2025-05-30, 22:31
Citat:
Ursprungligen postat av Voxlibera
Så… efter all din panikretorik, alla låtsasfunderingar om världsfreden och "vad som händer om Ryssland blir arga", så landar du i: "jag orkar inte, låt dem bara starta WW3 då..."?

Det är alltid så här det slutar med den här typen av troll. När verkligheten blir för svår, när fakta står som spjut i sidan – då återstår bara självömkan, nihilism och svammel. Du vill inte ha fred. Du vill ha kapitulation. Du vill att Ukraina ska lägga sig platt för att du själv är för skör för att tåla att auktoritära stater blir konfronterade.

Men världen fungerar inte efter vad du "orkar med". Den drivs av dem som inte hukar för hot från ett ruttnande imperium med kollapsad moral, ekonomi och militär. Du kan sätta dig i ett hörn och mumla om världens undergång – resten av oss väljer att stå upp för principer, frihet och självbestämmande.

Vill du verkligen avsluta med ett ”jag bryr mig inte”? Då föreslår jag att du också slutar skriva. För du har inget mer att tillföra. Och det är uppenbart – det märker alla som läser.
Det jag inte förstår är hur jag kan bli utefter det jag skrivit kan bli sedd som att jag är på Rysslands sida i detta???

Det är jag inte.. MEN det jag skriver är att detta är nog sedan Kuba krisen det närmsta vi varit till ett kärnvapenkrig, och är det värt något jävla landområde på denna planeten, som om 100 år framåt ändå inte kommer att betyda ett skit...

Det jag egentligen vill komma till är att vi människor är så förbannat ointelligenta så ja det kanske är bäst för universum att vi förgör varandra totalt..
Citera
2025-05-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, nu släpper europeiska ledare och enligt uppgift amerikanska, på att använda robotar långt in i Ryssland. Fast gav inte Biden redan det tillståndet eller drog Trump tillbaka det?

https://www.expressen.se/nyheter/var...r-som-de-vill/

Nu är man alltså tillbaka till detta att tro att Ryssland inte kommer använda kärnvapen oavsett vad Ukrainarna gör...

Fast vad händer om Ukraina skulle spränga något i Moskva med en långdistansrobot och många ryssar dör? Vågar ens Ukraina göra det eller minns de den skrämmande incidenten i december förra året?

Sen visst att Putin kör på med attacker med drönare men att riskera WW3 för att stoppa det? Är det vettigt? Varför funderar inte europeiska ledare (och kanske amerikanska) på eventuella konsekvenser?

Kommer Ukraina ta chansen eller? Hur stor är faran, eller är detta mest för att sätta press på Putin? Och varför är detta så viktigt för väst (speciellt europeiska ledare) de är villiga att ta dessa risker? För världens skull är kanske möjlig total undergång ingen höjdare direkt...

Vad tror ni?
Naturligtvis måste Ukraina få försvara sig mot den ryska aggressionen, Putin är en gammal kommunist som vill återuppliva det gamla kommunistiska riket. Det måste naturligtvis förhindras till varje pris.
Citera
2025-05-30, 22:34
Medlem
Dåså? Bara ett intensivt luftanfall mot Moskvas civila bostadsområden, så kanske folket förstår?
Citera
2025-05-30, 22:37
Medlem
Trollen, de nyttiga idioterna och ryssarna tappar greppet – hårt. Ingen köper skiten längre, inget medhåll, inget momentum. Det enda som sprider sig snabbare än ryskt förfall är föraktet för Ryssland. Och det märks. Överallt. Härligt att se.
Citera
2025-05-31, 00:49
Medlem
Kungenshoras avatar
Kommer tredje världskriget och mänskligheten dö ut för en jordplätt österut?
Slava Ukraini ska eka i evigheten.
Adjö livet på jorden, jag är redo!
En svensk tiger, ingen kommer någonsin veta nånting när allt är radioaktivt.
Jag har bara en sista fråga, vad vill folket i östra Ukraina tillhöra?
Citera
2025-05-31, 01:31
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Kommer tredje världskriget och mänskligheten dö ut för en jordplätt österut?
Slava Ukraini ska eka i evigheten.
Adjö livet på jorden, jag är redo!
En svensk tiger, ingen kommer någonsin veta nånting när allt är radioaktivt.
Jag har bara en sista fråga, vad vill folket i östra Ukraina tillhöra?

Det land de majoritetsröstade för att tillhöra innan Ryssland anföll.
Citera
2025-05-31, 01:44
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voxlibera
En välkänd tanke är att omvandla Ryssland till flera stater. Ett splittrat Ryssland är inte ett hot mot världsstabiliteten – det är en förutsättning för den.

Det finns flera mycket tunga skäl till varför världen skulle gynnas av att Ryssland omvandlas till 10–15 självständiga stater:

1. Imperiemodellen är historiskt dömd att kollapsa.
Ryssland är det sista kvarvarande imperiet som fortfarande styr över ett lapptäcke av folkslag och regioner genom militär dominans och tvångsassimilation. Inget modernt samhälle kan eller bör upprätthållas med sovjetisk maktlogik. Upplösning innebär inte kaos – det innebär normalisering.

2. Demokratisering kräver avstånd från Moskva.
Ju mindre, mer lokaliserad och etniskt sammanhängande en stat är, desto större är chansen till verklig demokratisk utveckling. Det har vi sett i Baltikum, Östeuropa och Balkan. Att hålla Dagestan, Tatarstan eller Jakutien kvar under Kremls kontroll är ett hinder för varje ansats till frihet och självstyre.

3. Minskad militär aggressionsförmåga.
Ett splittrat Ryssland förlorar sin förmåga till geopolitisk utpressning. De senaste två århundradena visar att ett centralstyrt Ryssland, oavsett ideologi, alltid tenderar mot expansionism. Bryts detta mönster upp, bryts också hotet mot grannländerna – från Ukraina till Finland.

4. Global energisäkerhet stabiliseras.
Genom att bryta upp den statliga kontrollen över gas och olja i Sibirien, Arktis och Fjärran Östern, får världen en diversifierad och mer tillförlitlig tillgång till energi. Det gör att länder slipper bli gisslan för ett korrumperat maktcentrum i Moskva.

5. Kärnvapenhotet reduceras.
Så länge Ryssland är ett odemokratiskt kärnvapenland med revanschistiska ambitioner, lever hela världen i latent gisslan. En uppdelning – under internationell tillsyn – gör det möjligt att nedrusta, fördela eller neutralisera dessa vapen, vilket skulle minska risken för katastrof radikalt.

Ett splittrat Ryssland skulle inte innebära världskrig – det skulle vara slutet på ett sekel av återkommande aggression, destabilisering och kärnvapenutpressning. Det är inte ett hot – det är en öppning för fred, demokrati och mänsklig värdighet i en region som i generationer hållits gisslan av en rutten stormaktsillusion.

Ett stort (framtida?) problem är de stora antal relativt unga ryssar i S:t Petersburg/Moskva som när de intervjuas ALLTID har det här bekymmerslösa "von oben"-attityden att kriget, det är inget de har att göra med.

Alltså, ingen rädsla för repressalier om de framför "fel" åsikt, detta är något annat.

De kunde inte bry sig mindre.

Jävligt osmakligt.
Citera
2025-05-31, 03:04
Moderator
Ancistruss avatar
Var vänliga och släpp nu diskussionen om vad ni tycker om varandra och fokusera istället på trådens frågeställning om att Ukraina får använda robotar in på ryskt territorium är ni snälla! Tack!

/Mod
Citera
2025-05-31, 03:35
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Ett stort (framtida?) problem är de stora antal relativt unga ryssar i S:t Petersburg/Moskva som när de intervjuas ALLTID har det här bekymmerslösa "von oben"-attityden att kriget, det är inget de har att göra med.

Alltså, ingen rädsla för repressalier om de framför "fel" åsikt, detta är något annat.

De kunde inte bry sig mindre.

Jävligt osmakligt.

Jo men en tänkbar förklaring kanske är att de vant sig, kriget har trots allt pågått i över tre år nu. Och därtill har väpnade konflikter av olika slag snarare varit normaltillståndet för Ryssland under en än längre tid tillbaka. Och därtill har ju verken det sovjetiska eller det ryska samhället varit det roligaste att växa upp och leva i. Så för att inte bli helt tokiga måste de nog försöka avskärma sig från vad som sker och fokusera på sina liv här och nu. Typ, varför bry sig om något man inte kan påverka ändå?

Många ryssar är rätt luttrade och drömmer oftast snarast bara om nästa helg när de kan sätta sig framför TV:n med en flaska vodka i handen.

Och skulle det framöver börja falla bomber över deras egen hemstad skulle nog många av dem tänka likadant. Så Ukraina kommer få svårt att bryta ner dem mentalt då många ryssar sedan länge tillbaka redan så nedbrutna att de inte bryr sig om något alls.
Citera
2025-05-31, 06:11
Medlem
Okej, on topic - vi återgår till kärnan: varför Ukraina har all rätt, och alltid har haft rätt, att slå mot ryskt territorium.

Det var inte bara moraliskt rätt, utan strategiskt nödvändigt från dag ett att Ukraina skulle få slå tillbaka in på ryskt territorium – inklusive med robotar. Att inte göra det har inte varit ett tecken på återhållsamhet från väst, utan ett fundamentalt missförstånd av vad kriget handlar om.

Den ryska invasionen var aldrig ett begränsat territoriellt gränskrig. Det var – och är – ett imperialistiskt, systemiskt angrepp på själva idén om europeisk suveränitet, västlig sammanhållning och det post-1945 internationella systemet. När man förstår det, inser man att ett förbud mot ukrainska motangrepp på rysk mark aldrig var en "ansvarsfull linje", utan ett strategiskt självmål.

EU och USA gjorde från början misstaget att överskatta rysk kapacitet och underskatta sin egen. Man byggde sin återhållsamhet på en föreställning om att Putin var en rationalistisk geopolitisk aktör, snarare än en nukleärt skyddad, korruptionsdriven auktoritär smådiktator med fascistiska undertoner och revanschistiskt storhetskomplex.

Det tog världen månader – i vissa fall år – att inse att Putin är en feg, instängd dvärg (både i format och intellekt) som hotar med kärnvapen för att slippa konfronteras med sina egna strategiska misslyckanden. Hade väst agerat direkt med tillåtelse för Ukraina att slå mot logistik, flygbaser och kommandocenter inne i Ryssland, hade frontlinjen idag legat vid Krimbron – eller längre österut.

Inget krig har någonsin vunnits genom att låta angriparen behålla sin immunitet bakom en politisk gräns. Det visste Clausewitz. Det vet varje militärhistoriker. Det är först när angriparen får känna att kriget kan komma hem till dem – att eld föder eld – som kostnaden ökar, stödet minskar och kollapsen accelererar.

Så nej – att Ukraina nu får använda robotar på ryskt territorium är inte en eskalation. Det är verkligheten som äntligen tillåts göra sitt jobb.
Citera
2025-05-31, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är inte Ukriana de kan inte själva använda Taurus missiler det är NATO/Tyskland.. Ukriana har inte den kunskapen. Så när de bombar Moskva är det Nato med hjälp av fjärrstyrning Tyskland/Natos satelliter osv.
Och om F-16 + Taurus kombineras, är det Tyskland, men också även USA som indirekt måste godkänna det.
F-16 är en amerikanskplattform kräver ju USA:s godkännande för integration av vapen. Men gissar på att dom redan fått godkänt t av det.

Hahahahahahahahaha haha

Nä, Ukraina som har en egen missilindustri skulle inte klara av det..
Senast redigerad av Macke85 2025-05-31 kl. 07:10.
Citera
2025-05-31, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Javisst, men det har de kunnat göra ochx och har gjort innan också. Min fråga var nog lite mer specifik än så, vilka mål kan man nu nå mer effektivt? Och kommer några enstaka kryssningsrobotar göra meningsfull skillnad? Jag vill tro att Ukraina inte kommer få hundratals robotar, utan ett mindre antal.
Ryssarna är inte riktigt så korkade som vissa tycks tro. De flyttar sina avancerade system bort från Ukrainas räckhåll. Och det är gör att tex vapen som avfyras från Ryska flyg får sämre räckvidd och ger Ukrainas försvar mer förvarning. Men visst, 10000 tomahaks skulle göra mer nytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in