2025-05-25, 11:04
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Visst.
De kanske finns där, russinen.

Kanske.

Men, de har legat länge och frotterat sig i en bajsmacka.

Så varför tvingas:

1. Betala för en kaka jag inte vill ha?

2. Lägga ner tid på att plocka russinen när dessa behagar uppenbara sig?

3. Sanera russinen i fruktan av att dessa kan ha blivit kontraminerade?

4. Leva med vetskapen om att kaktillverkaren även hade monopol på russinförmedlingen tidigare,
och försvårade försäljningen tidigare för att gynna den egna, likaså monopoliserade kakförmedlingen?

När jag istället kan köpa ett helt russinpaket, billigare än kakan, och äta dessa när jag vill?
Menar du att reklamfinansierad radio och TV med den uppsjö av kanaler är billigare för den enskilde än den skattefinansierade och att dessa i sin tur är helt neutrala och objektiva?

I dessa kanaler får man väldigt lite om än alls bredare uttömmande dagsfärska nyheter, vetenskapliga program, dokumentärer av alla de slag, sändningar från forum och riksdag samt många andra kunskapsberikande program.

Vad man istället till allra största del får är en massa trivial underhållningsskit bestående främst av våld och dokusåpor samt kändisar som reser runt i världen och gottar sig på min och din bekostnad - jo för reklamen betalar vi konsumenter....eller hur?!
Citera
2025-05-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Har du källa på det?
Det är inte vad jag har hört.

Det står i länken du citerade. I proppen är det utvecklat lite mer kring sändningstillstånden, men i pressmeddelandet står det så här:

Citat:
Public service-företagen ska fortsätta att sända i marknätet. Deras sändningar via marknätet bör även under kommande uppdragsperiod nå minst 99,8 procent av den fast bosatta befolkningen. Det införs däremot flexibilitet i kravet på antal kanaler.

Inte att sändningar ska nå alla, utan att sändningar via marknätet ska nå alla (ish). SVT / SR / UR måste därmed upphandla marknät, där det finns en leverantör och en monopolliknande situation, och kan inte välja andra lösningar istället för marknät utan kan enbart ha andra lösningar utöver marknät.

Marknätet i Sverige är baserat på DVB-T och körs av en aktör nationellt, och har inget med internet / IP att göra. Dvs, en helt separat standardflora och nätverk än exempelvis IP-TV eller vad den nuvarande floskeln nu är för bild och ljud över IP.
Citera
2025-05-25, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Det står i länken du citerade. I proppen är det utvecklat lite mer kring sändningstillstånden, men i pressmeddelandet står det så här:

Inte att sändningar ska nå alla, utan att sändningar via marknätet ska nå alla (ish). SVT / SR / UR måste därmed upphandla marknät, där det finns en leverantör och en monopolliknande situation, och kan inte välja andra lösningar istället för marknät utan kan enbart ha andra lösningar utöver marknät.

Marknätet i Sverige är baserat på DVB-T och körs av en aktör nationellt, och har inget med internet / IP att göra. Dvs, en helt separat standardflora och nätverk än exempelvis IP-TV eller vad den nuvarande floskeln nu är för bild och ljud över IP.

Din tolkning delas inte av P1.
P1 tolkar det som att deras texter på nätet inte uppskattas eftersom det förhindrar konkurrens på lika villkor med andra media med text.
P1 får sända hur mycket ljud som helst på nätet, men ska vara återhållsam med texter.

Är det ingen här som lyssnar på P1?

Inte ens trådens "P1-experter" tycks lyssna på P1.
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Lär tyvärr bli så. Det har redan rykt en del, saknar Kinapodden exempelvis.

https://www.sverigesradio.se/radioko...ndenterna-kina
https://www.sverigesradio.se/avsnitt...tart-forsprang
Därför vägrar Xi dumpa Putin
https://www.sverigesradio.se/avsnitt...xi-dumpa-putin
Kan rekommendera den för övrigt!
LYSSNA PÅ DEN!
Senast redigerad av ehehhas 2025-05-25 kl. 11:39.
Citera
2025-05-25, 11:28
Medlem
Tulenloimus avatar
För länge sedan kunde vanligt folk kommentera på "public service" på nätet, direkt på deras sida. Eller minns jag fel? Det går hur som helst inte numera, trots att de har så många anställda och enorma resurser. Visst, du kan skicka e-post under enstaka artiklar, men det får ju ingen annan se och gubevars starta en diskussion.

Det tycker jag visar att "public service" inte alls är till för vanligt folk, annat än i någon sorts indoktrineringssyfte. Deras tillrättalagda doktriner pushas ut på jättemånga olika kanaler 24/7/365 utan att folk kan kritisera, delta o hålla blåslampa på deras arslen.

De har inte ens egna sökmöjligheter för att man lätt skulle kunna hitta vissa artiklar. Man får använda utomstående DuckDuckGo eller Google. Pinsamt.

Under i stort sett varje artikel, står fler än ett namn. Och det där fräcka påståendet att de är så oberoende och objektiva. Låt mig skratta. Ändå klarar de inte ens av att stava korrekt.
Citera
2025-05-25, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
https://www.sverigesradio.se/radioko...ndenterna-kina
https://www.sverigesradio.se/avsnitt...tart-forsprang
Därför vägrar Xi dumpa Putin
https://www.sverigesradio.se/avsnitt...xi-dumpa-putin
Kan rekommendera den för övrigt!
LYSSNA PÅ DEN!
Är sk poddar på internet en av Sveriges Radio kärnverksamhet mumera?
Citera
2025-05-25, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ta en sån sak som meterologer, fan hur många har de på SVT, förr skötte polman allt ju.
Det har jag funderat på länge.
Hur dom kan vara så många.
Och ändå så blir det inte rätt.
Citera
2025-05-25, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det har jag funderat på länge.
Hur dom kan vara så många.
Och ändå så blir det inte rätt.
Ganska säker på att SVTs ledning vill de skall bli så många som möjligt fasten det betalas av skattepengar.
Citera
2025-05-25, 13:08
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
400 kan tvingas lämna Sveriges Radio – men är det negativt?

Kommer ni ihåg gamla Twitter – innan 80% av personalen fick gå? En plats där hundratals anställda satt och kontrollerade innehåll, styrde trender och tystade vissa röster. Efter förändringarna blev plattformen visserligen mer kaotisk – men också öppnare och mer transparent.

Kanske dags att ställa samma fråga om Sveriges Radio?

Nu varnar SR:s stabschef för “drakoniska neddragningar” där 300–400 personer kan tvingas lämna bolaget om regeringen inte skjuter till ytterligare miljarder. Men är det självklart att det är ett hot mot demokratin?

När 70% av SR:s kostnader är personal – och ett antal av dessa jobbar med agendaformning, innehållsstyrning och indirekt censur genom vad man väljer att inte ta upp – då kanske det finns skäl att välkomna en viss förändring.

Mindre småpåverkan. Färre gatekeepers. Mer öppenhet.

Fråga: Kanske kan detta vara startskottet för en mer balanserad och verklighetsnära public service?

Eller vad tycker panelen?
SR sköter ju bra faktagranskning nationellt sett och de lokala redaktionerna kanaliserar vad folk tycker och säger vilka småpåvar som skött sig. Jag ser inte hur detta skulle kunna bli mer transparent? Att jämföra med Twitter är ju helt irrelevant då man där inte längre har några direkta krav på fakta.
Citera
2025-05-25, 13:26
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
SR sköter ju bra faktagranskning nationellt sett och de lokala redaktionerna kanaliserar vad folk tycker och säger vilka småpåvar som skött sig. Jag ser inte hur detta skulle kunna bli mer transparent? Att jämföra med Twitter är ju helt irrelevant då man där inte längre har några direkta krav på fakta.

Haha, tack för årets kanske mest verklighetsfrånvända inlägg på Flashback – och det säger en del. Man får väl anta att du trollar, för annars är det nästan rörande. Det finns idag ytterst få människor – till och med bland de mest inbitna miljöfascisterna – som lyckats hålla sig kvar i den typen av verklighetsfrånvänd indoktrinering. Starkt jobbat.
Citera
2025-05-25, 13:36
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Menar du att reklamfinansierad radio och TV med den uppsjö av kanaler är billigare för den enskilde än den skattefinansierade och att dessa i sin tur är helt neutrala och objektiva?

I dessa kanaler får man väldigt lite om än alls bredare uttömmande dagsfärska nyheter, vetenskapliga program, dokumentärer av alla de slag, sändningar från forum och riksdag samt många andra kunskapsberikande program.

Vad man istället till allra största del får är en massa trivial underhållningsskit bestående främst av våld och dokusåpor samt kändisar som reser runt i världen och gottar sig på min och din bekostnad - jo för reklamen betalar vi konsumenter....eller hur?!

1. Ja, de är självfallet billigare. Vad är kostnaden för den enskilde?

2. Jag räknar och förväntar mig reklamradio som helt oneutral och icke-objektiva, skulle aldrig ta till mig fakta därifrån, lika lite som ifrån SR.

3. Reklamradion är ÄRLIGA med sin kommersiella ytlighet, vinklad fakta osv och påstår inget annat, olikt SR.

4. Att acceptera ett fakta/dokumentärprogram från SR är att acceptera att faktan KAN vara vinklad.
Med SR borta försvinner det problemet.

5. Du betalar bara för reklam OM du köper produkten/tjänsten.
Med SR TVINGAS du köpa tjänsten, betala i förskott, och sedan slänga skiten.
En straffskatt.
Citera
2025-05-25, 14:32
Medlem
P3 Dokumentär är suveränt bra dock producerar dom inte avsutten själva.
Tror det är vägen att gå framåt att SR bara är en liten organisation som sen köper färdiga program av privata företag.
Citera
2025-05-25, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Är sk poddar på internet en av Sveriges Radio kärnverksamhet mumera?

Bra fråga!

De är väldigt måna om att framhålla poddar i alla fall.
https://www.sverigesradio.se/diverse...73efff47b7.pdf
Vd och styrelseordförande har ordet

Räckvidden är också fortsatt mycket hög, varje vecka når Sveriges Radio 7,4 miljoner svenskar med ljudande innehåll. Värt att notera är att inte minst att den yngre publiken mer och mer hittar till de linjära sändningarna, vid sidan av den redan stora konsumtionen av Sveriges Radios poddar.

Cilla Benkö, vd
Johan Sidenmark, styrelseordförande
Men den som kollar upp siffrorna upptäcker att de skönmålar.

-7,4 miljoner svenskar.
Har jag redan nämnt i tråden.

-den yngre publiken mer och mer hittar till de linjära sändningarna.
Stämmer inte. Verkliga siffror säger oförändrat på de två yngsta grupperna totalt.
Den allra yngsta gruppen har minskat lyssning lika mycket som näst yngsta gruppen har ökat.

Att 400 får gå tror jag inte. Mycket snack, lite verkstad...
Snacka går ju...
Tror jag på när jag ser det.
Påverkansoperation från Cilla skulle jag säga.
Senast redigerad av ehehhas 2025-05-25 kl. 14:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in