Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-11, 21:16
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Är du kvinna själv?
DEt har du inte med att göra
Citera
2025-06-11, 21:17
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinnamontree
Allt handlar ju om arbetsplatskulturen och normer som råder där och vilken kvalitet det är på individerna samt chefen.Kön spelar ingen roll, har man en kass personlighet så spelar det ingen roll vilket yrke det är
Tyvärr har du fel.
Citera
2025-06-13, 03:19
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VasileYSL
Förstår inte vad hälften i denna tråd dillar om. Jag är man inom ett delvis kvinnodominerat yrke och jag tycker det är hur skönt som helst att kunna prata om lite vad som helst i lunchrummet. När jag jobbat med bara män har diskussionerna enbart handlat om dyra cyklar, datorer, tinder (och hur hemskt det är) och massa annat mansstereotypiskt skit.
Du har inga erfarenheter av det ständiga tjatet om familjen, barnen, influencers, tiktok, det poänglösa skvallret, skitsnacket om kollegor som just lämnat rummet, ständiga missnöjet över schema, lön, löneutveckling mm?

Isåfall hör du till undantagen.
Citera
2025-06-13, 03:28
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Allt handlar ju om arbetsplatskulturen och normer som råder där och vilken kvalitet det är på individerna samt chefen.
Kön spelar ingen roll, har man en kass personlighet så spelar det ingen roll vilket yrke det är
Det finns ju studier på att på just kvinnodominerade arbetsplatser är det mer problem av alla slag. Mindre effektivt, mer tjafs, mer mobbning, högre sjukskrivningstal, mer deltid, hög personalomsättning osv.
Kvinnorna själva säger det men ändå kan de inte sluta bete sig så. De fortsätter baktala och rygghugga varann. År ut och år in. Och det handlar om alla yrkeskategorier, inte enbart uskor och vårdbiträden.

Det finns så mycket jag kan berätta om på de arbetsplatser jag varit på och jag är bara en ynkans person av tusentals som kan berätta liknande saker. Just sjukvården är katastrofal rent arbetsmiljömässigt. Det är inte min åsikt, det är fakta.
Citera
2025-06-13, 07:38
Medlem
Blaskas avatar
När jag jobbade extra inom vården och hemtjänsten förr tyckte tjejerna bara det var kul med en kille. Förändrade dynamiken lite. Brukarna gillade det också. Det snackas skit och tisslas och tasslas på mansdominerade yrken också.
Citera
2025-06-13, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak

På sistone har jag funderat på att söka mig till vården, och jag tror att det vore bra om det fanns fler män i vården framför allt för manliga patienters skull. Jag gillar den vårdande biten och jag tycker om att hjälpa folk.

Däremot så är jag orolig för hur jobbigt det måste vara att gå in som man i ett kvinnoyrke. Speciellt om man jobbar ihop med rabiata feminister som känner sig förtryckta och vill ta ut all sin ilska på de få männen som finns i deras omgivning.

Det har vissa nackdelar. Och då överlag de traditionella problemen man brukar associera med kvinnor - mycket arbetsplatsintriger och liknande, och man tvingas lyssna på ändlöst kackel om matlagning, blommor, graviditeter och äkta makar i lunchrummet.
I övrigt har varken kvinnliga eller manliga anställda tid att noja över någonting, annat än om någon missköter patienterna. Det är liksom inget kontorskneg med kronisk brist på arbetsuppgifter vi pratar om.

Snarare skulle jag i så fall säga att det är ett problem att cheferna inom vården är nästan uteslutande är kvinnor. För ledarskap är inte kvinnors starka sida.
Citera
2025-06-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det finns ju studier på att på just kvinnodominerade arbetsplatser är det mer problem av alla slag. Mindre effektivt, mer tjafs, mer mobbning, högre sjukskrivningstal, mer deltid, hög personalomsättning osv.
Kvinnorna själva säger det men ändå kan de inte sluta bete sig så. De fortsätter baktala och rygghugga varann. År ut och år in. Och det handlar om alla yrkeskategorier, inte enbart uskor och vårdbiträden.

Det finns så mycket jag kan berätta om på de arbetsplatser jag varit på och jag är bara en ynkans person av tusentals som kan berätta liknande saker. Just sjukvården är katastrofal rent arbetsmiljömässigt. Det är inte min åsikt, det är fakta.

Vad för studier är det och på vilka yrken? Samt vilken utbildning har subjekten i studierna? Vilka städer etc?

Min erfarenhet är att högre utbildade kvinnor (universitet, högskola) på jobb som kräver akademisk utbildning beter sig väl och är normalt funtade. Tror inte man kan dra alla yrken etc över samma kam
Citera
2025-06-13, 22:17
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Vad för studier är det och på vilka yrken? Samt vilken utbildning har subjekten i studierna? Vilka städer etc?

Min erfarenhet är att högre utbildade kvinnor (universitet, högskola) på jobb som kräver akademisk utbildning beter sig väl och är normalt funtade. Tror inte man kan dra alla yrken etc över samma kam
Jag tänker inte göra din läxa. Googla eller låt bli. Huruvida du tror på vad jag säger eller inte är tämligen irrelevant för mig. Det har skrivits spaltmeter i ämnet.

Arbetsplatsmobbning och konflikter sker bland såväl läkare och sjuksköterskor som bland uskor och vårdbiträden. Det är ett välkänt fenomen att sjukvården har enorma problem med det här.
Citera
2025-06-13, 23:29
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Lågutbildade,kärringar i grupp (äldreboende tex) är värre än själva yrket😂
OBS den värsta jargongen var hos manliga kockar när jag var praktikant på ett hotell . Dom hade nog add ,adhd hela bunten .

Det är onekligen dom lågutbildade hönshjärnorna på arbetsplatser med låga krav på såväl språkförmåga samt logisk resonemangsförmåga som är värst. Sedan gammalt kallade för "sossedrägg" och "LO-patrask".

Ett undantag bland LO-pöbeln är medlemmar i Musikerförbundet. Musiker förtjänar bättre, då dom oftast är trevliga och socialt lagda.
Citera
2025-06-23, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Du har inga erfarenheter av det ständiga tjatet om familjen, barnen, influencers, tiktok, det poänglösa skvallret, skitsnacket om kollegor som just lämnat rummet, ständiga missnöjet över schema, lön, löneutveckling mm?

Isåfall hör du till undantagen.
Familjen och barnen absolut, men det kan jag köpa. Att klaga över schemat hör väl liksom till varje jobb som inte är 9-17 mån-fre. Omöjligt att få det perfekt för alla. Det andra du nämner, nej faktiskt inte utom i enstaka fall och i dem fallen har den personen snarare pratat med sig själv för att andra inte vill underhålla den typen av beteende och de har inte blivit långvariga på arbetsplatsen.
Citera
2025-06-23, 14:17
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VasileYSL
Familjen och barnen absolut, men det kan jag köpa. Att klaga över schemat hör väl liksom till varje jobb som inte är 9-17 mån-fre. Omöjligt att få det perfekt för alla. Det andra du nämner, nej faktiskt inte utom i enstaka fall och i dem fallen har den personen snarare pratat med sig själv för att andra inte vill underhålla den typen av beteende och de har inte blivit långvariga på arbetsplatsen.
Då har du haft en osannolik tur. Det jag beskriver är den vanliga kulturen inom sjukvården över i princip hela Sverige, vare sig det gäller vanliga vårdavdelningar, intensiven, akuten eller geriatriken. Same shit överallt. Och det skrivs spaltmeter om det. Det är ingenting jag behöver eller har intresse av att ljuga ihop.
Citera
2025-06-24, 07:52
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det låter som du blivit hjärntvättad.

Problemet med att arbeta inom vården är att det är fyllt av manshatande pk radikala feminister som skapar svartsjukedraman bakom ryggen på varandra. Säääkert.

Om du känna på helvete kan du åka till Ukraina.

Tvätta bort skiten från dina tankar och testa på och arbeta med att hjälpa människor om du trivs med det.
Tycker det låter som ett bra val, om det inte vore för att vårdare inte direkt får frihet att hjälpa folk, förgiftar folk, skickar hem folk nakna med taxi, men ett under någon gång ibland lyckas rädda någon och inte bara på utifrån någon manipulerad analys.

Försök se världen positivt, annars passar du inte med 98% kvinnor.

Jag har arbetat på en kvinnodominerad arbetsplats. Diskussioner om att alla män suger, männens fel att de har låg lön, det är synd om alla kvinnor, och bara generellt bitterhet runt män är ganska vanligt runt lunchen och fikat. Detta gällde inte bland alla kvinnogrupper på fikat. Fanns de kvinnor som inte alls var PK men det fanns grupper som betedde sig så och pratade så. Sa man emot så fick man typ svaret "att det är inte dig som man vi pratar om så du behöver inte ta illa vid dig".
Senast redigerad av takeitchill 2025-06-24 kl. 08:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in