2025-06-02, 04:55
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det här är extremt okunnigt. Det är väldigt olika saker du nämner i samma text... Kärnkraftverksolyckor är en miljon gånger farligare än kärnvapen. Skulle ett gammalt ryskt kärnkraftverk smälla rejälare än kernobyl faktiskt gjorde så kan man räkna bort många hundra mil som brukbar jordbruksmark eller ens vistas där under hundratusentals år. Stora områden på olika ställen beroende på väder och vind där man inte kan äta det som odlas, säkert inte bo. Eventuellt vistas tillfälligt.

kärnvapen är något helt annat. Dom små taktiska kärnvapen som finns kommer inte ställa till med farlig strålig, utan det är allt som sker nära som är farligt. tryckvåg, ljus som gillar allt, en kort röntgenstrålning. Smäller man av så kommer det så klart bli väldigt besvärligt. men man kommer kunna bygga och bo ganska kort tid efteråt. Little Boy och Fat Man är två olika bara det och du kan läsa på om det. Folk lever där kanske inte alldeles helt problemfritt.

Sen lever vissa av dom som var med och röjde vid Kernobyl så jag skulle säga att det beror på mycket. Kunskap och omständigheter.

faran är egentligen om alla skjuter allt dom har på varandra och där är den störta oron att man river upp så mycket partiklar att man nog inte kommer kunna odla mat under okända antal år.

men annars skulle nog ett gäng taktiska kärnvapen göra livet otroligt besvärligt, säg om alla störta städerna i Väst får den minsta smälld mitt i centrum. Säg om Stockholm i princip är borta i en liten smäll(med ryssars otroligt efterblivna logik slår man ju inte mot militär eller logestiken utan där det skadar mest civila och det kommer inte bli kul för resten av landet)

Det är väldigt bra att läsa på för kunskap kan rädda liv om nått skulle hända. Hur kan du skydda dig ?
En miljon gånger farligare!
Vem är mest okunnig och läser på minst?

Jag är inte själv kärnfysiker men jag letade upp ett par länkar åt dig.

”Det är väldigt många steg från en kärnkraftsreaktor till ett kärnvapen”
https://www.uu.se/nyheter/2022/2022-...-ett-karnvapen

Frågor och svar om kärnvapen
https://www.stralsakerhetsmyndighete...var-karnvapen/

Beyond Oppenheimer: How Nuclear Weapons and Nuclear Reactors are Different
https://www.energy.gov/ne/articles/b...-are-different
Citera
2025-06-02, 06:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
En miljon gånger farligare!
Vem är mest okunnig och läser på minst?

Jag är inte själv kärnfysiker men jag letade upp ett par länkar åt dig.

”Det är väldigt många steg från en kärnkraftsreaktor till ett kärnvapen”
https://www.uu.se/nyheter/2022/2022-...-ett-karnvapen

Frågor och svar om kärnvapen
https://www.stralsakerhetsmyndighete...var-karnvapen/

Beyond Oppenheimer: How Nuclear Weapons and Nuclear Reactors are Different
https://www.energy.gov/ne/articles/b...-are-different

Säger Hiroshima gånger 1000 dig något? (Jag som växte upp under Ronald Reagan eran)
Citera
2025-06-02, 06:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Mer än 40 plan, förutsatt att det stämmer, och A-50, Tu-95 och Tu-22 M bland dem, eller uteslutande sådana, i värsta fall för ryssarna.

Det är ett oerhört hårt slag mot rysk förmåga att möta en likvärdig fiende till havs och i luften om det stämmer.

Ryssland är, på ett helt annat sätt än t.ex. USA eller övriga NATO, beroende av sin förmåga att rikta möjligen kraftfulla robotangrepp mot deras överlägsna flottstridskrafter. Denna förmåga har varit starkt minskande sedan 1991 och kriget i Ukraina har tagit denna förmåga till ruinens brant. Och nu detta... Det här kan vara dödsstöten för rysk förmåga att överhuvudtaget bemöta ett annat lands flotta.

Sant! Står klart och tydligt i kärnvapendoktrinen!
Citera
2025-06-02, 07:06
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Säger Hiroshima gånger 1000 dig något? (Jag som växte upp under Ronald Reagan eran)

Den jag svarade påstod att "Kärnkraftverksolyckor är en miljon gånger farligare än kärnvapen"
Varför tar du upp Hiroshima?

PS. Jag gick på gymnasiet och gjorde min värnplikt medan Ronald satt i Vita huset. Om det har någon betydelse.....DS.
Citera
2025-06-02, 07:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Den jag svarade påstod att "Kärnkraftverksolyckor är en miljon gånger farligare än kärnvapen"
Varför tar du upp Hiroshima?

PS. Jag gick på gymnasiet och gjorde min värnplikt medan Ronald satt i Vita huset. Om det har någon betydelse.....DS.

Tja, Ryssarna kan ju sätta en Zirkon missil i ett kärnkraftverk i Ukraina som hämnd om dom vill.
Citera
2025-06-02, 08:24
Medlem
franges avatar
Citat:
Googla Hiroshima och Nagasaki idag. Det är fullt bebodda miljonstäder städer som myllrar av liv. Så vad ville du ha sagt?
Citat:
Tja, Ryssarna kan ju sätta en Zirkon missil i ett kärnkraftverk i Ukraina som hämnd om dom vill.
Ja, det är väl egentligen bara rysskräken ihop med muslimerna som skulle göra en sån sak utan att skämmas. Ytterligare en anledning till att ryssar måste utrotas helt och hållet, de går helt enkelt inte att tillåtas leva, för hela världens bästa.
Citera
2025-06-02, 13:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Varför tror du att Ryssland har några vätebomber kvar när de inte spenderar några pengar på vapenunderhåll?
Citera
2025-06-02, 13:10
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jodu...säkert 😄

Idag smäller inte så många billiga ryska flaskor med bubbelvin i Kreml efter Ukrainas historiska attack mot ryska tunga bombflottan.

Ryssland kan inte ens tillverka dessa gamla sovjetiska bombare...
Kanske inte men de har jäkligt bra kärnvapen..
Citera
2025-06-02, 13:12
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Låter på dig som att Ryssland lätt och snabbt kunde avsluta kriget med seger? Varför har dom istället valt att skicka en miljon soldater i döden, lågt IQ?
De vill väl inte vara bättre än Ukraina som förlorat lika många soldater,minst..
Citera
2025-06-02, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Att Ryssland har effektiva kärnvapen tvivlar jag på. I mina ögon är Ryssland nästan ett u-land som inte har någon kvalificerad inhemsk produktion av någon kompetent teknik. Titta på USA dom är världsledande i allt från musik, film till avancerade vapen och teknik. Vad har Ryssland, ingenting.
Citera
2025-06-02, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Jag tror bara en bråkdel av dom ryska kärnvapnen är användbara idag många är från 80talet dom flesta ändå äldre. Och dom nya är väldigt få och prestandan är ytterst tveksam antagligen är dom värdelösa.
Citera
2025-06-02, 13:35
Medlem
Citat:

Och då blir det kärnexplosion tror du? Ungefär som att en bil exploderar om du skjuter hål på tanken.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in