2025-05-30, 21:51
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Kollade tillbaka på er diskussion och du verkar runka ryssballe. Eller missade jag nåt?
Eh läs vad jag skriver.... Vad är det som ni slava Ukraina människor inte fattar? Jag står absolut inte på Rysslands sida här, det jag säger är att Ryssland kan vara extremt farligt för vår allas överlevnad.

Visst att bara på grund av det låta de få vad de vill? NEJ, helt fel, men hur bemöter man detta bäst, ja jag vet inte, tror ingen vet, men att skicka vapen känns inte som rätt väg att gå.

Ingen av oss vet vad Rysslands krav är för fred, men det verkar inte som de är nöjda med det som presenterats.

Så att nu Tyska robotar får användas mot säg Moskva, känns inte helt stabilt... Pausa skiten, Ukraina är i underläge och måste göra eftergifter - Vad är alternativet? Att vi alla dör?
Citera
2025-05-30, 21:52
Medlem
Citat:
Det är vad Ryssland långsamt gör.

De inte bara, eventuellt, förlorar kriget.

Men vad de inte kunna föreställa sig är att de förlorar i "anseende" eller vad man kan kalla det. Ryssland har alltid varit en vårta i Europa. När Ryssland blev Sovjet gick de från en vårta till en böld.

Sovjet var en varig böld. Men sedan konkursade Sovjet och väst försökte fjäska med ruinerna. Se hur det gick. Putin är ett barn av Sovjet. Han är ett barn av Sovjet och därmed en varig böld.

Sovjet/Ryssland blir inte fri förrän denna genaration av varbölder dött.

Men jag tror inte det räcker. Sovjet/Ryssland är infekterat. Bölderna växer. Utrotning av det smittsamma är nog nödvändigt.

En välkänd tanke är att omvandla Ryssland till flera stater. Ett splittrat Ryssland är inte ett hot mot världsstabiliteten – det är en förutsättning för den.

Det finns flera mycket tunga skäl till varför världen skulle gynnas av att Ryssland omvandlas till 10–15 självständiga stater:

1. Imperiemodellen är historiskt dömd att kollapsa.
Ryssland är det sista kvarvarande imperiet som fortfarande styr över ett lapptäcke av folkslag och regioner genom militär dominans och tvångsassimilation. Inget modernt samhälle kan eller bör upprätthållas med sovjetisk maktlogik. Upplösning innebär inte kaos – det innebär normalisering.

2. Demokratisering kräver avstånd från Moskva.
Ju mindre, mer lokaliserad och etniskt sammanhängande en stat är, desto större är chansen till verklig demokratisk utveckling. Det har vi sett i Baltikum, Östeuropa och Balkan. Att hålla Dagestan, Tatarstan eller Jakutien kvar under Kremls kontroll är ett hinder för varje ansats till frihet och självstyre.

3. Minskad militär aggressionsförmåga.
Ett splittrat Ryssland förlorar sin förmåga till geopolitisk utpressning. De senaste två århundradena visar att ett centralstyrt Ryssland, oavsett ideologi, alltid tenderar mot expansionism. Bryts detta mönster upp, bryts också hotet mot grannländerna – från Ukraina till Finland.

4. Global energisäkerhet stabiliseras.
Genom att bryta upp den statliga kontrollen över gas och olja i Sibirien, Arktis och Fjärran Östern, får världen en diversifierad och mer tillförlitlig tillgång till energi. Det gör att länder slipper bli gisslan för ett korrumperat maktcentrum i Moskva.

5. Kärnvapenhotet reduceras.
Så länge Ryssland är ett odemokratiskt kärnvapenland med revanschistiska ambitioner, lever hela världen i latent gisslan. En uppdelning – under internationell tillsyn – gör det möjligt att nedrusta, fördela eller neutralisera dessa vapen, vilket skulle minska risken för katastrof radikalt.

Ett splittrat Ryssland skulle inte innebära världskrig – det skulle vara slutet på ett sekel av återkommande aggression, destabilisering och kärnvapenutpressning. Det är inte ett hot – det är en öppning för fred, demokrati och mänsklig värdighet i en region som i generationer hållits gisslan av en rutten stormaktsillusion.
Citera
2025-05-30, 21:55
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voxlibera
En välkänd tanke är att omvandla Ryssland till flera stater. Ett splittrat Ryssland är inte ett hot mot världsstabiliteten – det är en förutsättning för den.

Det finns flera mycket tunga skäl till varför världen skulle gynnas av att Ryssland omvandlas till 10–15 självständiga stater:

1. Imperiemodellen är historiskt dömd att kollapsa.
Ryssland är det sista kvarvarande imperiet som fortfarande styr över ett lapptäcke av folkslag och regioner genom militär dominans och tvångsassimilation. Inget modernt samhälle kan eller bör upprätthållas med sovjetisk maktlogik. Upplösning innebär inte kaos – det innebär normalisering.

2. Demokratisering kräver avstånd från Moskva.
Ju mindre, mer lokaliserad och etniskt sammanhängande en stat är, desto större är chansen till verklig demokratisk utveckling. Det har vi sett i Baltikum, Östeuropa och Balkan. Att hålla Dagestan, Tatarstan eller Jakutien kvar under Kremls kontroll är ett hinder för varje ansats till frihet och självstyre.

3. Minskad militär aggressionsförmåga.
Ett splittrat Ryssland förlorar sin förmåga till geopolitisk utpressning. De senaste två århundradena visar att ett centralstyrt Ryssland, oavsett ideologi, alltid tenderar mot expansionism. Bryts detta mönster upp, bryts också hotet mot grannländerna – från Ukraina till Finland.

4. Global energisäkerhet stabiliseras.
Genom att bryta upp den statliga kontrollen över gas och olja i Sibirien, Arktis och Fjärran Östern, får världen en diversifierad och mer tillförlitlig tillgång till energi. Det gör att länder slipper bli gisslan för ett korrumperat maktcentrum i Moskva.

5. Kärnvapenhotet reduceras.
Så länge Ryssland är ett odemokratiskt kärnvapenland med revanschistiska ambitioner, lever hela världen i latent gisslan. En uppdelning – under internationell tillsyn – gör det möjligt att nedrusta, fördela eller neutralisera dessa vapen, vilket skulle minska risken för katastrof radikalt.

Ett splittrat Ryssland skulle inte innebära världskrig – det skulle vara slutet på ett sekel av återkommande aggression, destabilisering och kärnvapenutpressning. Det är inte ett hot – det är en öppning för fred, demokrati och mänsklig värdighet i en region som i generationer hållits gisslan av en rutten stormaktsillusion.
Fina tankar men hur skulle detta uppnås menar du?
Citera
2025-05-30, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Eh läs vad jag skriver.... Vad är det som ni slava Ukraina människor inte fattar? Jag står absolut inte på Rysslands sida här, det jag säger är att Ryssland kan vara extremt farligt för vår allas överlevnad.

Visst att bara på grund av det låta de få vad de vill? NEJ, helt fel, men hur bemöter man detta bäst, ja jag vet inte, tror ingen vet, men att skicka vapen känns inte som rätt väg att gå.

Ingen av oss vet vad Rysslands krav är för fred, men det verkar inte som de är nöjda med det som presenterats.

Så att nu Tyska robotar får användas mot säg Moskva, känns inte helt stabilt... Pausa skiten, Ukraina är i underläge och måste göra eftergifter - Vad är alternativet? Att vi alla dör?

Hahah dt är fascinerande hur du lyckas skriva flera stycken utan att prestera en enda sammanhängande tanke. Ditt resonemang är så vagt, fegt och intellektuellt slappt att det låter som något som skulle kunna produceras av en fuktig disktrasa med nervositet för konflikter.

Du sitter alltså och tycker det är ”obehagligt” att Ryssland kan bli argt om någon säger emot – som om vi andra ska bygga vår utrikespolitik på din existentiella skörhet. Det är inte geopolitik du beskriver. Det är emotionell undvikandestrategi för konflikträdda vuxna barn.

Och att du tror att Ukrainas ”eftergifter” kommer rädda världen från undergång – samtidigt som du själv erkänner att Ryssland aldrig är nöjt – är ett skolboksexempel på hur intellektuell kapitulation ser ut i realtid. Det är inte analys, det är verbal panikångest i löptext.
Citera
2025-05-30, 22:01
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:

Innan jag läser din inlägg vill jag att alla ska känna energin som jag kände när jag läste "slava Ukraina"

Jag är svensk! Slava hit och slava dit betyder inte ett skit för mig som svensk.

Så du är inte svensk. Det är den första iaktagelsen vi kan dra. Och den enda...

Så att läsa ditt "slava" skit besparade mig en del
Citera
2025-05-30, 22:02
Medlem
Citat:
Fina tankar men hur skulle detta uppnås menar du?

Hur det uppnås? Det behöver inte ens påföras utifrån – Ryssland är på god väg att lösa det på egen hand.

Det börjar som alltid inifrån: en dysfunktionell regim som inte längre kontrollerar periferin, en befolkning som slits mellan lojalitet och desperation, och ett växande generationsgap där unga ryssar hellre flyr än försvarar "moderlandet".

Resten sköter sig själv när väst tillämpar exakt samma verktyg som Ryssland använt i decennier mot Europa: desinformation, kulturpåverkan, intern splittring och ekonomisk destabilisering. Steken har vänt – men denna gång är det ryskt territorium som är måltavlan.

USA och EU behöver bara katalysera det som redan pågår. Det är ryssarna själva som kommer spränga sitt imperium – väst behöver bara luta sig tillbaka och hjälpa till med tändstickorna när lägligt.
Citera
2025-05-30, 22:08
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Hahah dt är fascinerande hur du lyckas skriva flera stycken utan att prestera en enda sammanhängande tanke. Ditt resonemang är så vagt, fegt och intellektuellt slappt att det låter som något som skulle kunna produceras av en fuktig disktrasa med nervositet för konflikter.

Du sitter alltså och tycker det är ”obehagligt” att Ryssland kan bli argt om någon säger emot – som om vi andra ska bygga vår utrikespolitik på din existentiella skörhet. Det är inte geopolitik du beskriver. Det är emotionell undvikandestrategi för konflikträdda vuxna barn.

Och att du tror att Ukrainas ”eftergifter” kommer rädda världen från undergång – samtidigt som du själv erkänner att Ryssland aldrig är nöjt – är ett skolboksexempel på hur intellektuell kapitulation ser ut i realtid. Det är inte analys, det är verbal panikångest i löptext.
Nej ja jag orkar egentligen inte svara på denna skiten, sammanfattning, låt Ryssland starta WW3 och så spränger vi världen alla dör, jag är en av de sista som bryr mig, men tycker det är synd på en så fin planet..
Citera
2025-05-30, 22:10
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Javisst, men det har de kunnat göra ochx och har gjort innan också. Min fråga var nog lite mer specifik än så, vilka mål kan man nu nå mer effektivt? Och kommer några enstaka kryssningsrobotar göra meningsfull skillnad? Jag vill tro att Ukraina inte kommer få hundratals robotar, utan ett mindre antal.
Vapenlager och flygbaser som det ryska bombflyget agerar från som man hittills inte kunnat nå är garanterat det som lär få smaka Taurus och annat. Inklusive viktiga industrier som exempelvis producerar drönare och annat militärt - samt sådant som har med rysk energiproduktion och oljeproduktion att göra. Krimbron kan nog ligga ganska pyrt till. Likaså de fartyg som finns kvar i Svarta Havsflottan som ligger allra längst bort från Ukraina, och har legat bortom skotthåll tidigare.

Ryssarna har ju tvingats omgruppera flyg och annat allt längre och längre bort från fronten allt eftersom kriget har rullat på - när Ukraina succesivt har fått vapen med allt längre och längre räckvidd.
Citat:
Exakt så. Det är fullständigt vidrigt att se hur vissa individer – ofta med nollkoll på historia, geopolitiska realiteter eller moral – agerar högtalare åt en regim som systematiskt våldtar, mördar och förtrycker allt den rör vid.

Putinist-trollen som smyger omkring här på Flashback är inte bara intellektuellt bankrutta – de är rena efterblivenheter med wifi. De sitter här och låtsas vara ”insatta”, men lyckas knappt formulera två meningar utan att det luktar Goebbels i öststatsförpackning.

Och det mest tragikomiska av allt? Ingen vill leva i deras älskade Ryssland. Inte ens ryssarna själva. Det är därför varje gång gränsen öppnas ser man en lavin av folk som flyr – inte en ström av beundrande västlänningar på väg in.

Det ryska systemet är ett kollapsat imperiekomplex byggt på vodka, våld och lögner – där den intellektuella nivån mäts i antalet gamla Sovjetkartor man har på väggen. Det är en plats där framtidstro är olagligt, fri press ses som förräderi och där en opålitlig tvättmaskin har högre tillit än statsapparaten.

Och så sitter de här och tror att deras medvetandeströmmar på Flashback kommer få oss att ”vakna”. Nej. Det enda som händer är att de bevisar att Putins största export idag inte är olja eller gas – det är idioter.

Citat:
Det är äckligt hur många som påstår sig var svenskar men främjar Ryssland och dess sak.

Om de är etniska svenskar är de falska och svekfulla och Ryssland kan göra vad de vill med dem för de är inte välkomna tillbaka.
Titta på hur de formulerar sig sig, både grammatiskt och vilka benämningar de har på olika saker "släppa sabeln" - där en infödd svensk hade sagt "lägga ner svärdet", och liknande. Och andra konstiga uttryck och talesätt - som närmast finns motsvarande i - ja gissa vilket språk?

Det blir så uppenbart att det är översättningsprogram, där vissa kör ryska -> engelska -> svenska, medans andra kör direktöversättningar från ryska till svenska. De som formulerar sig helkonstigt, såsom en "ny" användare två-tre sidor bak. Där brydde man sig inte ens om att försöka verka svensk, utan bara körde på direkt enligt order från befälet för att posta inlägg så snabbt som möjligt. Vilket resulterade i helkonstig svensk meningsbyggnad och svensk grammatik.

Annars är det det klassiska "Jag stödjer inte ryssland, meeeeeeen....." och så kommer Kremls propagandaargument och floskler på rad, som direkt ur truten på Lavrov själv.
Senast redigerad av frange 2025-05-30 kl. 22:12.
Citera
2025-05-30, 22:15
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Innan jag läser din inlägg vill jag att alla ska känna energin som jag kände när jag läste "slava Ukraina"

Jag är svensk! Slava hit och slava dit betyder inte ett skit för mig som svensk.

Så du är inte svensk. Det är den första iaktagelsen vi kan dra. Och den enda...

Så att läsa ditt "slava" skit besparade mig en del
Men din jävla idiot, jag skrev "Slava Ukraina" vilket tydligen betyder ""Ära till Ukraina!"" pga jag har sett det frekvent i dessa trådar.

Kan du inte komma med bättre skit än det för att inte svara på vad jag skrev?

Jag är Svensk och helt ärligt bryr jag mig inte ett SKIT om Ukraina förlorar lite land, men det är ju kanske onödigt med WW3 men du och dina skicka vapen till Ukraina runkande polare tycker det..
Citera
2025-05-30, 22:20
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Men din jävla idiot, jag skrev "Slava Ukraina" vilket tydligen betyder ""Ära till Ukraina!"" pga jag har sett det frekvent i dessa trådar.

Kan du inte komma med bättre skit än det för att inte svara på vad jag skrev?

Jag är Svensk och helt ärligt bryr jag mig inte ett SKIT om Ukraina förlorar lite land, men det är ju kanske onödigt med WW3 men du och dina skicka vapen till Ukraina runkande polare tycker det..

"Peace in our time"
Citera
2025-05-30, 22:25
Medlem
Citat:
Nej ja jag orkar egentligen inte svara på denna skiten, sammanfattning, låt Ryssland starta WW3 och så spränger vi världen alla dör, jag är en av de sista som bryr mig, men tycker det är synd på en så fin planet..

Så… efter all din panikretorik, alla låtsasfunderingar om världsfreden och "vad som händer om Ryssland blir arga", så landar du i: "jag orkar inte, låt dem bara starta WW3 då..."?

Det är alltid så här det slutar med den här typen av troll. När verkligheten blir för svår, när fakta står som spjut i sidan – då återstår bara självömkan, nihilism och svammel. Du vill inte ha fred. Du vill ha kapitulation. Du vill att Ukraina ska lägga sig platt för att du själv är för skör för att tåla att auktoritära stater blir konfronterade.

Men världen fungerar inte efter vad du "orkar med". Den drivs av dem som inte hukar för hot från ett ruttnande imperium med kollapsad moral, ekonomi och militär. Du kan sätta dig i ett hörn och mumla om världens undergång – resten av oss väljer att stå upp för principer, frihet och självbestämmande.

Vill du verkligen avsluta med ett ”jag bryr mig inte”? Då föreslår jag att du också slutar skriva. För du har inget mer att tillföra. Och det är uppenbart – det märker alla som läser.
Citera
2025-05-30, 22:26
Medlem
Citat:
Rapporterad

Fan, trodde det var väl din pappa eller dina vänner han pratade om? Och de är väl sprängda i bitar i Ukraina numera, så vad spelar det för roll? Kan det var så kul att det var en av de drönare jag så gladeligen köpt? Vore niiiiice

Men seriöst, jag tror nog mest att han tänkte på den ryska armén. Vaselin är nog guld där eller vad säger du Ivan?

De nya räckvidderna med "raketerna" och med lite mer krut spelar nog ingen roll var, när och hur mycket vaselin ni gnider in, kaboom ändå Kanske i värsta fall så hamnar de 4 meter fel, helt i hönshuset hos kusinerna, haha!
Senast redigerad av Dcman 2025-05-30 kl. 22:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in