Citat:
Ursprungligen postat av
DrDoak
Jag har fått intrycket att kvinnoyrken har extremt lågt i tak, alla är extremt PK och snackar dessutom skit bakom ryggen på varandra.
På sistone har jag funderat på att söka mig till vården, och jag tror att det vore bra om det fanns fler män i vården framför allt för manliga patienters skull. Jag gillar den vårdande biten och jag tycker om att hjälpa folk.
Däremot så är jag orolig för hur jobbigt det måste vara att gå in som man i ett kvinnoyrke. Speciellt om man jobbar ihop med rabiata feminister som känner sig förtryckta och vill ta ut all sin ilska på de få männen som finns i deras omgivning.
Jag kan också tänka mig att vissa kvinnor kommer flörta med mig för att få bekräftelse och då skapas det en massa svartsjukedraman där jag får skulden. Blir det bråk så räknar jag 100% med att HR kommer skylla allt på mig eftersom de också är kvinnor.
Är det jobbigt att vara man i ett kvinnoyrke? Det behöver inte vara vården utan generellt.
Viktigt arbetsområde och pluggar du till ssk har du många möjligheter att skaffa dig en intressant karriär. Du kan jobba inom många olika områden och kan söka dig utomlands, till bemanningsföretag, försvarsmakten, militära utlandsstyrkor, insatsförband osv MEN förbered dig på att du kommer möta MYCKET drama, skitsnack, skvaller, falskhet, ryktesspridning, bitterhet, kvinnor som konkurrerar med varann och hugger varann i ryggen, värdelösa chefer på både hög och låg nivå och annat otrevligt.
Jobbet i sig (om vi pratar akutsjukvård) är givande men slitigt. Du kan ha tur att slippa bli måltavla eller "bara" bli vittne till mobbning och annat men troligtvis inte.
Det ser ungefär likadant ut över hela Sverige oavsett om du jobbar på vårdavdelning, akuten, intensiven, med äldre eller barn. Hård miljö och många som råkar illa ut i sitt yrkesliv pga missunsamma, avundsjuka och elaka kollegor.
Det finns även en hel del riktiga praktarslen och fullständiga idioter liksom psykopater och annat du ska passa dig för.
Jag skulle kunna skriva en riktigt tjock bestseller om det jag upplevt och det jag hört i första och andrahand. Vi pratar trackasserier, sexuella övergrepp, misshandel, svår mobbning, personförföljelse, personal som läser journaler utan lov (både för patienter och kollegor. Det är ju så enkelt. Bara slå in personnumret och läsa allt du vill som inte är spärrat), våldtäkter, svåra missbruk, stölder, missbruk, självmord mm.
Psykopaterna hittar du både bland chefer och personal på golvet i alla yrkeskategorier (ssk, usk, läkare mm). Möter du dem kan du i princip inte undvika dem och du kan inte vinna över dem såvida du inte tar till våld och är beredd att gå hela vägen och även ta de juridiska konsekvenserna av det.
Men visst kan jobbet vara både roligt, intressant och givande....Men det kostar som sagt på.