2025-05-23, 21:25
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sluta snacka massa skit, du vet ingenting om mig och uppenbarligen ingenting om näringslära heller. Proteintillskott är inte dyrt, det är billigt och mjölk motsvarar inte proteinpulver. Sluta gå på all jävla Arlapropaganda, mjölk är för barn och kalvar.
Om vi pratar om vasslepulver framställs det som en biprodukt vid tillverkningen av ost, i.e mjölk...

Som du ser i ovanstående svar dricker jag företrädesvis havredryck framför mjölk.
Citera
2025-05-23, 21:30
Medlem
FitGirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Totalt onödigt då proteintillskott skadar njurarna, dessutom är det högst troligt att proteinet istället bildar fett på grund av överskottet.

Kör då hellre på gainer med lite protein i, från jordnötssmör och kvarg. Jag brukar själv dricka en sådan gainer i kombo med banan, havregryn och havredryck.

Låt honom komplettera sina måltider med en smörgås eller två bara så slipper du gödsla läkemedelsbolagen.
Du säger att Proteinet bidrar till fett, men rekommenderar gainer?
Citera
2025-05-23, 21:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Om vi pratar om vasslepulver framställs det som en biprodukt vid tillverkningen av ost, i.e mjölk...

Som du ser i ovanstående svar dricker jag företrädesvis havredryck framför mjölk.

Nu är förvisso inte vassleprotein det enda proteinpulvret som säljs men även om du skulle köpa vasslepulver så är det fortfarande BETYDLIGT högre koncentrerat än mjölk och med mjölk får du dessutom i dig en hel del laktos plus hormoner från djuret som du inte vill få i dig.
Citera
2025-05-23, 21:33
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FitGirlie
Du säger att Proteinet bidrar till fett, men rekommenderar gainer?
Gainer blir man normalt sett mätt av, det innehåller mycket fett som dessutom understödjer fettförbränningen. Man slutar då att äta efteråt.

Proteinpulver blir man inte mätt utav och kommer aldrig bli mätt av heller.
Citera
2025-05-23, 21:36
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nu är förvisso inte vassleprotein det enda proteinpulvret som säljs men även om du skulle köpa vasslepulver så är det fortfarande BETYDLIGT högre koncentrerat än mjölk och med mjölk får du dessutom i dig en hel del laktos plus hormoner från djuret som du inte vill få i dig.
Faktum kvarstår ju dock att Roddy Benjaminsson dricker mjölk. Och han är större än 99 % av alla män som sitter och läser detta nu.
Citera
2025-05-23, 21:41
Medlem
FitGirlies avatar
Citat:
Gainer blir man normalt sett mätt av, det innehåller mycket fett som dessutom understödjer fettförbränningen. Man slutar då att äta efteråt.

Proteinpulver blir man inte mätt utav och kommer aldrig bli mätt av heller.
Protein är ju det som mättar mest.
Citera
2025-05-23, 21:45
Medlem
Finns det några som helst bevis på att kosttillskott behövs?
Citera
2025-05-23, 21:47
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Totalt onödigt då proteintillskott skadar njurarna, dessutom är det högst troligt att proteinet istället bildar fett på grund av överskottet.

Kör då hellre på gainer med lite protein i, från jordnötssmör och kvarg. Jag brukar själv dricka en sådan gainer i kombo med banan, havregryn och havredryck.

Låt honom komplettera sina måltider med en smörgås eller två bara så slipper du gödsla läkemedelsbolagen.

Stämmer inte alls att proteintillskott skadar njurarna, det finns teorier om att extremt högt proteinintag kan orsaka hyperfiltration i njurarna men det är omdiskuterat.
Citera
2025-05-23, 21:56
Medlem
I övre tonåren tränade jag ca 20 tim/vecka och låg på 6000 kcal/dag. Du hittar många hårdsatsande unga idrottare som äter rejält mycket. Med sådana mängder vanlig blandad mat får du också i dig massor av protein och behöver knappast nåt tillskott.
Citera
2025-05-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Finns det några som helst bevis på att kosttillskott behövs?
Nej. Kolla proteininnehållet på ett glas mjölk + ett par ostmackor så ser du varför.
Citera
2025-05-23, 22:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Faktum kvarstår ju dock att Roddy Benjaminsson dricker mjölk. Och han är större än 99 % av alla män som sitter och läser detta nu.

Min kusin dricker också mjölk och han är mindre än de flesta.
Citera
2025-05-23, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Nej. Skit i det. Finns ingen som blivit stor av det, utan PED's. Låt pojken äta proteinpulver och kreatin. Det har bara uppsidor. Se till att han äter en varierad och mångsidig, clean, kost också

Helt enig med dig. Hjälp grabben för fan om han vill få en bra fysik! Proteinpulver, kreatin och bra kost.
Sikta på 2g protein per kg kropsvikt per dag.
Väger han 70 kg ska han alltså så i sig 140g protein.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in