
pn222jws avatar
Inom vrden r det inga problem (min erfarenhet). Det mesta r uppgiftsfokuserat, patienterna r viktigare n skvaller och det finns en hierarki med lkarna hgst upp. Det finns ocks nstan alltid ngon eller ngra andra killar som medarbetare.
Citera
2025-06-07, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Inom vrden r det inga problem (min erfarenhet). Det mesta r uppgiftsfokuserat, patienterna r viktigare n skvaller och det finns en hierarki med lkarna hgst upp. Det finns ocks nstan alltid ngon eller ngra andra killar som medarbetare.
Ska nog ska mig dit. Inom omsorgen r det riktigt vidrigt med alla kramar och en falskhet som r sjuklig.
Citera
2025-06-07, 04:09
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak

Viktigt arbetsomrde och pluggar du till ssk har du mnga mjligheter att skaffa dig en intressant karrir. Du kan jobba inom mnga olika omrden och kan ska dig utomlands, till bemanningsfretag, frsvarsmakten, militra utlandsstyrkor, insatsfrband osv MEN frbered dig p att du kommer mta MYCKET drama, skitsnack, skvaller, falskhet, ryktesspridning, bitterhet, kvinnor som konkurrerar med varann och hugger varann i ryggen, vrdelsa chefer p bde hg och lg niv och annat otrevligt.

Jobbet i sig (om vi pratar akutsjukvrd) r givande men slitigt. Du kan ha tur att slippa bli mltavla eller "bara" bli vittne till mobbning och annat men troligtvis inte.

Det ser ungefr likadant ut ver hela Sverige oavsett om du jobbar p vrdavdelning, akuten, intensiven, med ldre eller barn. Hrd milj och mnga som rkar illa ut i sitt yrkesliv pga missunsamma, avundsjuka och elaka kollegor.

Det finns ven en hel del riktiga praktarslen och fullstndiga idioter liksom psykopater och annat du ska passa dig fr.

Jag skulle kunna skriva en riktigt tjock bestseller om det jag upplevt och det jag hrt i frsta och andrahand. Vi pratar trackasserier, sexuella vergrepp, misshandel, svr mobbning, personfrfljelse, personal som lser journaler utan lov (bde fr patienter och kollegor. Det r ju s enkelt. Bara sl in personnumret och lsa allt du vill som inte r sprrat), vldtkter, svra missbruk, stlder, missbruk, sjlvmord mm.

Psykopaterna hittar du bde bland chefer och personal p golvet i alla yrkeskategorier (ssk, usk, lkare mm). Mter du dem kan du i princip inte undvika dem och du kan inte vinna ver dem svida du inte tar till vld och r beredd att g hela vgen och ven ta de juridiska konsekvenserna av det.

Men visst kan jobbet vara bde roligt, intressant och givande....Men det kostar som sagt p.
Senast redigerad av Cineasten 2025-06-07 kl. 04:11.
Citera
2025-06-07, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag skulle kunna skriva en riktigt tjock bestseller om det jag upplevt och det jag hrt i frsta och andrahand.
Vi kan skriva ihop. Kvinnor inom vrd- och omsorg r banne mig inget kul att rka ut fr...
Citera
2025-06-07, 05:54
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Krringar i grupp r det vrsta som finns. Gnlliga, maktgalna, snackar skit bakom ryggen om varandra, gaddar ihop sig och beter sig som den del de har mellan bena.

N, arbetsplatser med dominans av kvinnor r inte en arbetsplats en riktig man sker sig till.
Citera
2025-06-07, 06:55
Medlem
bithaxs avatar
Uskorna idag r ofta invandrare. Thais, Turkar, Somalier och blandade muslimer.

En och annan ldre Uska som heter Maj-britt finnes skert ocks.

SK r ver lag svenska kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in