Citat:
Ursprungligen postat av
kubun
Menar du att reklamfinansierad radio och TV med den uppsjö av kanaler är billigare för den enskilde än den skattefinansierade och att dessa i sin tur är helt neutrala och objektiva?
I dessa kanaler får man väldigt lite om än alls bredare uttömmande dagsfärska nyheter, vetenskapliga program, dokumentärer av alla de slag, sändningar från forum och riksdag samt många andra kunskapsberikande program.
Vad man istället till allra största del får är en massa trivial underhållningsskit bestående främst av våld och dokusåpor samt kändisar som reser runt i världen och gottar sig på min och din bekostnad - jo för reklamen betalar vi konsumenter....eller hur?!
1. Ja, de är självfallet billigare. Vad är kostnaden för den enskilde?
2. Jag räknar och förväntar mig reklamradio som helt oneutral och icke-objektiva, skulle aldrig ta till mig fakta därifrån, lika lite som ifrån SR.
3. Reklamradion är ÄRLIGA med sin kommersiella ytlighet, vinklad fakta osv och påstår inget annat, olikt SR.
4. Att acceptera ett fakta/dokumentärprogram från SR är att acceptera att faktan KAN vara vinklad.
Med SR borta försvinner det problemet.
5. Du betalar bara för reklam OM du köper produkten/tjänsten.
Med SR TVINGAS du köpa tjänsten, betala i förskott, och sedan slänga skiten.
En straffskatt.