2025-06-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Okej, då kanske du måste läsa lite noggrannare kanske? Slipa din engelska?

Du får väl länka till de studier du påstår säger att "kvinnor skvallrar mer", så får vi se om du har rätt.
Citera
2025-06-26, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Det är onekligen dom lågutbildade hönshjärnorna på arbetsplatser med låga krav på såväl språkförmåga samt logisk resonemangsförmåga som är värst. Sedan gammalt kallade för "sossedrägg" och "LO-patrask".

Ett undantag bland LO-pöbeln är medlemmar i Musikerförbundet. Musiker förtjänar bättre, då dom oftast är trevliga och socialt lagda.

Nu håller jag inte på några partier men varför kallar man lågutbildade för sosse? Borde vara SD-dräggar i så fall då dem som röstar på SD oftast är lågutbildade från landet🙄
Citera
2025-06-26, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det finns ju studier på att på just kvinnodominerade arbetsplatser är det mer problem av alla slag. Mindre effektivt, mer tjafs, mer mobbning, högre sjukskrivningstal, mer deltid, hög personalomsättning osv.
Kvinnorna själva säger det men ändå kan de inte sluta bete sig så. De fortsätter baktala och rygghugga varann. År ut och år in. Och det handlar om alla yrkeskategorier, inte enbart uskor och vårdbiträden.

Det finns så mycket jag kan berätta om på de arbetsplatser jag varit på och jag är bara en ynkans person av tusentals som kan berätta liknande saker. Just sjukvården är katastrofal rent arbetsmiljömässigt. Det är inte min åsikt, det är fakta.

Så icke-akademiska yrken där kvinnorna och chefen är lågutbildade och alltså inte akademiker? Det kan jag då tro då utbildning verkar spela roll både i mansdominerade yrken som kvinnodominerade yrken. Har läst om kvinnor som jobbat på mansdominerade yrken där dem är lågutbildade och hon kunde inte stå ut med deras jargong som extremt sexistiska skämt samt sexskämt. Män som beter sig och talar som fjantiga omogna tonårskillar som aldrig växt upp
Citera
2025-06-26, 18:49
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinnamontree
Så icke-akademiska yrken där kvinnorna och chefen är lågutbildade och alltså inte akademiker? Det kan jag då tro då utbildning verkar spela roll både i mansdominerade yrken som kvinnodominerade yrken. Har läst om kvinnor som jobbat på mansdominerade yrken där dem är lågutbildade och hon kunde inte stå ut med deras jargong som extremt sexistiska skämt samt sexskämt. Män som beter sig och talar som fjantiga omogna tonårskillar som aldrig växt upp
Sjuksköterskor är inte lågutbildade men du kommer såklart säga tvärtemot bara för att. Just i sjukvården är kvinnorna överrepresenterade och de beter sig som as mot varann. Inte alla och inte hela tiden men påfallande många och väldigt ofta. Det förekommer i alla led, från chefsnivå, bland läkare, verksamhetschefer, ssk, usk osv.

Det finns så mycket att läsa om det här och det är ändå bara en ytterst liten bråkdel av allt som finns att förtälja. Jag skulle kunna skriva en bestseller om de arbetsplatser jag varit på och jag skulle inte behöva ljuga eller överdriva om en enda detalj. Det finns så mycket material att ta av...
Citera
2025-06-27, 21:46
Medlem
Citat:
Då har du haft en osannolik tur. Det jag beskriver är den vanliga kulturen inom sjukvården över i princip hela Sverige, vare sig det gäller vanliga vårdavdelningar, intensiven, akuten eller geriatriken. Same shit överallt. Och det skrivs spaltmeter om det. Det är ingenting jag behöver eller har intresse av att ljuga ihop.
Då har jag väl haft det. Har I princip bara erfarenhet av tre arbetsplatser, varav två varit riktigt bra på den fronten och den tredje hade sån bristande sammanhållning överlag att det var svårbedömt (och jag gick efter kort tid).
Citera
2025-07-23, 12:37
Medlem
Citat:
Sjuksköterskor är inte lågutbildade men du kommer såklart säga tvärtemot bara för att. Just i sjukvården är kvinnorna överrepresenterade och de beter sig som as mot varann. Inte alla och inte hela tiden men påfallande många och väldigt ofta. Det förekommer i alla led, från chefsnivå, bland läkare, verksamhetschefer, ssk, usk osv.

Det finns så mycket att läsa om det här och det är ändå bara en ytterst liten bråkdel av allt som finns att förtälja. Jag skulle kunna skriva en bestseller om de arbetsplatser jag varit på och jag skulle inte behöva ljuga eller överdriva om en enda detalj. Det finns så mycket material att ta av...

Nja vi verkar definiera högutbildad på olika sätt. Högutbildning för mig är akademisk utbildning där ens kritiska tänkande stärks och där man lär sig samla in och syntetisera information från vetenskapliga källor. Helst att man har en Phd.

Sjuksköterskor har förvisso en högskoleutbildning. Men kurserna är enbart riktade mot anatomi, fysiologi, omvårdnad etc. Så klart för det är ju en utbildning för att skola personen inom omvårdnad av sjuka människor. Är dem högutbildade? Ja dem har gått "högskola", på så sätt ja. Men dem är knappast i nivå med en ingenjör eller liknande. Utan att gå in på fler detaljer tror jag du förstår hur jag menar här
Citera
2025-07-23, 15:06
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinnamontree
Nja vi verkar definiera högutbildad på olika sätt. Högutbildning för mig är akademisk utbildning där ens kritiska tänkande stärks och där man lär sig samla in och syntetisera information från vetenskapliga källor. Helst att man har en Phd.

Sjuksköterskor har förvisso en högskoleutbildning. Men kurserna är enbart riktade mot anatomi, fysiologi, omvårdnad etc. Så klart för det är ju en utbildning för att skola personen inom omvårdnad av sjuka människor. Är dem högutbildade? Ja dem har gått "högskola", på så sätt ja. Men dem är knappast i nivå med en ingenjör eller liknande. Utan att gå in på fler detaljer tror jag du förstår hur jag menar här
Du vet att de läser farmakologi också va? Och att de kan vuba sig för mer avancerade inriktningar..Det är alltså ingen simpel lekstugeutbildning även om betéendet hos en inte helt oansenlig andel av personalen är att jämföra med en lekstuga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in