2025-05-24, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Kloka ord. P1 kan sända mellan 08:00 - 19:00 på vardagar. 30 anställda typ.

Om du vill göra svenska folket dummare så är det väl ett bra förslag
Citera
2025-05-24, 21:36
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
För att SR har krigsuppdrag. Precis som SVT och UR. De kan dessutom inte själva påverka sina utgifter, utan de är till största del styrda från politisk nivå, ex att de måste köpa nät av Teracom. Den variabel de har kvar att skruva på är personal. Om staten ändrar nivån på medel, och skruvar upp deras kostnader, är allt de kan göra att sparka folk.

En vanligt medieföretag hade kunnat lägga om sin produktion (ex skippa redundanta produktionslinjer och miljöer), byta kommunikationsleverantör, ändra inriktning, osv. SR kan inte detta. De måste kunna producera innehåll när kryssningsmissiler regnar och Sverige är avklippt. De måste använda Terecoms nät. De måste följa statens inriktning när det kommer till program. Osv.

SR är ett AB i namn allena. Ren idioti om du frågar mig.

Finns väldigt mycket på SR som inte behövs i kris och krig.
Citera
2025-05-24, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Men de kanske ska nöja sig med nyheter, dokumentärer och liknande? Jag kan inte alls förstå varför jag som skattebetalare ska betala t.ex. melodifestivalen, mästarnas mästare eller bästa bilden. Bara ett litet axplock av ren trams som andra tv-kanaler kan sköta. Kan omöjligen vara skattebetalarnas uppgift att hålla sk kändisar under armarna i diverse absurda underhållningsprogram.
Absolut
"Folkbildning är en central del av innehållsuppdraget och programutbudet ska präglas av folkbildningsambitioner."
Kändisar som flamsar runt i lekprogram, är en förlegad underhållningsform som endast äldre tittar på.
Men uppenbarligen så tittar en del av folket på det, och då börjar man värdera underhållning och kultur subjektivt. Och det är inte public service
Jag trodde public service hade gott om pengar, sen man började betala via skattesedeln.
Var har kostnaderna skjutit iväg? Varför behöver SR mer pengar?

Lägga ner kanaler säger en del, så vi bara har en tv-kanal och en radio-kanal. Men då blir det verkligen en slakt där grupper ställs mot varandra.
Lägga ner lokala P4? Tyckte jag verkade vara en bra idé spontant, men är det inte viktigt att få reda på vad som händer i ens närområde vad gäller kultur, nöje, och sport?

Man kan tycka att svaret på besparingar är solklart, men det är inte riktigt så.
Vad är viktigast? sport eller kultur? Dom som svarar det ena kan inte se en helhetsbild.
Sport är kultur, och kultur är sport!
Citera
2025-05-24, 22:21
Medlem
kubuns avatar
Jag lyssnar enbart på ickereklamradio som SR är - så verkligen synd om denna oas till slut går i graven av obetänksam förhastad kritik och samma med SVT....det går att lära sig sovra....dvs plocka russinen ur kakan.
Citera
2025-05-24, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Känner inte till den, förklara gärna.

Trodde på
https://svenska.yle.fi/
men google säger

Citat:
Den svenska nyhetsförmedlingen i Finland inkluderar såväl lokala och nationella medier som nyhetsbyråer, tidningar och andra medier som producerar nyheter på svenska för den finlandssvenska befolkningen. STT är en viktig nyhetsbyrå som rapporterar på både svenska och finska. Lokala tidningar som ÅU Media spelar en viktig roll i sydvästra Finland.
Huvudsakliga aktörer inom den svenska nyhetsförmedlingen i Finland:
STT (Svenska Telegrafbyrån):
En nationell nyhetsbyrå som producerar nyheter på svenska för de svenska medierna i Finland.
Lokala tidningar:
Flera lokala tidningar, som ÅU Media, spelar en viktig roll i sina respektive regioner, med fokus på lokala nyheter och samhällsfrågor.
Andra medier:
Det finns även andra medier som nyhetsportaler, radio och tv-kanaler som rapporterar nyheter på svenska i Finland.
Medier på svenska i Finland:
Medan STT och andra nationella medier erbjuder nyheter på svenska för en bredare publik, så är det också viktigt att lokala medier, som ÅU Media, och andra nyhetsorganisationer på svenska spelar en viktig roll för att rapportera om nyheter i den finlandssvenska befolkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Jag håller med i sak, men anledningen till att TS ens startade tråden är denna: https://regeringen.se/pressmeddeland...2033-beslutad/

SR / SVT / UR får inte satsa på "webben", eller distribution över internet för den delen.
Har du källa på det?
Det är inte vad jag har hört.
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Om det stämmer att de inte får använda internet som informationskanal så blir ödet ett ganska omodern TV som kommer att självdö.

Kan då tillägga att personalkostnaderna kan man hantera genom att minska rejält på de meningslösa nöjesprogrammen och istället fokusera på bättre och mer djupa nyheter.
Stämmer knappast.

Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Om du vill göra svenska folket dummare så är det väl ett bra förslag
Vad för klokheter hittar du på P1 utanför 8-18??
Mycket av det som sänds 8-18 i P1 upprepas gång på gång på gång, så inte den tiden heller behövs.
Allt klokt som sägs 8-18 får rum på ett fåtal timmar och du kan också hitta det när du vill på nätet och snabbspola.

Och kom ihåg!
De heta brännande nyheterna som finns i världen kommer på SR först vänsterfiltrerat och sedan vänstervinklat.
Citera
2025-05-24, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Absolut
"Folkbildning är en central del av innehållsuppdraget och programutbudet ska präglas av folkbildningsambitioner."
Kändisar som flamsar runt i lekprogram, är en förlegad underhållningsform som endast äldre tittar på.
Men uppenbarligen så tittar en del av folket på det, och då börjar man värdera underhållning och kultur subjektivt. Och det är inte public service
Jag trodde public service hade gott om pengar, sen man började betala via skattesedeln.
Var har kostnaderna skjutit iväg? Varför behöver SR mer pengar?

Lägga ner kanaler säger en del, så vi bara har en tv-kanal och en radio-kanal. Men då blir det verkligen en slakt där grupper ställs mot varandra.
Lägga ner lokala P4? Tyckte jag verkade vara en bra idé spontant, men är det inte viktigt att få reda på vad som händer i ens närområde vad gäller kultur, nöje, och sport?

Man kan tycka att svaret på besparingar är solklart, men det är inte riktigt så.
Vad är viktigast? sport eller kultur? Dom som svarar det ena kan inte se en helhetsbild.
Sport är kultur, och kultur är sport!
Jag kan tänka mig att PS i Sverige har extremt gott om pengar i jämförelse...

Hur veta vad som händer lokalt utan P4?
Ja, hur klarar sig resten av världen utan statlig lokal P4?
Det verkar gå på något sätt.
Citera
2025-05-25, 00:22
Medlem
Ja det är så urbota dumt alltihop vi måste ha en bra radiokanal som väger upp mot reklamradions skvalmusik föredrar sr.se/p1 alt sr.se/p2 lite kvalitet på mitt radiolyssnande tack !!!! P1 P1 P1 bästa kanalen
Citera
2025-05-25, 01:45
Medlem
Tervulls avatar
Det enda rätta är att lägga ner hela nuvarande public service och starta något nytt med neutrala nyheter. Dessutom skall inte svenska folket tvingas finansiera det! 400 anställda är ingenting i sammanhanget.
Citera
2025-05-25, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
400 kan tvingas lämna Sveriges Radio – men är det negativt?

Kommer ni ihåg gamla Twitter – innan 80% av personalen fick gå? En plats där hundratals anställda satt och kontrollerade innehåll, styrde trender och tystade vissa röster. Efter förändringarna blev plattformen visserligen mer kaotisk – men också öppnare och mer transparent.

Kanske dags att ställa samma fråga om Sveriges Radio?

Nu varnar SR:s stabschef för “drakoniska neddragningar” där 300–400 personer kan tvingas lämna bolaget om regeringen inte skjuter till ytterligare miljarder. Men är det självklart att det är ett hot mot demokratin?

När 70% av SR:s kostnader är personal – och ett antal av dessa jobbar med agendaformning, innehållsstyrning och indirekt censur genom vad man väljer att inte ta upp – då kanske det finns skäl att välkomna en viss förändring.

Mindre småpåverkan. Färre gatekeepers. Mer öppenhet.

Fråga: Kanske kan detta vara startskottet för en mer balanserad och verklighetsnära public service?

Eller vad tycker panelen?

Nej, det är inte ett hot mot demokratin.
Ser nästan traditionella medier som ett hot mot demokratin nu.
Det är inte direkt professorer som är journalister; de har ingen särskild kunskap som står över folkets.
De har abnormt stora plattformar där de väljer ut och väljer bort vad de ska skriva/prata om och med vilket ordval.

Om Flashback lades ner hade det däremot varit ett hot mot demokratin.
Citera
2025-05-25, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Det enda rätta är att lägga ner hela nuvarande public service och starta något nytt med neutrala nyheter. Dessutom skall inte svenska folket tvingas finansiera det! 400 anställda är ingenting i sammanhanget.

Det går inte för ingen människa är neutral.
Spelar ingen roll vilka riktlinjer man har för sen gör människorna det på plats subjektivt oavsett om det är medvetet eller inte.
Flashback är mycket bättre där alla får komma till tals.
Citera
2025-05-25, 08:49
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jag lyssnar enbart på ickereklamradio som SR är - så verkligen synd om denna oas till slut går i graven av obetänksam förhastad kritik och samma med SVT....det går att lära sig sovra....dvs plocka russinen ur kakan.

Visst.
De kanske finns där, russinen.

Kanske.

Men, de har legat länge och frotterat sig i en bajsmacka.

Så varför tvingas:

1. Betala för en kaka jag inte vill ha?

2. Lägga ner tid på att plocka russinen när dessa behagar uppenbara sig?

3. Sanera russinen i fruktan av att dessa kan ha blivit kontraminerade?

4. Leva med vetskapen om att kaktillverkaren även hade monopol på russinförmedlingen tidigare,
och försvårade försäljningen tidigare för att gynna den egna, likaså monopoliserade kakförmedlingen?

När jag istället kan köpa ett helt russinpaket, billigare än kakan, och äta dessa när jag vill?
Citera
2025-05-25, 10:28
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havang
Det går inte för ingen människa är neutral.
Spelar ingen roll vilka riktlinjer man har för sen gör människorna det på plats subjektivt oavsett om det är medvetet eller inte.
Flashback är mycket bättre där alla får komma till tals.

Det är ändå en gradskillnad, SR och SVT nu är helt sekteristiskt vänsterstyrt. Det går att göra om till mycket mer neutralt och bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in